Onze 3 aha-momenten van SMX Londen

Na de succesvolle editie van vorig jaar twijfelde ik geen seconde om in 2019 opnieuw naar SMX Londen te gaan. Dit tweedaagse evenement over SEO en SEM heeft alles: goed eten, veel interessante sprekers en vooral praktijkvoorbeelden!

De innovaties uit het pas afgelopen Google Marketing Live kwamen meerdere keren aan bod. Wat gaat de impact zijn van die nieuwe advertentie- en targetingmogelijkheden? En hoe kan je als Search Marketeer concreet aan de slag met deze innovaties. Gelukkig ging het nog over andere topics dan GML.

Met deze blogpost deel ik graag mijn 3 ‘aha’-momenten tijdens SMX Londen. De dingen waar ik echt iets van had ‘dat ga ik nu eens uittesten voor een klant’.

Smart Shopping vs. Manual Shopping

Het duo Timo Dunkelmann en Ann Stanley is me als keynote het meest bijgebleven. Ze hadden het over Smart Shopping-campagnes of Smasho-campagnes, zoals Timo ze noemt.

In deze keynote gingen beide sprekers in op de voor- en nadelen van Smart Shopping-campagnes en welke resultaten zij al behaald hebben met deze geautomatiseerde campagnes.

Smart Shopping bestaat uit advertentiecampagnes die via machine learning over de verschillende netwerken van Google getoond worden. Het nadeel van Smart Shopping-campagnes is dat je geen controle hebt over je campagne. Je kan dus geen zoektermen opvolgen of uitsluiten, je hebt geen impact op plaatsingen, geen bod modifiers. Je moet vertrouwen op het algoritme.

Maar … de resultaten die ze tijdens de presentatie lieten zien, spraken toch vooral in het voordeel van Smart Shopping-campagnes. 

Een Smart Shopping-campagne is natuurlijk niet voor ieder productartikel een garantie op succes, maar zeker en vast het testen waard. Momenteel zijn we ook aan het testen met Smart Shopping campagnes, maar voorlopig is het voor deze testcases nog te vroeg om hier analyses of conclusies rond te maken.


TIP: Bij Smart Shopping-campagnes kan je niet segmenteren tot op product ID-niveau, enkel tot productgroepniveau. Je kan dus niet direct zien welke producten met je budget gaan lopen of welke jou veel opbrengst opleveren. Je kan dit wel omzeilen door je product-ID’s te kopiëren naar een aangepast label en hierop te segmenteren!

Tijdens de vorige editie was ‘the age of assistance’ de rode draad doorheen de conferentie. Dit jaar lag de focus op de toekomst van visual search. Met topspreker Ravi Theja Yada, Senior Program Manager bij Microsoft, als kers op de taart. Samen met Chris Nash, co-founder van LSEO.com, ging hij dieper in op het potentieel van visual search.

Ravi begon zijn keynote met de vraag waarom visual search vandaag belangrijk is én waarom het alleen maar belangrijker zal worden. Niet alleen verwerkt ons brein 90% van de informatie visueel, ook het zoekvolume voor deze tak is enorm.

"Google Images is the 2nd largest player in the search market."

Samen met Chris ging Ravi ook verder in op de verschillende mogelijkheden van visual search. Specifiek voor Ravi over Microsoft Visual Search en voor Chris over Pinterest Lens & Google Lens

Het is trouwens ook niet voor niets dat de aankondigingen van Google Marketing Live 2019 veel visuele updates bevatten.

Maar hoe werkt visual search nu juist? Wel, onderstaand filmpje legt het piekfijn uit:

 

 

Naast de enorme impact op potentieel zoekverkeer, gaat ook de manier van zoeken wijzigen. In de toekomst gaan gebruikers niet enkel met zoekwoorden zoeken via je zoekfunctie, maar zullen ze effectief foto’s uploaden om visueel vergelijkbare items te vinden.

Op die manier kan je heel snel dat paar schoenen van je favoriete celebrity vinden of controleren hoeveel die jurk van je vriendin nu echt kost.

Hoe zorg je dat jouw afbeeldingen klaar zijn voor visual search?
Hou rekening met volgende best practices:

  • Voeg altijd beschrijvende alt-tags toe aan je afbeeldingen
  • Gebruik altijd afbeeldingen in hoge resolutie
  • Hanteer een aparte sitemap voor je afbeeldingen
  • Optimaliseer de prestaties van je afbeeldingen voor mobiel & desktop
  • Implementeer de juiste schema mark-up voor afbeeldingen

Ik ben fan. Telkens Aleyda Solis, European Search Personality van het jaar in 2018, op het podium staat dan toch. Hoeveel dynamiek en enthousiasme kan er in één mens zitten vraag ik me af. Ditmaal ging haar keynote over contentoptimalisatie voor voice search.

Voice is dé toekomst. Dat hoorden we vorig jaar ook al. Is it really happening now? In Benelux loopt het nog niet zo'n vaart. En wanneer voice dan toch wordt ingezet, is het vaak voor korte actievolle queries: “stuur een SMS”, “speel dit liedje af” of “doe de lichten uit”. Waarom? Omdat het voor dit soort zaken gewoon enorm handig is.

Jacky

Assistant queries are 40 times more likely to be action-oriented than Search, with people asking for things like 'send a text message' or 'turn off the lights'.

Scott Huffmann - VP, Engineering, Google Assistant

Nog straffer, volgens Google zal de wereld niet massaal overschakelen naar voice. Het zal voorlopig nog steeds een combo blijven tussen voice & touch.

Een mooi voorbeeld is een recept. Je kan Google Assistant vragen naar het recept voor een aardbeientaart. Vervolgens zal je op basis van de visuele opmaak een keuze maken. Vervolgens kan Google Assistant de verschillende stappen tijdens het koken voorlezen, maar er is nog altijd een manuele handeling nodig om je recept zelf te kiezen.

Hoe kan je dan je content optimaliseren voor conversational search? Geen makkelijke opdracht. Uit gebruikersdata van Google blijkt dat er 5.000 verschillende manieren gebruikt worden om een alarm te zetten.

Bron: www.blog.google
Bron: www.blog.google

Als eerste peiler waar je rekening mee dient te houden, is dat de vragen via voice assistants in spreektaal worden gesteld. Dus niet de typische zoekwoorden die je in Google gebruikt. Ze worden vaak vanuit de eerste persoon gesteld en de gebruiker ziet de voice assistant als hun persoonlijke adviseur.

Waar je in Google Search zou zoeken naar “weer Bilzen”, gaat dit via voice al sneller naar “wat is het weer in Bilzen vandaag om 10 uur”.


"The sort of advice people once sought from friends, they now expect to get from their phones. Over the past two years, mobile searches with the qualifier 'for me' have grown over 60%!"

De meeste zoektermen vertrekken vanuit de 6 W's: what, when, who, where, why & how. Je kan deze oefening voor je eigen website zelf doen door in Google Search Console te zoeken naar queries met één van deze w’s of zoektermen die in de eerste persoon worden gesteld.

Met tools zoals Keyword Everywhere, SEMrush of Ahrefs kan je op zoek gaan naar gerelateerde zoektermen. Het grote verschil met text search is dat voice search het beste antwoord biedt op een vraag. Er kan dus slechts één antwoord zijn, terwijl je in Search meerdere antwoorden hebt op je zoekopdracht.

Uit de analyse van Aleyda blijken deze antwoorden vandaag al aanwezig in de SERP (Search Engine Result Pages) in de vorm van feature snippets.

“40,7% of all voice search answers came from a featured snippet.”

 Dan dien je rekening te houden met volgende onderdelen:

  • Je pagina moet organisch al goed scoren
  • Je content moet duidelijk en overzichtelijk opgebouwd zijn (lijstjes, alinea's, …)
  • Je website moet uiteraard mobiel geoptimaliseerd zijn
  • Je content moet voldoen aan de informatiebehoeften van de gebruiker
  • Zorg ervoor dat je een nuttige hoeveelheid informatie verstrekt (niet te veel of te weinig)
  • De formulering van het antwoord moet grammaticaal correct zijn
  • Gebruik ‘how-to’ structured data voor mobiele SERPS en genereer ‘how-to’ acties voor Google Assistant
  • Test of je pagina geschikt is voor featured data: https://search.google.com/test/rich-results

Alle details kan je op de blog van Google AI lezen.

TIP: Via SEMrush en Ahrefs kan je bekijken welke queries een featured snippet triggeren.

Conclusie

Samen met de innovaties van Google Marketing Live was SMX Londen 2019 opnieuw een succesvolle editie voor mij. Niet alleen omdat de keynotes echt wel to-the-point waren, maar (geef toe) na zo’n conferentie heb je toch altijd het gevoel dat je de wereld gaat veranderen, niet?

 

*Er werden geen dieren mishandeld tijdens het maken van deze beelden.
*Er werden geen dieren mishandeld tijdens het maken van deze beelden.

 

Maak een afspraak