Google My Business: cruciaal voor lokale SEO van jouw bedrijf

Of je nu een lokaal bedrijf bent of een merk met veel vestigingen, Google Mijn Bedrijf bepaalt meer en meer jouw lokale SEO-resultaten. Google heeft de laatste tijd heel wat updates doorgevoerd aan Google My Business zelf, maar ook aan hun algoritme. Is jouw vermelding in Google My Business al volledig up-to-date?

Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk?

  • Je bedrijf klimt hoger in de zoekresultaten van Google (o.a. lokale SEO)
  • Je bedrijf wordt gevonden door mensen in de buurt
  • Je contactgegevens, locatie en openingsuren zijn in één oogopslag zichtbaar
  • Je kan er reageren op reviews over je onderneming en diensten
  • Je kan er actief foto's en video's beheren van je locatie

 

Jouw bedrijf op Google

Google My Business is je bedrijfsvermelding in Google. Deze herken je aan het informatiepaneel in de rechtermarge van de zoekresultatenpagina in Google. Op mobiel scoort dit GMB-paneel vaak zelfs bovenaan de zoekresultaten.

Je Google Mijn Bedrijf-listing verschijnt als je zoekt naar jouw bedrijfsnaam in Google. Dit paneel geeft de gebruiker informatie over je bedrijf zoals adres, openingsuren, contactinformatie, foto’s, reviews, vragen, enzovoorts.

Als je bijvoorbeeld op zoek gaat naar Yappa krijg je het volgende resultaat:

Zo zet Google My Business bedrijven letterlijk op de kaart. Ook wanneer je op zoek gaat naar een product of dienst, zal Google vaak drie ‘Mijn Bedrijf’-pagina’s tonen. Onder andere de locatie waar je op zoekt speelt dan een rol. De drie (volgens Google) meest relevante pagina’s worden getoond en deze bedrijven genieten van een grotere zichtbaarheid én zullen dus sneller gevonden worden.

Een voorbeeld van de zoektocht naar ‘ramen en deuren’ in op twee verschillende plaatsen in Limburg:

Zo scoor jij hoger met je Google My Business-vermelding!

1. Claim je bedrijf op Google

De eerste stap is dat je toegang krijgt tot je eigen bedrijf in Google. Maak een account aan op het Google My Business-platform en claim je eigen bedrijf. Op die manier heb je volledige controle over je ‘Google Mijn Bedrijf’-vermelding en kan je alle cruciale informatie over je bedrijf aanvullen of aanpassen.

2. Vul je GMB-vermelding volledig in

Zorg dat je alle informatie over je bedrijf invult in het Google Mijn Bedrijf-profiel. Het is van groot belang dat je informatie steeds up-to-date blijft. Juiste contactgegevens en openingsuren zijn cruciaal. Met een gesloten deur of foutief telefoonnummer verwijs je potentiële klanten immers direct door naar de concurrentie. Voorzie ook steeds een link naar je eigen website. Daarnaast kan je ook een aparte url voorzien voor afspraken.  

3. Zorg voor de juiste categorie

Je wordt vertoond in Google als je bedrijf relevant is voor de zoekopdracht. Dit gaat Google bepalen op basis van je bedrijfscategorie. Heel wat bedrijven vergeten een categorie mee te geven of duiden een foutieve categorie aan waardoor ze dus nog steeds niet optimaal gevonden worden.

Wees zo specifiek mogelijk bij het kiezen van je categorie. Hoe breder je gaat, hoe meer concurrentie er zal zijn. Is er geen categorie die je bedrijf perfect beschrijft? Voeg dan steeds een korte beschrijving toe over je bedrijf. Ook dit heeft een positieve invloed op je ranking.

4. Voeg foto’s toe

Google toont ook een aantal foto’s in het GMB-paneel. Je kan dus zelf sturen wat Google toont over je bedrijf. Google beschouwt bedrijven met foto’s ook relevanter en zal deze dus meer vertonen. Zorg zeker voor 3 à 4 foto’s. Voeg ook regelmatig een nieuwe foto toe. Google houdt van pagina’s die regelmatig een update krijgen. 

Bedrijven met foto's converteren volgens Google beter. Ze krijgen gemiddeld 42% meer routebeschrijvingen en 35% meer kliks naar de website dan bedrijven zonder foto's. 

Zorg wel steeds voor authentieke en realistische foto’s. Stockfoto’s zijn hier een absolute no-go. Voeg ook foto’s van de buitenkant toe. Google gaat automatisch een Google Streetview tonen, maar deze is niet altijd up-to-date.

5. Beantwoord de korte vragen onder “Ken je deze plaats?”

Als je zoekt op je bedrijfsnaam dan zal je ook ‘beantwoord korte vragen’ zien staan. Dit zijn enkele vragen die Google stelt aan de bezoekers van je bedrijf. Hoe meer informatie Google krijgt over deze plaats, hoe beter Google kan bepalen wanneer je naar boven kan komen bij bepaalde zoekresultaten.

6. Zorg voor positieve reviews

Online reviews worden steeds belangrijker en ook Google hecht er veel belang aan. Heb je goede en relevante reviews? Dan gaat Google je vaker vertonen. Ga zelf actief op zoek naar mensen die een review willen schrijven over je bedrijf. Reageer ook op je reviews, zo kan je negatieve reacties meteen verduidelijken of oplossen.

7. Beantwoord vragen van bezoekers

Bezoekers kunnen jou rechtstreeks vragen stellen via Google My Business. Deze vragen en antwoorden worden nadien ook openbaar getoond op de pagina. Zorg dus steeds voor een klaar en duidelijk antwoord, zo kunnen toekomstige bezoekers sneller geholpen worden.

8. Voeg diensten of een menu toe

Afhankelijk van je sector kan je nog andere zaken toevoegen aan je GMB-vermelding. Horecazaken kunnen eenvoudigweg hun menu al tonen, maar ook diensten kunnen worden toegevoegd.

9. Maak regelmatig een Google Post

In Google Mijn Bedrijf kan je ook content posten. Blogposts op je website kan je dus ook hier nog eens delen. Ook dit is relevant als je hoger wil scoren in Google. Google houdt van nieuwe content en af en toe posten op je Google My Business doet dus wonderen voor je vindbaarheid!

Aan de slag!

Het lijkt er dus op dat Google de rol van een website meer en meer naar zich toe zal trekken. De zoekresultatenpagina laat meteen cruciale info zien van je bedrijf of winkel. Zo wordt het voor gebruikers van Google nog eenvoudiger om te vinden waar ze naar op zoek zijn. En zo vertoeven ze natuurlijk nog wat langer op Google zelf. Heb je hulp nodig bij de opzet van je Google My Business? Kom dan eens met ons praten.

 

Maak een afspraak