Yappa groeit, ons online marketing team groeit, onze klanten groeien en het aantal projecten blijft groeien. Hierdoor ontstond een interessante uitdaging om duidelijk te maken - intern & extern - wie net verantwoordelijk is voor een bepaald project. We kwamen uit bij Batman en sidekick Robin!

Vroeger was het zo dat er altijd 1 persoon verantwoordelijk was voor een online marketing klant, omdat er ook maar enkele personen in ons team waren. Dat is gelukkig definitief verleden tijd nu! Iedere online marketing klant binnen Yappa krijgt een Batman en Robin toegewezen. Er werken hier dus échte superhelden. Er wordt dan ook al aan de nodige spiermassa gewerkt!

Deze simpele metafoor om ons te organiseren blijkt een hele krachtige tool te zijn voor ons online marketing team:

1) Makkelijk zien wie verantwoordelijk is

Wie Batman is voor een klant neemt de lead en zal meer tijd spenderen aan de strategie voor een project of klant. Robin geeft de nodige steun aan Batman als deze er even niet is of als hij het te druk heeft met Gotham City. Alleen op deze manier kunnen ze alles de baas!

Dankzij dit systeem weten de online marketeers van elkaar wie welk project doet, maar het is ook heel nuttig voor andere personen binnen Yappa. Holy!

2) Snel spotten of iemand veel hooi op z’n vork heeft

We hebben nu een mooi overzicht van wie hoe vaak de Batman is voor onze klanten en wie hoeveel keer Robin is. Hierdoor kunnen we beter gaan inschatten of iemand net te veel, of net te weinig werk verzet. Zeker als we ook nog eens de budgetten van klanten daarbij gaan wegen!

Daarnaast is het extreem nuttig om de Batman- en Robin-rollen te linken aan de Insights-profielen van iedereen. Stel je bent een introverte yappanees die vooral hands-on wil bezig zijn. Dan is het logischer dat je je comfortabeler gaat voelen als Robin. Batman is namelijk de contactpersoon van de klant en denkt vaak strategisch mee.

3) Projecten blijven niet liggen tijdens afwezigheid

Zelfs Batman heeft van tijd tot tijd eens rust nodig, of krijgt een hoop bacteriën over zich uit. Maar ook dan weet Batman dat er altijd zijn Robin is om Gotham City te beschermen, of laten we bijvoorbeeld zeggen de Facebook-pagina van Itzu Jobs.

Doordat we heel wat verschillende, terugkomende taken en verantwoordelijkheden hebben, is het heel handig om altijd een aangewezen persoon te hebben die je taken kan overnemen als je op verlof gaat. Het is niet de bedoeling dat personen zich tijdens hun verlof zorgen gaan maken of alles wel goed komt voor hun klanten, dit helpt daar enorm bij.

Verder is het geruststellend voor onze klanten om te weten dat er altijd twee personen zijn die op de hoogte zijn van hun online marketing reilen en zeilen. Zei ik zojuist twee personen, nah, twee superhelden!

Come on, Robin, to the Bat Cave!

Of wij dit systeem eventjes op ons eentje hebben bedacht? Neen, we haalden de mosterd bij de mensen van Buffer. Of we dit systeem zullen blijven hanteren zoals het nu is? Wie weet, lean & mean. In ieder geval transformeren onze online marketing yappanezen vaker en vaker in awesome Batmans en Robins!