Een stage in lockdown

Hey, ik ben Stijn! Ik neem je graag mee in mijn ervaringen als online marketing stagiair bij Yappa. Je zal onder andere een antwoord krijgen op: hoe vind je een geschikte stageplaats? Hoe is mijn stage in lockdown verlopen? Wat voor taken heb ik mogen uitvoeren?

De zoektocht naar een stageplaats

De zoektocht naar een stageplaats begon al in mei 2019, tijdens het Handshake-evenement van Hogeschool PXL. Hier geeft de hogeschool zijn tweedejaars studenten vroegtijdig de mogelijkheid om een stageplaats te vinden die bij hem of haar past. Elk jaar komen hier veel bedrijven op af die actief op zoek zijn naar stagiairs. Zeker een aanrader!

Er stonden heel wat digitale bedrijven, maar ik had op voorhand al bepaald dat ik in een agency wilde stage doen. Ik was er van overtuigd dat ik hier het meeste zou bijleren, omdat ik omringd zou zijn met mensen die meer kennis en ervaring hebben dan mij. Dit zou de perfecte springplank vormen naar een eventuele job. Mijn doel tijdens het event was duidelijk, enkel en alleen solliciteren bij agencies.

Uiteraard zat Yappa in mijn lijstje van de agencies waar ik wou passeren. Ik stelde mezelf voor, vertelde mijn verhaal en gaf mijn CV af. Enkele weken later kreeg ik een uitnodiging om op sollicitatiegesprek bij Jeroen te gaan. Mijn dag kon niet meer stuk!

Tijdens het gesprek werd ik helemaal overtuigd; Yappa is de plek waar ik mijn stage wil doen. Nu was het alleen nog bang afwachten op het beslissende telefoontje. Maar aangezien ik deze blog geschreven heb, is het geen verrassing meer dat ik de stageplek als online marketeer kreeg.

En dan begint het

In het begin kreeg ik te horen dat ik ging samenwerken met drie andere stagiairs: een designer, een developer en een project manager. Ideaal! Op deze manier werd een mini-werkomgeving gecreëerd waarin teamwerk centraal staat.

Samen kregen we één échte klant: het Belgisch Centrum voor Geleidehonden (BCG) in Tongeren. Mijn taak bestond erin de acties van BCG te promoten en te boosten. Doorheen het project konden we met onze dagelijkse vragen terecht bij onze stagebegeleiders. Op vrijdag overliepen we steeds de algemene voortgang en status van het project!

Een stage bij Yappa betekent dat je veel vrijheid krijgt. Deze vrijheid heeft ervoor gezorgd dat ik zelfstandig kon ontdekken hoe je bijvoorbeeld een campagne in Facebook Business of Google Ads opzet. Dit is naar mijn mening de snelste manier om te leren en ervaring op te doen.

Puppy-Zoekt-Pleeggezin en Dopjesactie

BCG legde ons twee acties voor: Puppy-Zoekt-Pleeggezin en de Dopjesactie. Voor de eerste actie werd mij gevraagd om het aantal aanvragen om een puppy op te vangen te verhogen. Dit deed ik door leads te genereren via gerichte advertenties op Google en Facebook!

De bedoeling van de dopjesactie was om zoveel mogelijk dopjes te verzamelen. Deze dopjes worden dan per kilo verkocht aan een recyclagebedrijf en met de opbrengst wordt een deel van de opleiding van de geleidehonden betaald.

Hier was het oorspronkelijke plan om van de maand mei de dopjesmaand te maken, waarin we de mensen zoveel mogelijk gingen stimuleren om dopjes te verzamelen. Helaas gooide COVID-19 roet in het eten. Niet getreurd, want om pleeggezinnen te zoeken was het wel een goed moment.

Van een stage op kantoor naar een stage in mijn kot

Mijn stage was ongeveer 1 maand ver toen de lockdown werd afgekondigd in verband met COVID-19. 'Wat gaat er nu met mijn stage gebeuren?', ging er in mijn hoofd om. De dag na de aankondiging kreeg ik een telefoontje van mijn stagebegeleider bij Yappa. Ze vertelde me dat Yappa voor onbepaalde tijd zijn werknemers van thuis uit ging laten werken, dus ook de stagiairs. 

Een hele aanpassing was het echter niet. Ik was er zelfs van verbaasd hoe soepel de overgang is verlopen. Meteen werden er dagelijkse meetings, stand-ups, opgesteld waarin iedere marketeer zijn dag overliep en eventuele blocking issues op tafel legde. Op deze manier werd het sociale contact ook zo goed als mogelijk behouden.

Hoe is het project met BCG verlopen van uit mijn kot?

Natuurlijk was het niet alleen voor ons een aanpassing, maar ook voor onze klant BCG. De mensen die zich ingeschreven hadden voor meer informatie over de pleeggezin-actie kregen normaal een fysieke infosessie in Tongeren of Gent. Deze infosessies lieten we nu online doorgaan.

We speelden in op het feit dat veel mensen tijdens deze periode thuis waren. Zo hebben we onze dopjesmaand in mei van de planning geveegd en zijn we begonnen met verschillende online challenges. Opdrachten die zowel ouders als kinderen met dopjes kunnen doen. Op deze manier brachten we de actie op een leuke manier onder de aandacht en werden mensen eraan herinnerd om de dopjes te blijven verzamelen.

Welke resultaten behaalden we?

Ons team stagiairs is enorm fier op het resultaat van onze campagnes. Voordat onze Puppy Zoekt Pleeggezin-campagne van start ging, kreeg het BCG ongeveer 10-15 aanvragen per maand. Ons target was om dit te verhogen naar ongeveer 30-50 aanvragen per maand.

Met onze advertentiecampagnes hebben we deze target weggeblazen. We hebben namelijk gezorgd voor gemiddeld 256 aanvragen per maand. Dat is 5x zoveel als het doel. Dit kwam neer op zo'n 768 aanvragen in totaal!

Ze kregen niet alleen meer aanvragen door de campagnes, ook de waarde van hun contacten steeg sterk. Mind Wize voert ieder kwartaal een social media monitor uit over alle Belgische ngo’s en hun social presence. Daarin gaan ze na hoeveel jouw contacten waard zijn als je deze zou kopen via betaalde media.

BCG stond in het laatste kwartaal van 2019 nog op plaats 75, wat neerkomt op een waarde van ongeveer €650. Onze digitale campagnes hebben ervoor gezorgd dat ze in het eerste kwartaal van 2020 gestegen zijn naar plaats 15. De waarde klokte af op een geweldige €13 908!

Kort maar krachtig

Een stage in lockdown heeft zowel voor- als nadelen. Het grootste voordeel was dat ik niet elke dag op en af moest rijden vanuit Leopoldsburg. Wat toch een eindje is tot Bilzen. Daar stoppen de voordelen ook wel.

Van de leuke sfeer op de werkvloer heb ik jammer genoeg maar één maand kunnen genieten. Zo werd er ‘s middags tafeltennis gespeeld en verscheen er een dartsbord aan de muur. We hebben zelfs Studio Brussel over de vloer gehad in het kader van StuBru At Work.
 
Ik heb het gevoel dat ik immens veel heb bijgeleerd tijdens deze toch wel unieke stageperiode. Hiernaast heb ik eveneens ontdekt waar mijn online passie ligt en waar ik naartoe wil werken.

Bedankt team Yappa voor deze onvergetelijke stage!