Deze digital events mag je in 2019 niet missen

Of je nu een online marketeer bent bij een agency, of bij een bedrijf, iedereen leert graag bij. In deze blog geven we een overzicht van welke digital & marketing conferences we in de gaten houden voor het jaar 2019.

Doorheen de afgelopen jaren bouwden onze yappanezen een lijst op van meer dan 100 interessante digital, tech en marketing evenementen om naartoe te gaan. Sommige events of conferences zijn we al eens geweest, andere staan nog met drie uitroeptekens achter hun naam op de to-dolijst.

Of echt alle aanraders hieronder ook voor jou relevant zijn, is maar de vraag. Je kijkt best naar jouw eigen noden. Dat kan bijvoorbeeld erg hands-on zijn of juist inspirationeel, of beiden.

 

Ga meteen door naar de events/conferences binnen een bepaald topic:
 

Digital & Tech Conferences

Analytics & CRO Conferences

SEA / PPC Conferences

SEO Conferences

Social Conferences

→ Brand(ing) Conferences

 

Digital & Tech Conferences

1. Digital First (Brussel - 16 & 17 oktober 2019 - Website)

Deze tweedaagse gaat door in Tour&Taxis en raakt alles aan wat digital is. Dat vertrekt bij IoT, AI en machine learning en eindigt bij digital marketing, e-commerce en cyber security. Met meer dan 5.000 bezoekers is dit een van de grotere digital events binnen België.

Op de sprekerslijst vind je zowel bedrijven, tools als agencies. Vorig jaar vonden er talks plaats van o.a. Python, Pinterest, Google, Amazon, ING, Teamleader, Carrefour en Vente-Exclusive.com. Lees zeker ons verslag eens van de editie in 2017!

2. Digital Freedom Festival (Riga - 21 & 22 november 2019 - Website)

Dit evenement benadert technologie op een heel andere manier. Het gaat eerder over hoe technologie het leven van consumenten verandert en hoe het beleid daarop reageert. Hoe kan deze digitale revolutie de samenleving ten goede komen?

Vorig jaar waren er 110 sprekers. De topics die ter sprake kwamen: visual storytelling, biohacking, mental health, emotional intelligence, future of smart cities en AI.

3. The Next Web (Amsterdam, 9 & 10 mei 2019 - Website)

TNW is het grootste tech festival van Nederland. De hamvraag: welke technologieën zullen belangrijk zijn in de komende tien jaar? En nog belangrijker, hoe spelen bedrijven hier nu al op in. Dit tweedaagse festival telt tal van speakers, workshops en panel discussions.

In 2018 liepen er enkele yappanezen rond en zij bevestigen dat je er een erg divers programma kan uitstippelen. De voorbije edities passeerden o.a. Ray Chan (9GAG), Ron Faris (Nike), Anjali Sud (Vimeo), Cal Henderson (Slack), Gary Vaynerchuk (Vaynermedia) de revue.

 

Analytics & CRO Conferences

1. Emerce GAUC (Amsterdam - 2019 - Website)

Enkele jaren terug zette het multimediale platform Emerce zijn schouders onder de Nederlandse Google Analytics User Conference. Zij organiseren dit nu met de nodige gedrevenheid en passie. De vorige editie is nog maar net voorbij, de datum voor 2019 is dus nog niet bekend.

Naast exclusieve Google-sprekers, zijn er boordevol andere analytics-experts die er hands-on tips geven om meer te doen met data en Google Analytics 360.

2. MeasureCamp (Brussel/Amsterdam - 2019 - Website)

Wacht, dit is geen conferentie. Het is een ‘unconference’. Dit houdt in dat er samen met de deelnemers aan het programma van de dag wordt gesleuteld. Daarnaast staat kennisdeling centraal en dus niet zomaar het passief volgen van een spreker.

Waar het over gaat? Het meten, interpreteren en visualiseren van data. We hebben nog steeds spijt dat we in 2018 de eerste Brusselse editie hebben gemist. Hopelijk komt er daar ook een vervolg. We houden sowieso 13 april 2019 al vrij in onze agenda voor de Nederlandse editie.

3. CXL Live (Austin - 27 t.e.m. 29 april 2019 - Website)

De online courses en blogs van ConversionXL hebben meerdere yappanezen al veel bijgeleerd. Dat is dus al een goede graadmeter voor ons om dit event in 2019 hoog op ons lijstje te zetten.

Dit driedaagse evenement gaat over conversion optimization, experimentation en analytics. De in-house experts van CXL zijn voor ons als sprekers al voldoende, maar wees gerust er zijn ook andere sprekers van o.a. Booking.com, Spotify en Microsoft.

 

SEA / PPC Conferences

1. AdworldExperience (Bologna - 4 & 5 april 2019 - Website)

Adworld is het grootste pay-per-click en CRO-event in Europa, dat is toch wat ze zelf vertellen. Al willen we dat ook gerust geloven met dit jaar op het programma: 22 concrete PPC- & CRO-cases, 16 advanced seminars en 400 bezoekers. De focus ligt uiteraard op Google Ads, maar eveneens op Amazon, Facebook Ads & LinkedIn Ads. Zeker de moeite!

2. Friends of Search (Amsterdam - 6 februari 2019 - Website)

Dit is de zesde editie van Friends Of Search in 2019. Het evenement gaat over search engine marketing, SEA én SEO zullen er dus aan bod komen. Het event wordt georganiseerd door IAB Nederland en DDMA.

Op de sprekerslijst van dit jaar staan ronkende namen nl. Martin Splitt, Lee Boonstra & Bas Jansen (Google), Christi Olson (Microsoft), Frederick Vallaeys (Optmyzr), Alan Coleman (Wolfgang Digital) en nog vele anderen.

3. Hero Conference (Londen - oktober 2019 - Website)

Deze conferentie mikt de afgelopen acht jaren vooral op PPC. Al is er ook wel wat te horen over Social en CRO. De diversiteit aan sprekers zorgt ervoor dat zowel pas begonnen SEA-specialisten als ervaren PPC-rotten aan hun trekken komen.

Vorig jaar strikten ze sprekers die vooral werkzaam zijn bij tools (SEMrush/Instapage/AdStage), maar ook bij agencies (iProspect/Greenhouse Group/Blue Mango). Eerder op het jaar, in april, is er trouwens ook al een Hero Conf in Austin (Amerika).

 

SEO Conferences

1. Brighton SEO (Brighton - 11 & 12 april 2019 - Website)

Brighton SEO is ongetwijfeld het grootste SEO-evenement van Europa. Tijdens de eerste dag vinden er trainingssessies SEO plaats, tijdens de tweede dag gaat de conferentie door.

Meer dan 40 SEO-experts gaan dieper in op volgende thema’s: local SEO, Black Friday SEO, concurrentie-onderzoek, bestaande content hergebruiken, Bing, GTM en link building.

2. SMX (Londen - 21 & 22 mei 2019 - Website)

Niemand minder dan SEO-medium Search Engine Land stelt het programma samen voor SMX. Er zijn voldoende talks en hands-on sessies om uit te kiezen. Iedereen kan er dus aan zijn trekken komen, of je nu een ervaren rot bent of een pas afgestudeerde online marketeer. Wij stuurden er vorig jaar yappanees Maarten op af. Zijn ervaringen van het event kan je nog altijd lezen!

De nadruk tijdens deze conferentie ligt op SEO. SMX vergeet echter niet de brug te maken met PPC en Social. In Europa zijn er trouwens nog twee andere edities, eentje in Parijs en eentje in München.

PS: de meet-ups van SEO Benelux staan eveneens hoog op onze watchlist!! <3

3. YoastCon (Nijmegen - 7 & 8 februari 2019 - Website)

Dit is de derde editie van YoastCon, een event gespecialiseerd in SEO. De meesten kennen Yoast mogelijks al van hun diverse Wordpress- en WooCommerce-plugins. Naast gewone talks zijn er ook talrijke workshops om te volgen.

Voor deze editie hebben ze alvast enkele topnamen vastgelegd: Alberto Medina (Google), Aleyda Solis (Orainti & blogger bij Search Engine Land), Els Aerts (AGConsult), Rand Fishkin (nu SparkToro, vroeger Moz & Inbound.org), Arnold Overwijk (Bing) en nog vele anderen.

 

Social Conferences

1. Social Today Event (Utrecht - 14 februari 2019 - Website)

Frankwatching is de drijvende kracht achter Social Today. Dan weet je dat er genoeg kwaliteit aan de dag zal komen. Dit event gaat dieper in op creatieve strategie, creatieve content, digital advertising en performance ervan.

Heel wat social en brand experts op de affiche. Een kleine bloemlezing van de bedrijven en agencies waar ze zoal werken: Uber Eats EMEA, DELA, Guardian News & Media, NU.nl, Iris Amsterdam, KesselsKramer en Matise.

2. Social Media Summit (Brussel - 2019 - Website)

In 2019 zal de achtste editie doorgaan van het Brusselse Social Media Summit. Experts lichten toe hoe je creatieve social campagnes op poten zet en optimaliseert. Vorig jaar kwamen er ook een aantal geslaagde campagnes, bekroond op de MIXX Awards 2018, aan bod. In 2017 stuurden we Martijn naar daar om er al eens te proeven van de sfeer en kennis, lees er alles over.

Vorig jaar mochten deze bedrijven en agencies er een woordje uitleg doen: L’Oréal, Brussels Airlines, Ambassify, Be Connect, LDV United, Telenet, Child Focus, Mortierbrigade.

3. Social Media Week (Londen - 31 oktober t.e.m. 1 november 2019 - Website)

2 main stages, meer dan 100 sprekers en ongeveer 1100 bezoekers, dan weet je dat je niet naar een kleintje zal gaan. Social Media Week in Westminster gaat over social, what did you think, maar eveneens over data, video en branding. ‘Stories’ is het centrale thema van iedere editie.

Vorig jaar konden ze rekenen op social media sprekers van onder andere Facebook, Reddit, BBC Radio, Huawei, That Lot, Bridgestone, LinkedIn en BuzzFeed.

SMW vindt jaarlijks in 25 steden wereldwijd plaats. De grootste edities zijn in Londen, Los Angeles en New York, maar die in Hamburg en Den Haag zijn minstens even interessant.

 

Brand(ing) Conferences

1. Brand Minds 2019 (Boekarest - 10 mei 2019 - Website)

“Our mission is to unite the business world”, zo klinkt het op hun website. Brand Minds wil vooral inspireren om een beter en vooral duurzamer merk te worden. Die inspiratie kan komen van een sales expert, brand expert, leadership expert of psycholoog.

Al jaren strikt deze branding en business conferentie ronkende namen als sprekers. Voor de editie van 2019 staan o.a. toppers als Grant Cardone (sales), Robert Cialdini (psychologie) en Guy Kawasaki (Branding & Innovation) op het programma.

2. Branded Content Event (Utrecht - 31 januari 2019 - Website)

Content marketing is essentieel om als merk top of mind te blijven. Dit event beantwoordt de volgende vragen: hoe maak ik mijn merk geliefd en hoe creëer ik engagement met content. Van push naar pull, van kwantiteit naar kwaliteit.

Tijdens de editie van 2019 zal er ook een specifiek B2B Track zijn dat je kan volgen. Er zullen inspirerende cases aan bod komen van Zilveren Kruis en DSM (niet die van de keukens, maar wel van dit). Verder ook sprekers van BMW Group Nederland, NS, AD.nl, Sanoma en IDTV.

3. OnBrand Conference (Amsterdam - 10 oktober 2019 - Website)

Ook een echte aanrader - we waren er vorig jaar zelf aanwezig - is OnBrand. In een verlaten suikerfabriek pikten we interessante talks mee van Amazon, Growth Tribe, Hyper Island, We Are Social, Boiler Room en Reaktor.

De onderwerpen waren vorig jaar erg divers: van pure branding en growth marketing cases tot data-driven en social media marketing. Allemaal met 1 centraal vraagstuk: hoe zorg je ervoor dat jouw merk het overleeft.

 

Leerbudget

Iedere yappanees krijgt een jaarlijks leerbudget. Dit kan je inzetten om een boek te kopen, om jezelf iets aan te leren, of om naar een event of conferentie te gaan. Alles mag of kan, zolang je maar een check krijgt van twee collega’s.

Vervolgens delen we de opgepikte kennis in een quickie met alle anderen, zodat iedereen mee is. We horen graag of er events ontbreken in dit lijstje. Laat het weten in de comments onder deze blogpost!