Van CRO-audit naar meer omzet: 3 concrete cases

Haal jij wel alles uit je website of webshop? Ja? Neen? Misschien? Dankzij een CRO- & UX-audit krijg je meer inzicht op het antwoord. Ontdek wat dit inhoudt en krijg een exclusieve inkijk op drie concrete klantencases!

Wat is een CRO- & UX-Audit?

Met een CRO (Conversion Rate Optimization) en User Experience Audit gaan we na waar en waarom bezoekers afhaken op je website of webshop.

We brengen de struikelblokken in kaart en komen achteraf met een adviesrapport met daarin concrete actiepunten. Liefst laten we ook de gebruikers zelf spreken over hun ervaringen.

We gebruiken verschillende manieren om de knelpunten te leren kennen:

  • uitgebreide doorlichting door onze digitale experten (informatie-architect, designers, developers, marketeers, ...)
  • objectieve snelheidsmetingen van je website op desktop en mobiel
  • heat- en clickmaps zodat we weten we waar bezoekers vastzitten of twijfelen
  • online surveys op je website/webshop om de mening van de bezoeker te vragen
  • interviews met jouw klanten om te weten te komen hoe zij een bezoek aan jullie website of webshop ervaren

We beschikken over tal van interessante tools om deze audits uit te voeren. In functie van jouw project kiezen we de beste tools uit!

 

Wat zijn de voordelen van deze audit?

  • inzicht in gebruikersdata die de basis vormt van het UX-onderzoek
  • kwalitatieve data, want gebruikers weten niet per se dat ze getest worden (bv. heat- en clickmaps)
  • gefundeerde beslissingen nemen over je navigatie, productfilters, structuur, etc.
  • extra functionaliteiten spotten (bv. een zoekveld of extra filter)
  • meer leads en conversies genereren
  • je online klant beter begrijpen en helpen

Is een audit enkel nuttig voor een oudere website?

Neen! Bij het bouwen van een website of webshop, houden we rekening met zoveel als mogelijk factoren. We hebben jammer genoeg geen glazen bol over hoe jouw markt nadien evolueert. Bovendien zijn er nog heel wat anderen factoren die we niet kunnen voorspellen.

Digitaal gaat als een storm. De ontwikkelingen volgen elkaar op de voet op. Je website moet continu mee evolueren. Laat je dus tijdig adviseren zodat je kan inspelen op nieuwe en bestaande trends. Deze CRO- en UX-audit kan al veel ophelderen!

 

Wat is de uitkomst van een audit?

Onze digitale experten formuleren aan de hand van de output hele concrete actiepunten. Deze actiepunten worden gebundeld in een duidelijk en to-the-point adviesrapport (geen template documentje van 100 wollige pagina's). Daarbij duiden we eveneens hoge lage en hoge prioriteitsniveaus aan. We begrijpen maar al te goed dat je niet alles in 1 keer kan aanpakken.

Ben je momenteel nog geen Yappa-klant? Geen probleem! Wij voeren niet enkel audits uit voor websites of webshops die door ons gebouwd zijn. 
Het adviesrapport is volledig neutraal en kan door je bestaande technische partner uitgevoerd worden.

In de praktijk?

Wij zijn zelf enorm overtuigd van de meerwaarde die CRO- & UX-audits kunnen opleveren. Na het lezen van onze concrete cases, ben jij dat ongetwijfeld ook!

Case #1: Rings4Wings

We voerden een online bevraging uit bij de bezoekers van de webshop Rings4Wings. Je kan er online vogelringen bestellen en deze meteen personaliseren. Deze bevraging had een duidelijk doel: hoe kunnen we bezoekers helpen in hun zoektocht op de webshop?

We peilden bij de bezoekers of alles naar behoren werkte en of zij vonden waar ze naar zochten. Uit meer dan 1.000 antwoorden konden we meteen afleiden dat veel bezoekers het moeilijk vonden om de configuratie-stappen te doorlopen op mobiele toestellen.

Sinds we het bestelproces voor mobiel en tablet geoptimaliseerd hebben, noteren we 36% meer online bestellingen en 38% meer online omzet. Die percentages zijn een vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het conversiepercentage voor mobiel en tablet steeg van 2,58% naar maar liefst 4,24%!

Bij de vraag ‘Heb je gevonden wat je zocht?’ gaf 37,5% van de bezoekers aan dat hij/zij niet vond waarnaar ze op zoek waren. Dat zijn natuurlijk geen cijfers die een webshopbeheerder wil zien. Of juist wel? Want nu kan je er tenminste iets aan doen en je weet zelfs wat.

 

Als de gebruiker 'neen' antwoordde op deze vraag, stelden we meteen de bijvraag: 'Waar ben je dan wel naar op zoek?'.

De antwoorden gaven ons, maar ook de klant, heel veel inzicht in hoe de gebruiker denkt of welke producten hij of zij dacht tegen te komen op de webshop.

Een diepere analyse van de antwoorden leerde ons dat bezoekers deze obstakels herkenden:

  • ze wisten vaak niet welk soort ringen gebruikelijk zijn voor specifieke vogelsoorten
  • ze zochten een bepaald type ring onder een andere naam, of ze zochten een ring van een bepaald materiaal
  • ze wisten niet welke maat (diameter) ze moesten aankopen voor een specifieke vogelsoort

Uit bovenstaande blijkt dat er actie ondernomen moet worden om bezoekers meer te informeren. Daarom gaan we meer informatie op de productfiches plaatsen en specifieke pagina’s aanmaken, o.a. een overzicht van vogelsoorten met bijbehorend type ring en diameter. Deze aanpassingen staan momenteel op onze to-do lijst.

Case #2: Guvex

Niet alleen een gebrek aan informatie, maar ook de verwoording van je boodschap heeft een grote impact op je conversiepercentage.

Op de landingspagina van Guvex kunnen geïnteresseerde verkopers en verhuurders van een woonst hun gratis schatting aanvragen. We pasten de copy aan om meer aanvragen te genereren.

Onze copy aanpassingen bestonden uit:

  • De tekst op de knop aangepast naar “Ja, ik wil een gratis schatting”
  • De foto van de zaakvoerder vervangen zodat hij kijkt in de richting van die knop
  • Social proof microcopy "Al meer dan 200 aanvragen" toegevoegd
  • Foto's en quotes van klanten toegevoegd op cruciale beslissingsplaats

De impact van deze CRO-optimalisaties was groot: het aantal aanvragen voor een gratis schatting steeg met 300% in de eerstvolgende maanden.

 

Case #3: Winfera

Google heeft de laatste jaren sterk ingezet op mobile first. De mobiele snelheid van de website is dus nog belangrijker geworden. Uit onze audit bleek dat de mobiele laadtijd van de Winfera-website niet meer optimaal was. Door technische optimalisaties uit te voeren konden we de snelheid aanzienlijk verhogen:

 

Onze aanpassingen hadden ook een positief effect op desktop:

 

Dankzij deze technische aanpassingen aan de website verdubbelde het conversiepercentage van de offerte-aanvragen via mobiel.

Een sprekend voorbeeld:

  • 1% conversiepercentage: één van de honderd mobiele websitebezoekers leidt tot een offerte-aanvraag
  • 2% conversiepercentage: twee van de honderd mobiele websitebezoekers leidt tot een offerte-aanvraag

Wil jij meer leads en een hoger conversiepercentage?

We gaan graag voor je aan de slag om een concreet adviesrapport op te stellen. Ga met onze actiepunten aan de slag om je website of webshop verder te optimaliseren. Contacteer ons 

Dienstverlener KMO-portefeuille

Yappa dienstverlener is voor de KMO-portefeuille? Dit houdt in dat wij strategische onderdelen, zoals audits, kunnen opnemen in een subsidie-aanvraag!