Onze drie hot topics van Web Summit 2018

“De helft van de wereldbevolking zal online zijn in 2018.” Doe daar amper twee jaar bij en in 2020 zijn dit er maar liefst 5 miljard. Geen wonder dat de digitale wereld in snel tempo evolueert en een evenement als Web Summit 70.000 kijklustigen lokt. Vier yappanezen zagen op drie dagen meer dan 50 sprekers. Lees hier welke hot topics eruit sprongen.

In den beginne was er data

3,5 miljard mensen online, dat brengt heel wat data met zich mee. 90% van alle data is gegenereerd in de afgelopen twee jaar. Data biedt enorm veel opportuniteiten. Het stelt ons namelijk in staat om op een totaal andere manier te werk te gaan.

Vanaf nu maken we beslissingen door vooruit te kijken, niet achteruit. Nog al te vaak vertrekken we van een behaald resultaat uit het verleden om knopen door te hakken. We baseren ons op wat was, niet wat zal zijn. Data maakt deze switch mogelijk. Toekomstige resultaten liggen vanaf nu mee aan de basis van alles wat we doen.

Let op, dit betekent niet dat we ons enkel en alleen op data moeten baseren. Het vertelt namelijk niet altijd wat de consument nu eigenlijk nodig heeft. Daarnaast kan het er ook voor zorgen dat creativiteit de das om wordt gedaan. Data dient vooral voor het geven van de nodige inzichten. Het is een extra factor die zal helpen in het vertalen van die inzichten naar het maken van de juiste keuzes.

"We work data informed, not data driven."

Concreet voorbeeld: het maken van persona’s. Iedereen kent de klassieke aanpak wel. Je verzamelt je met een paar collega’s in een meetingroom en op basis van intuïtie worden persona’s uitgedacht die de doelgroepen weerspiegelen. Bijgevolg zijn deze persona’s enkel gebaseerd op een vermoeden.

Maar wat als je op basis van real life data verschillende segmenten kan clusteren en bijhorende persona’s zou uitdenken. Zo krijg je een werkelijke weerspiegeling van hoe jouw huidige doelgroep er precies uitziet.

Is de bovenstaande oefening onder collega’s dan nutteloos? Neen, het blijft namelijk belangrijk om de beoogde doelgroepen vorm te geven. Wanneer je deze vervolgens naast de data-driven-doelgroepen legt kan je eventuele gaps en dus opportuniteiten spotten. Persona's zijn ook nooit af. Op basis van data kan je blijven bijsturen.

 

Branding is belangrijker dan ooit

Jouw product is van de hoogste kwaliteit, werkt het snelste, is het meest innovatieve,... goed! Dan trek je ongetwijfeld de aandacht van heel wat consumenten, maar ook van de concurrentie. In no time kopiëren ze dat wat jou uniek maakt en al snel ben jij jouw voordeel kwijt. Hoe je ervoor kan zorgen dat de consument jou kiest boven een concurrent? Werk aan jouw merk.

Een merk is datgene wat vandaag vraag creëert en zal jou differentiëren van de rest. Het is uniek en bijna onmogelijk te kopiëren. Kanttekening: het is niet makkelijk om een sterk merk op te bouwen. Je moet namelijk trachten een emotionele connectie met de consument tot stand te brengen. Informatie an sich heeft nog nooit iemands gedrag veranderd.

Bekijk branding dus steeds als een langetermijndoelstelling. Er kruipt heel wat tijd en moeite in dergelijke processen, maar eens het resultaat er staat zal dit jouw merk en dus bedrijf wapenen voor de toekomst. Kortetermijnoplossingen worden hierin vaak overschat, al mogen deze uiteraard niet uit het oog verloren worden.

"Do not overestimate short term effects & do not underestimate long term effects."

Eén van de buzzwords op Web Summit omtrent brand building was authenticiteit. Wees authentiek in alles wat je doet als merk. Hoe authentieker jouw merk, hoe minder je het moet vermarkten. Het is nu eenmaal veel makkelijker om met non-fictie aan de slag te gaan dan fictie.

Soms is authentieke content zelfs korterbij dan je denkt. Zaken die fans van jouw merk delen bijvoorbeeld. Authentieker kan bijna niet. Zo gebruikt Patagonia bijvoorbeeld foto's van klanten in hun reclamecampagnes.

 

Customer experience staat centraal

Het middelpunt in alles wat we doen is nog steeds de eindklant. Althans, dit zou toch zo moeten zijn. Een goede customer experience is dan ook een doel op zich. Het omvat alles wat maar kan bijdragen aan de beleving. Van de emotie die een klant ervaart, wat hierboven deels werd aangehaald, tot het gemak waarmee hij of zij een bestelling kan plaatsen.

Zo zijn er vandaag enorm veel kanalen waarmee we de klant van dienst kunnen zijn. Het wordt dus steeds belangrijker om de nodige aandacht te schenken aan het stroomlijnen van deze kanalen. In de toekomst moet alles namelijk zo weinig mogelijk moeite kosten. Idealiter kan een klant zelfs alles doen wat hij wil doen via één en hetzelfde kanaal. Van inspiratie tot aankoop.

Iets waar grote namen zoals Pinterest en TripAdvisor volop mee bezig zijn. Stel een bezoeker zoekt inspiratie en wil een item dat op Pinterest staat kopen of een reis boeken na het lezen van een review op TripAdvisor. Er wordt momenteel gezocht hoe deze aankoop zo gemakkelijk mogelijk kan gebeuren. Het zou ons dus niet verbazen moest je binnenkort een aankoop doen of een reis boeken rechtstreeks vanuit Pinterest of TripAdvisor.

 

Natuurlijk zijn dit slechts enkele zaken die we oppikten gedurende Web Summit 2018. Benieuwd wat ons nog allemaal inspireerde? Neem gerust contact op en wie weet inspireren wij jou wel.