We delen onze Social Media Summit-insights

Een namiddag elkaar inspireren met interessante online cases, de do’s & don'ts van social media, de eerste kennismaking met nieuwe platformen … Social Media Summit kan je moeilijk samenvatten in één zin. Om het jaar met een inspiratie-boost af te sluiten, gingen Gwendolyn & ik een kijkje nemen in Brussel. We geven jou een korte terugblik op de meest interessante sprekers.

Carole Lamarque: How influencers can set your innovative marketing on fire

Influencers zijn er altijd en overal geweest, al dan niet in een andere vorm. Denk maar aan dé grote innovators van deze wereld of aan bekende early adaptors die als referentie optreden wanneer het gaat over nieuwe technologieën. Kortom, influencers zijn niet nieuw. In tegendeel, iedereen komt op de een of andere manier wel in aanraking met iemand die je aankoopbeslissing beïnvloedt.

Wat geeft dan de doorslag bij het beïnvloeden van onze aankoopbeslissing? Vertrouwen. En net daarom is influencer marketing zo sterk. Influencers hebben reeds een vertrouwensband opgebouwd met hun volgers. Jouw product of dienst wordt aanbevolen door anderen. Wait a minute…!? Inderdaad, influencers zorgen voor de moderne versie van mond-tot-mondreclame. Niets is sterker dan een derde die jouw merk promoot.

Danny Devriendt: Putting back the social in social media

Elk merk kan je vertellen wat ze doen en hoe ze het doen. Maar slechts enkele merken kunnen je vertellen waarom ze het doen. Al te vaak is het doel van communiceren ‘tonen wat je als merk te bieden hebt’ maar het zou beter zijn om te tonen ‘waarom jij als merk ertoe doet’.

Elke aankoop van een klant is namelijk een stem, een bewuste keuze voor jouw merk en niet dat van de concurrent. Geef de klant een goede reden om op jou te stemmen met steeds de lange termijn als drijfveer.

Getriggerd? Goed! In zijn boek Start With Why laat Simon Sinek je door middel van voorbeelden uit de praktijk zien dat dit werkt. Dus: lezen die handel.

Hoe wij die waarom toepassen in onze digitale vraagstukken? Voor verschillende klanten gaan we aan de slag met de feedbacktool Hotjar. We verzamelen reacties van eindklanten en gaan op zoek naar de antwoorden op verschillende waarom-vragen. Waarom zitten zij met een probleem? Waarom zouden ze voor ons product moeten kiezen? ...

"Great marketing optimizes life."


Met dit in het achterhoofd wordt adverteren een echte kunst. Het is al langer geweten dat zo hard mogelijk roepen op online kanalen simpelweg niet werkt. Vergelijk het met een trompettist. Wanneer deze zo hard als hij kan blaast op zijn trompet, wordt de muziek die hij speelt een irritant lawaai. De oplossing voor de consument: adblockers.

 

Alicia Van Coillie: Influencer marketing: telling both sides of the story

Als je als agency samenwerkt met een influencer, is het vaak heel handig om jezelf ook eens te plaatsen in de schoenen van de influencer. Hoe zou jij als influencer behandeld willen worden? Welke samenwerking zou jij zien zitten? Dit is een gouden tip die veel agencies in de wind slaan. Vaak denken ze: business is business! Maar in een samenwerking met een influencer staat de band met de influencer op de eerste plaats.

Dat gezegd zijnde willen we natuurlijk als agency vooral weten of het überhaupt de moeite is om onze tijd in een influencer te steken als deze bv. heel wat likes heeft “gekocht”. Maar hoe zie je of een influencer echt of eerder fake is? Volgende tips gaf Alicia ons alvast mee:

  • Check wie ze zelf volgen. Zitten hier veel “rare accounts” tussen?
  • Wie zit er tussen de volgers van de influencer?
  • Wie reageert er op de posts van de influencer?
  • Check de influencer via www.socialblade.com

Merk je vreemde dingen op bij het checken van bovenstaande topics? Dan mag je er bijna zeker van zijn dat je met een influencer te maken hebt die deze term eigenlijk niet verdient.

Last but not least, werk samen met je influencer op lange termijn. Ga voor een echte ‘band’ en niet een one time shot! You’ll thank us later.

Inspiratie please!?

Een aantal cases hebben bij ons de denktank flink aan het werk gezet. Ontdek zelf welke pareltjes voor inspiratie hebben gezorgd:

Tomas Sweertvaegher - Play unified: Scoring business gold through social media

55 miljoen views en een hoeveelheid media-aandacht om u tegen te zeggen voor € 0 mediabudget, dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen. En toch kon LDV United dit klaarspelen met hun werk voor Special Olympics. Zes onbekende atleten met een mentale handicap daagden zes bekende Belgische atleten uit voor een wedstrijdje op hun eigen terrein. Alle zes de uitdagingen werden meteen opgepikt door de atleten en nog belangrijker door hun volgers. Het resultaat: € 3 miljoen aan earned media en acht partnerships met nationale sportfederaties.

Frederic De Vries - The Mora Clickfarm: yes, we bought likes!

Iedereen kent het wel: social media profielen die groeien dankzij het aankopen van likes. Maar wat als je nu eens als merk likes aankoopt om engagement te creëren met je doelgroep? Huh? Voor de release van de nieuwste snack van Mora, het complimentje, kocht Darwin BBDO heel wat likes aan voor andere pagina’s om zo op complimentendag iedereen wat gelukkiger te maken én fan te maken van hun product. LIKE!

 

Philippe Fass - Carlsberg, ahead of its time

De verjaardag van een bedrijf? Daar hoort natuurlijk een speech van de oprichter bij. Maar wat als de oprichter al meer dan 130 jaar dood is? Dan laat je hem toch gewoon uit de dood herrijzen. Dat is dan ook precies wat Happiness Brussels deed voor Carlsberg. J.C. Jacobsen werd terug tot leven gewekt en bracht zowaar een TEDx Talk om de verjaardag van zijn bedrijf te vieren. Dankzij zijn veelbesproken act de présence kreeg Carlsberg ongeziene media-aandacht.

Filip Nuyts - Telenet: a story of doing

De grootste les die we van Filip geleerd hebben is: just do it! Sommige campagnes zijn een groot succes, andere scoren dan weer minder dan je gehoopt had. Dat is nu eenmaal ‘the hard life’ van een marketeer. Zolang je er zelf lessen uit kan trekken én deze kan toepassen op toekomstige campagnes, had de case toch op de één of andere manier succes.

Hoe dit zich bij Yappa vertaalt? We testen en experimenteren steeds met verschillende platformen en proberen zo het best presterende kanaal in te zetten. Een concreet voorbeeld is een klant waarvoor we gestart waren met Adwords. Al snel bleek dat dit niet de gewenste resultaten opleverde. We gingen dus meteen aan de slag en adviseerden een switch naar Facebook. Met een kost per lead van € 1,42 was dit een schot in de roos. Het is belangrijk dat wanneer een campagne niet loopt zoals verwacht, je hier de nodige learnings uit haalt en deze vertaalt naar een oplossing. Niet bij de pakken blijven zitten is de boodschap!