[GASTBLOG] Joepie Yappa

De titel zegt het al, Yappa is één van die klanten waar je blij van wordt om mee samen te kunnen en mogen werken! Sinds enkele jaren helpt Koru HR Yappa met het mensen-luik van de organisatie. Dat waren boeiende jaren waarin ik de ‘rond de keukentafel kliek’ mocht begeleiden in hun groei naar een frisse, potige en creatieve speler die het nu is. And who knows what the future brings….

Groeien geeft uitdagingen. De volgende vragen komen in zo een verhaal naar boven:

  • Hoe zorg je er voor dat de connectie tussen Yappanezen hoog blijft wanneer de groep richting 30 personen gaat in plaats van 6 personen?
  • Hoe geef je duidelijkheid aan mensen over welk hun persoonlijk groeipad binnen Yappa kan zijn? Waar willen ze zelf in groeien? Welke competenties heeft Yappa nodig?
  • Hoe zorgen we er voor dat alle Yappanezen ook voldoende persoonlijke opvolging krijgen binnen deze groter wordende organisatie en dat we ze helpen om trots te zijn op wat ze elke dag weer knap doen?

Aan het werk

Via teambuilding momenten die Koru HR met Yappa uittekent, bouwen we aan de manier van samenwerken binnen Yappa. En dat wil er wel eens metaforisch aan toe gaan.
Zo ging Yappa ooit 17km ‘on tour’, of we speelden samen een aangepaste trivial pursuit om ‘dingen te durven benoemen’. Tijdens de laatste teambuilding stond ‘oplossingsgericht handelen’ centraal en boksten alle Yappanezen samen een film over Yappa in mekaar.

Het doel van elke teambuilding is om een stap vooruit te zetten in ‘hoe’ Yappanezen samen werken. Het is een ankermoment waardoor we de interne werking bespreekbaar maken om zo tot een nog betere werking te komen. En het mag gezegd: elke keer weer ben ik verbaasd met hoeveel maturiteit en betrokkenheid de Yappanezen deze momenten mee vorm geven. Ne cadeau!

En nu?

Alle squads (Een squad is geen team en toch ook een team n.v.d.r.) bepaalden op de teambuilding hoe ze ‘oplossingsgericht handelen’ toe zullen passen in hun werking. Deze acties rollen ze nu uit. Ik merkte dat de boodschap doorkwam om continu de eigen werking in vraag te stellen en te verbeteren. Met deze fijne ingesteldheid gaan de Yappanezen in de komende weken en maanden digitale oplossingen bedenken, bouwen en boosten. Want net dat maakt klanten van Yappa meer dan happy!

- Vanwege een half geadopteerde yappanees