Nieuwe, kwalitatieve leads werven via jouw website of andere online kanalen. Het kan! Maar hoe doe je dat? Inbound marketing biedt tal van mogelijkheden en wij zetten ze graag voor jou op een rijtje.

Het belang van relevante content

Inbound marketing is het aantrekken van de juiste, potentiële klanten met relevante content. De focus ligt op het benaderen van de juiste doelgroep, die je later kunt omzetten naar klanten.

Het start allemaal met de vraag: waar is mijn eindklant precies naar op zoek? En, niet onbelangrijk, welke kanalen gebruikt hij of zij? Eens je hier een antwoord op hebt, kun je nadenken over een strategie om jouw eindklant zo goed mogelijk te bereiken. Het zal je dus niet verbazen dat een goed inzicht in je doelgroep én kwalitatieve content een belangrijke rol spelen bij inbound marketing.

Het genereren van kwalitatieve leads

Bereik, bereik, bereik. Grootschalige (én dure) marketingcampagnes om zo veel mogelijk personen te bereiken zijn niet altijd even effectief. Zeker niet in de digitale wereld waarin we vandaag leven. Inbound Marketing daarentegen vertrekt vanuit de klant. Jouw klanten gaan immers zélf op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Dit doen ze door websites af te schuimen via zoekmachines zoals Google. 

Dat betekent dat jouw eindklant een behoefte heeft en jij moet er gewoon op het juiste moment op inspelen. Lees: een opportuniteit voor marketing en sales! Hier speelt de kracht van Inbound Marketing een grote rol. Je gaat namelijk een relatie opbouwen met je potentiële klanten en hen voorzien van de nodige informatie die hun aankoopbeslissing vereenvoudigt. Simple as that! Hou hierbij steeds volgende vragen in het achterhoofd: ‘Wat zijn de intenties van mijn doelgroep?’ en ‘In welke fase van het beslissingsproces bevinden ze zich?’. 

Stel nu dat je de juiste personen naar je website hebt geleid. Dan wil je ze natuurlijk zo snel als mogelijk converteren naar leads. Hiervoor gebruik je concrete call-to-actions, waarbij bezoekers hun gegevens achterlaten. Hou er rekening mee dat je, in ruil voor die gegevens, iets waardevols in de plaats geeft. Denk bijvoorbeeld aan whitepapers of ebooks.  

Blijf steeds meedenken met jouw eindklant en hou steeds in je achterhoofd in welke fase hij zich bevindt. Wanneer je je content hier op afstemt, vergroot je de kansen dat een warme lead ook effectief een klant wordt. Mission accomplished! Maar vergeet niet: ook nadat iemand bij jou klant geworden is, is het belangrijk om die relatie - door middel van de juiste content - te blijven onderhouden! Dit zijn namelijk de ambassadeurs die gratis (!) reclame voor jou maken! ;-)

Voordelen van Inbound Marketing

Dan is het nu tijd om de voordelen van Inbound Marketing op een rijtje te zetten:

  1. Met Inbound Marketing bereik je de juiste doelgroep, met de juiste content én op het juiste moment. 3 keer juist betekent dus een 10/10.
  2. Door campagnes te analyseren en bij te sturen waar nodig, leer je je prospects beter kennen. Hierdoor kan je nog beter inspelen op hun behoeftes. Win-win voor iedereen!
  3. Koude prospects worden omgetoverd tot warmere leads waarmee sales aan de slag kan gaan. Ka-ching!

Zet jouw Inbound Marketing op punt met Marketing Automation

Nu het belang van een goede Inbound Marketingstrategie hopelijk wat duidelijker is geworden, is het goed om stil te staan bij aanvullende tools. Tools die het jou nog eenvoudiger maken om leads te converteren naar effectieve klanten. Je hebt waarschijnlijk ooit al eens gehoord van de term ‘Marketing Automation’? Wel, Marketing Automation is de combinatie van software en marketing en maakt het mogelijk om meerdere kanalen samen te laten werken. Zo beperk je het risico dat er gaandeweg waardevolle informatie over jouw leads verloren gaat. 

Er bestaan heel wat tools die jou kunnen helpen om eenvoudiger leads te genereren via Marketing Automation zoals Hubspot of Sharpspring. Dankzij deze tools volg je super eenvoudig al je leads op. Je kunt nagaan wat ze lezen, maar ook hoe vaak en hoe lang. Dit geeft je de mogelijkheid om real-time te spotten wanneer iemand een warme prospect is geworden.

Starten met Inbound Marketing

Inbound Marketing vergt een doordachte strategie die je niet van vandaag op morgen klaar hebt. Hou rekening met sales input bij het bepalen van de juiste content en denk na over de vragen die jouw eindklanten bezighouden. Hoe kun je deze vragen beantwoorden? Vaak is dat een combinatie van blogposts, checklists of ebooks. 

Bekijk ook zeker hoe Inbound Marketing past binnen je langetermijndoelstellingen en stuur bij waar nodig. Tot slot, geef het wat tijd. Het duurt even eer je een Inbound Marketingstrategie volledig gealigneerd is met wat je wilt bereiken. Maar geduld wordt altijd beloond!

Aan de slag met Inbound Marketing?

Hoe maak je van jouw leadgeneratie-inspanningen een succes? Kom eens babbelen met ons, we nemen je graag mee op sleeptouw.