5 insights van Digital First 2017

Met meer dan 4.000 aanwezige professionals staat Digital First in menig online marketeers agenda's aangekruist als het inspiratie event in Belgiƫ. Het spreekt dan ook voor zich dat er enkele yappanezen aanwezig waren om de laatste marketing- en technologietrends op te volgen! Ontdek in dit blogartikel onze 5 insights van Digital First 2017.

Als yappanees is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de digital smart guidelines van vandaag! Daarom krijgt iedere yappanees jaarlijks een learning budget toegewezen dat hij of zij mag spenderen aan interessante seminaries of events. De voorwaarde? Twee andere yappanezen moeten je aanvraag steunen. Zo gezegd, zo gedaan en trok ik er samen met Koen, Bjorn en Martijn op uit om de twaalfde editie van Digital First bij te wonen.

Hieronder lees je de 5 dingen die ons het meest bijbleven:

1. Chatbot vs. customer service

Chatbots worden de dag van vandaag meer en meer ontdekt door bedrijven. Als consument kennen we al verschillende varianten van de chatbot. Denk maar aan Apple's Siri die je aan de hand van spraakbesturing kan aansturen door middel van vraag en antwoord. In de toekomst zullen bedrijven chatbots die functioneren met behulp van AI (Artificial Intelligence) ook meer en meer gebruiken ter ondersteuning van hun customer service. Op termijn zullen deze zelfs de volledige eerste lijn support overnemen.

Denk je dat een chatbot via AI nog steeds een ver-van-jouw-digitaal-bed-show is? Bekijk dan zeker eens hoe ze nu al zorgen voor een miljoenenbesparing of zelfs het boeken van een vlucht!


2. Pinterest als vergeten socialemediakanaal

In de online marketingmix van veel bedrijven wordt Pinterest vaak het kneusje van de sociale media genoemd. Volledig onterecht volgens Adrien Boyer, country manager van Pinterest voor Frankrijk. Want als enige socialemediakanaal komt Pinterest vaak in beeld nog voor de eigenlijke customer journey begint. Say what?! Inderdaad, een logische reactie van marketeers maar aan de hand van een praktisch voorbeeld begrijp je de gedachtegang achter Pinterest meteen.

Stel, ik ben als jonge twintiger op zoek naar een leverancier van PVC-ramen. Dan ga ik hoogst waarschijnlijk via de zoekmachine van Google op zoek naar een leverancier in de buurt. Als wereldreiziger plan ik op tijd en stond een citytrip. De actie die ik onderneem? Ik ga naar Travelbird en kijk welke reis er beschikbaar is voor de periode die ik wil gaan. Maar wat als je niet weet wat je wil en je dus ook niet doelgericht kan zoeken? Dan komt Pinterest in de picture! Pinterest speelt namelijk in op "het inspireren" van mensen aan de hand van hun persoonlijke voorkeuren. Zo doe je via Pinterest dus ideeën op waar je naartoe wil reizen of welke ramen je mooi vindt zonder dat je op voorhand informatie hebt ingewonnen.

Net omdat Pinterest zo vroeg aan bod komt in het traject, kan het aardige statistieken voorleggen op het gebied van lead generation of online verkopen.

Bron: www.pinterest.com
Bron: www.pinterest.com

Volgens veel marketeers zal voice search de toekomst zijn voor zoekmachines als Google. Waar de digitale zoekopdrachten de dag van vandaag voornamelijk uit getypte zoekopdrachten bestaat, zal dit volgens Gérald Claessens, CEO van Knewledge, binnen aanzienlijke tijd niet meer het geval zijn. Zo heeft voice search vandaag al een aandeel van 20% van de totale zoekopdrachten volgens de statistieken van Google. Naar de toekomst toe zal dit aandeel alleen nog maar stijgen!

Deze evolutie zal een directe impact op zoekmachinemarketing kennen, want niet alleen is voice search 100% mobiel, het zal ook een revolutie betekenen in het zoekgedrag van de consument. Als marketeers zullen we meer en meer thema gerichte content moeten schrijven om te beantwoorden aan de I-Want-To-Buy momenten.

Geloof jij dat voice search op termijn de getypte zoekopdrachten zal voorbijsteken?
Volgens de volgers van onze Instagram Story tijdens Digital First alvast wel! (Volg ons gerust @yappa)

Geloof jij in voice search?
Geloof jij in voice search?

4. De impact van influencer marketing

Als bedrijf is het niet langer "genoeg" om digitaal te schreeuwen dat je de beste producten hebt of dat je de beste service verleent. Je hebt ambassadeurs nodig die je merk mee zullen vertegenwoordigen. Waarom? People trust people, not brands or logos. Wanneer andere mensen vertellen hoe goed jouw product is, komt dit veel geloofwaardiger over dan wanneer je dit zelf vertelt. Influencers zijn als het ware de moderne versie van het klassieke word-of-mouth. Ze bouwen een vertrouwensband op met de doelgroep van jouw merk.

Om dit te bereiken, heb je ambassadeurs nodig die je merk mee gaan boosten. Je kan deze ambassadeurs via een organische manier verkijgen, maar je kan ook meer en meer een beroep doen op influencers. Tijdens Digital First 2017 kregen we alvast meer inzicht in de influencer markt danzkij de "Smart Influencer Marketing" presentatie van Stellar Influence. Zo ligt de ROI van campagnes via influencers 3x hoger dan de traditionele betalende digitale media en doet reeds 65% van alle merken aan influencer marketing.

"There is more chance that millenials would survive a plane crash than click a banner ad."

Stellar Influence


5. It's time to get mobile

Mobiele toestellen zijn vandaag niet meer uit ons leven te bannen. Toch zijn er nog veel bedrijven die geen of weinig aandacht besteden aan een mobiele strategie. Het is nochthans de investering waard, want 82% van de personen gebruikt hun smartphone tijdens het winkelen. Dit kan gaan van de prijs checken tot 'near me' zoekopdrachten. Praktisch voorbeeld: tijdens Digital First 2017 waren we op zoek naar een relatief snelle hap voor tijdens de middag. Na even Googlen vonden we een pizza-zaak op 600 meter. De frituur op 200 meter die niet mobiel vindbaar was liep vier potentiële klanten mis.

Zo zie je dat je met een relatief eenvoudige, digitale strategie ook gemakkelijk consumenten tot bij jou in de zaak kan krijgen.