Marketingbudget bepalen tijdens corona: hoe begin ik eraan?

Corona legt een bom onder marketingbudget en -strategie van bedrijven. Je ijkpunten en verwachtingen zijn onzeker of in ieder geval anders als anders. Hoe ga je daar nu als bedrijf of manager mee om? We halen enkele wetenschappelijk studies erbij en onze eigen tips & bedenkingen. Maar nog eerst deze quote!

“As companies slash advertising in a downturn, they leave empty space in consumers’ minds for aggressive marketers to make strong inroads.”
Peter Fader, The Wharton School of The University of Philadelphia

Marketingbudget pauzeren tijdens corona: goed of slecht?

Cijfers tonen aan dat onze mediaconsumptie ongeziene hoogtes bereikt tijdens corona en 2020. Volwassenen gebruikten hun smartphone 70% meer dan pre-lockdown. Het lijkt dus wat tegenstrijdig om je advertentiebudget te verlagen.

We horen je al denken: 'ja. ja, jullie marketeers. zullen wel zeggen ...'. Geen probleem, je hoeft ons niet te geloven, daar hebben we gelukkig wetenschappers voor.

Deze studies tonen aan dat het stilleggen van je marketing tijdens een crisis schadelijk is voor je merk:

  • Volgens een studie van McGraw-Hill kost het heropbouwen van de naamsbekendheid na een crisis meer tijd en geld wanneer je alle marketinginspanningen even stillegt.
  • Srinivasan en zijn team stelden een duidelijk verband vast tussen actieve (of soms zelfs agressieve) marketingcampagnes tijdens. een periode van recesse en een stijging in verkoop. Belangrijk detail: dit resultaat was enkel van toepassing op bedrijven met een sterke, doordachte marketingstrategie.

 

Voor de duidelijkheid: we willen zeker niet alle sectoren over dezelfde kam scheren. De kans is zeer groot dat je als bedrijf bepaalde campagnes noodgedwongen moet stilleggen. Misschien zelfs wel álle lopende campagnes. Wat we hier niet gaan doen is beloven dat alles altijd goed komt door bestaande campagnes te laten doorlopen.

Wat dan wel? Ons hele leven is op z’n kop gezet. Challenge jezelf om creatief uit de hoek te komen en durf je marketingstrategie dus te herzien. Ga op zoek naar opportuniteiten én manieren om je diensten of producten in de markt te zetten. Een strategie is nooit iets rigide, maar evolueert continu mee.

We zijn toegekomen op een zeer speciaal punt in deze coronacrisis. Een tastbaar einde is in zicht door de komst van vaccins, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Schakel net nu die versnelling hoger en bereid je al voor op jouw comeback!

Denk vooruit en zet in op je merkcommunicatie. Stel, je bevindt je in de modesector, een sector die nu enorm afziet. Mensen zoeken online nog steeds op fashion-gerelateerde zoekwoorden. Misschien blijven de online orders (voorlopig) uit, maar het is nu wel goedkoop om naamsbekendheid op te bouwen. Zet in op content en maak je doelgroep warm voor als de versoepelingen komen.

Vecht dus voor die advertentiebudgetten en je zal hier later de vruchten van plukken!

Hoe zit dat dan voor mijn sector?

De invloed die deze Covid19-pandemie heeft op jouw marketingbudget en -strategie, hangt af van sector tot sector. Toch verwijzen we graag even naar onze blog over marketingbudgetten. Hier leer je dat 11% van je totale bedrijfsbudget een degelijk uitgangspunt is voor het marketingbudget van een onderneming.

Wat wel bepalend is voor jouw sector, is de manier waarop je je product of dienst in de kijker zet. Dit is mogelijks (lees: waarschijnlijk) door de crisis veranderd. Herevalueer - met een frisse blik - jouw marketingkanalen. Adverteren op posters in de toiletten van cinemazalen ruil je nu bijvoorbeeld beter in voor een online display advertentie. Nu iedereen thuis zit, moet je natuurlijk tot bij de mensen thuis ook geraken.
 

Online is hiervoor de snelste, makkelijkste en efficiëntste weg. In juli was de omzet via online al 50% hoger dan vorig jaar. Welk kanaal werkt nu het beste voor jou? Testen, testen én nog eens testen. Gelukkig geven online marketingcampagnes ons heel veel data om uit te leren!

'Goh, maar voor ons is dat niet belangrijk. Onze concurrenten doen dat toch ook niet?' Reden te meer om dit juist wel te doen! Door de afwezigheid van vele adverteerders is het op sommige (digitale) platformen goedkoper adverteren dan voorheen. Dat betekent meer bereik voor hetzelfde budget. Je doelpubliek is niet verdwenen, integendeel.

Je bedrijf heruitvinden

Zelfs de meest conservatieve sectoren hebben zich in een recordtempo aangepast aan de nieuwe situatie. In geen tijd schakelden vele bedrijven over naar digitaal. Plots kon je virtueel een pand bezichtigen via een makelaar of online frietjes bestellen bij je frituur. Zelfs een bezoek aan Batibouw 2021 zal digitaal gebeuren.

We spreken tegenwoordig over ‘het nieuwe normaal’. Hoog tijd om eens goed na te denken hoe jouw dienst of product daarin past. Zijn de behoeften van jouw klanten veranderd t.o.v. pre-covid19? Neem die 4 welbekende P’s nog maar eens opnieuw onder de loep en je zal verbaasd zijn van de nieuwe mogelijkheden.

E-commerce en online leadgeneratie

Zelfs nu de winkels terug open zijn, is er geen ontkennen aan. Het belang van e-commerce zal alleen nog maar toenemen. Heb jij al een webshop, maar blijft het grote succes nog achterwege? Dan is onze CRO-audit misschien iets voor jou. Ben je bovendien al aanwezig op marktplaatsen als Bol(.com) en Amazon? Hier zijn 5 tips om een vitesse sneller te schakelen op marktplaatsen.

Zelfs voor het aantrekken van potentiële klanten en leads zijn er digitale oplossingen. Beurzen die niet doorgaan? Geen probleem! Met lead generation via Facebook of LinkedIn haal je gericht nieuwe leads binnen. Jouw verkoopafdeling zal je dankbaar zijn!

Lead generation rechtstreeks via Facebook-advertenties. Snel en doeltreffend!
Lead generation rechtstreeks via Facebook-advertenties. Snel en doeltreffend!

Creëer nieuwe kansen

"Never waste a good crisis"

Heel wat bedrijven wachten af. Maar dat wachten duurt ondertussen al lang. Wie weet wanneer de covid pandemie zal gaan liggen? Je kan beter actief onderzoeken welke impact de crisis heeft op jouw doelgroep.

  • Heeft deze nieuwe behoeftepatronen met zich meegebracht?
  • Hoe kan jij als ondernemer op die nieuwe behoeftes inspelen?
  • Horen bij deze nieuwe behoeftes ook nieuwe producten of diensten?
  • Blijft je doelgroep nog hetzelfde?
  • Is er een nieuwe markt waarop jij pijlen kan richten?

Tip: via Google Trends kan je snel zien of zoekvolumes naar bepaalde producten of diensten stijgen of dalen. ;-)

Je zou denken dat een crisis niet het juiste moment is om een nieuw product/dienst te lanceren. Niets is minder waar. Onderzoek toont aan dat producten die tijdens een crisis succesvol worden gelanceerd, op lange termijn stabieler in de markt staan.

Belangrijke kanttekening: uiteraard moet je dit altijd intern goed afstemmen met alle afdelingen en experten. Als je voorraad laag staat, heeft marketing weinig zin. Bekijk met het hele team hoe jullie kunnen vooruitgaan in deze speciale tijd!

Een goed begin is het halve werk

Dankzij de coronacrisis schakelde de digitale versnelling in België van eerste naar vierde vitesse. Wie nog niet op de digitale trein was gesprongen, werd er noodgedwongen op geduwd. Deze overhaaste sprong naar het digitale is echter niet altijd even positief. Een goed digitaal verhaal heeft nood aan een ijzersterke basis.

Ga voor een duurzame, digitale strategie

Uiteraard is een duidelijke, gebruiksvriendelijke en mooie website of webshop onmisbaar. Het is het visitekaartje van jouw merk. Een straffe website zorgt voor vertrouwen bij de klant en dus ook voor vertrouwen in jouw merk. Maar een goede basis voor een online strategie is veel meer dan een goede website.

Schrijf op voorhand eerst je online strategie uit. Maak een plan met afgebakende KPI’s & benchmarks. Online marketing start je niet door alleen maar enkele Facebook-posts te boosten. Nee, je houdt best altijd een duidelijk doel voor ogen. Het internet staat vol met tips om hiermee te starten. Zie je het bos door de bomen niet meer? Wij helpen je graag terug het pad te vinden.

Conclusie

Eén ding is zeker: de coronacrisis heeft blijvende veranderingen teweeg gebracht. Die veranderingen hebben hun weerslag op alle marketingstrategieën en daarbij horende budgetten.

Het nieuwe jaar komt eraan en het is tijd om terug te vechten. Omarm de nieuwe situatie en grijp de kansen die hierdoor zijn ontstaan. Marketing on hold? Nee hoor, marketing vollenbak vooruit!