5 takeaways van SMX Londen #SMX18

SMX Londen is een tweedaags event met een sterke focus op SEO en SEM. Op het event kwamen tal van internationale sprekers en ex-Googlers aan het woord over de evolutie van SEO en SEM. Ik geef je graag de 5 topics van SMX Londen editie 2018 mee die mij het meest inspireerde. #sharingiscaring

1. Age of Assistance

SMX Londen werd geopend door Googler Behshad Behzadi die sprak over de evolutie van chat assistants. Vandaag zoeken we nog voornamelijk via tekst, maar in in de toekomst zal dit meer en meer spraakgestuurd worden.

Vanaf minuut 3 in onderstaande video toont Behshad al enkele mogelijke demo's van de Google Assistent (voorlopig nog niet beschikbaar in het Nederlands). Deze demo's tonen het enorme potentieel van voice search, maar ook de uitdaging voor ons als marketeers om meer te focussen op contextual content.
 

 

De talk van Behshad was voornamelijk op inspirerend vlak een enorme eyeopener. Ik ben alvast benieuwd naar de evolutie van de chat assistants!

PS: Wist je al dat Yappa zijn eigen chatbot heeft?


2. The Need For Speed

De laadtijd van je website of webshop is al geruime tijd een belangrijk topic om in de gaten te houden en te optimaliseren. Ook op SMX Londen was er een belangrijke rol weggelegd voor dit onderdeel. Aleh Barysevich, oprichter van SEO Powersuite, nam ons mee door enkele belangrijke inzichten rond 'The Need for Speed'.

De impact van een trage website is volgens Aleh namelijk op meerdere fronten voelbaar. In eerste instantie uiteraard op de user experience en de daaruit vloeiende revenue, maar ook de SEO van je website zal hier een merkbare impact van voelen. Het is algemeen geweten dat de pagespeed al een belangrijke factor is in de ranking van Google. Maar Google zal zich nog meer en meer gaan focussen op de snelheid van je website, begin juli 2018 zal er dan ook een belangrijke Google-update rond de snelheid van mobiele zoekopdrachten plaatsvinden.

 

Om bedrijven in dit avontuur te helpen, lanceerde Google recent de Mobile Scorecard. Met deze tool kan je tot 10 domeinen met elkaar vergelijken op basis van de mobiele websitesnelheid. Scoort je website hier beduidend slechter dan de rest? Dan is het misschien wel eens tijd om AMP te onderzoeken, waar je later in dit artikel meer informatie over kan lezen.

 

Speed Scorecard

 

Google gaat zelfs nog een stapje verder met de Impact Calculator, deze tool schat aan de hand van enkele parameters de mogelijke invloed op je opbrengsten wanneer je de snelheid van je website optimaliseert.

 

Impact Calculator

 

PS: Enkele tools om de snelheid van jouw website te testen: Pingdom, GTmetrixPageSpeed Insights & Google Lighthouse.

3. De impact van de prijs in Google Shopping

Dat de weergegeven prijs van je producten in Google Shopping een invloed had, wisten we al. Althans zo stemden onze volgers via onze Instagram Stories toch. Maar hoe groot is die impact nu juist? Ann Stanley van Anicca Digital zocht het uit.
 

Om de impact van de prijs te weten te komen, deed Ann een beroep op 4 experimenten waarbij ze goedkope (lager dan de gemiddelde marktprijs) en dure producten (hoger dan de gemiddelde marktprijs) met elkaar vergeleek in verschillende situaties. Persoonlijk vond ik het derde experiment het meest interessant. Tijdens dit experiment vergeleken ze de max. CPC en het aantal impressies van beide productgroepen gedurende zes dagen nadat ze het bod van elk product dagelijks verhoogde met 0,1 of 0,2 euro.

Het resultaat? Uit dit experiment bleek dat de gemiddelde CPC van de duurdere producten 15% hoger lag dan die van de goedkopere producten en dit terwijl beiden groepen dezelfde maximum bodrestrictie hadden.

Tip: Met Feedoptimise kan je trouwens eenvoudig de prijzen van je concullega's met die van jou vergelijken.

Naast dit experiment analyseerde ze ook de invloed van hogere CPC's ten opzichte van een eventuele prijsverlaging. De opbrengst per verkoop bleef zowel bij een bodverhoging als bij een prijsverlaging idem dito, maar het potentiële volume dat je bereikte verhoogde wel enorm dankzij de prijsverlaging. Een prijsverlaging zal, met hetzelfde conversiepercentage, uiteindelijk dus leiden tot gewoon meer verkopen.
De hamvraag na de presentatie van Ann Stanley was duidelijk: Moet ik dan al mijn productprijzen massaal beginnen verlagen? Neen, niet meteen. Begin met het verlagen van je prijzen voor enkele top producten of kies producten die sowieso al een hogere marge hebben. Deze producten zullen niet alleen tot een hoger zoekvolume leiden, maar ook als toegangsweg dienen voor andere duurdere producten.

"Research shows that 66% of searchers don’t buy the product they clicked on – so use cheaper products as a gateway to gain sales from other products that may be relatively more expensive."

4. Automatisatie in SEM campagnes

Automatisatie van marketing processen is de laatste jaren een wederkerend topic, er zijn ondertussen zelfs al websites die berekenen of robots ooit jouw job gaan overnemen. Ik keek dan ook ontzettend uit naar de keynote van Frederick Valleys, co-founder van Optymizer en ex-Googler, over automatisatie in SEM campagnes.

Hij begon zijn talk met de WHY van automatisatie. Waarom zouden wij als marketeers überhaupt geloven in automatisatie? Als voornaamste reden gaf hij mee dat er dankzij automatisatie enorm veel tijd vrijkomt in je dagelijkse agenda. Deze vrijgekomen tijd kan je enerzijds spenderen aan meer strategische taken, maar helpt je ook om gewoon om meer accounts te beheren. Daarnaast is het ook gewoon een evolutie in de markt die je best vanaf het begin volgt in plaats van de trein te missen.

"You cannot earn a living wage by charging for your time to do something that can be done faster by computers."

Heb ik dan nog wel een toekomst als online marketeer? Uiteraard. Zoals eerder gezegd zal er meer op strategisch vlak nagedacht worden en zijn manuele handelingen gewoonweg nog nodig om de automatisatie in de hand te houden. "Automation saves time finding opportunities. Human judgment prevents blow-ups."

Ok, hoe begin ik er aan? Volgens Frederick moet je jezelf altijd de vraag stellen: "Can I write down what I do as a system?". Is het antwoord "Ja"? Dan kan je het hoogstwaarschijnlijk via één of andere tool automatiseren. Is de handeling die je wil automatiseren nog té complex? Probeer de handeling dan te verdelen in verschillende subtaken die wel geautomatiseerd kunnen worden. Zie hieronder een voorbeeld van gedeeltelijke automatisatie rond het testen van advertenties.

Desondanks het feit dat we al verschillende automatisatie tools gebruiken, heeft de keynote van Frederick Vallaeys me ook weer wat nieuwe inzichten gegeven om nog een versnelling hoger te schakelen. Daarnaast zullen AI en Machine Learning ook een grote rol spelen in het hele automatisatieproces. Collega Jeroen schreef onlangs al een artikel over hoe AI het bedrijfsleven gaat veranderen.

5. AMP?!

Last but not least kon een keynote over AMP (Accelerated Mobile Pages) natuurlijk niet ontbreken, misschien wel één van de buzzwoorden van de laatste maanden. Georkestreerd door Aleyda Solis van Orianti, amai wat een pit heeft die vrouw, gingen we dieper op het AMP-verhaal in. Na het uitrollen van Google's Mobile-First Index geeft Google nu uiteraard al voorrang aan mobile-first websites. Hoe weet je nu of Google jouw mobiele website al heeft opgepikt? Via de Search Console krijgen beheerders normaal gezien een melding indien de mobile-first indexering voor hun domein geactiveerd is. Daarnaast zal ook de crawl ratio van de Smartphone Googlebot significant stijgen.

Google zou Google natuurlijk niet zijn, mochten ze ons niet een beetje op weg helpen om dit te bereiken. Daarom hebben ze enkele best practices voor mobile-first indexering te bekomen opgelijst. Er is intussen wel een misverstand ontstaan dat AMP op zich een ranking factor zou zijn, maar tot op heden is dit zeker niet het geval. AMP helpt om de mobile-first indexering te krijgen wat dan op zijn beurt wel weer positief is voor de ranking in Google.

 

 

Misverstand nummer twee is dat AMP enkel relevant is voor nieuwswebsites, dit is dus zeker niet het geval. Zo draait bijvoorbeeld het volledige e-commerce platform van Aliexpress via AMP. Maar hoe weet je dan of AMP wel de juiste oplossing is? Aleyda gaf ons enkele scenario's hoe zij beslist wanneer een website zeker geschikt is voor AMP.

 

Heb je dus al een mobiele website met een snelle laadtijd? Dan gaat AMP misschien niet zo heel veel effect meer hebben.

Gadget: De link naar de presentatie van Aleyda.

See you SMX2019?

Events zoals SMX Londen zijn altijd enorm inspirerend en leerrijk. Waar andere events eerder oppervlakkig over de topics gaan, zijn de keynotes van SMX Londen echt wel to the point en zeer diepgaand. Ik ben dan ook sowieso aanwezig op de editie van 2019.

Tot dan?