Yappawadoeda?!

Eén van onze kernwaarden bij Yappa “doen wat we zeggen, zeggen wat we doen” gaat over openheid, transparantie, eerlijkheid en authenticiteit. Iets wat we nastreven zowel extern (naar klanten) als binnen de organisatie (in team).

We doen heel wat om dat waar te maken. Zo kan je open en transparant zijn bij ons erg letterlijk nemen: alle Yappanezen hebben volledige toegang tot alle documenten op onze Google Drive waar ik als CEO (Chief Enabler Officer, voornaamste rol: dingen mogelijk maken) ook toegang toe heb. Waarom? Omdat ik van iedereen verwacht dat ze onze organisatie mee vormgeven, en ik geloof dat dat pas mogelijk is als je alle kaarten op tafel hebt. Omzet, insights, afspraken, enz. .

Openheid gaat ook over team communicatie. Elke maand doen we dat in de yappawadoeda?! teamtalk. Een hoop vaste en minder vaste rubrieken passeren zo de revue. Doel? Iedereen op de hoogte houden van de in’s en de out’s van de organisatie. In de breedste zin. We volgen daarbij een vaste structuur:

Het gegeven

Een cijfer, een reeks van cijfers die te maken hebben met de afgelopen maand. Waar het voor staat? Dat mag het team proberen te gokken.

Afgelopen editie was er bv. 390. Was het de voorsprong in punten van Leen in ons EK pronostiek spel (ze staat los op kop)? Of het aantal cocktails gedronken op onze Open Bar? Noop.

390 stond deze keer voor het aantal scans die Caroline erop had zitten om onze inkomende facturen van het huidige jaar volledig in de Yuki cloud te droppen. Hierdoor is de weg open naar een paperless office, met dank aan onze gidsen in groei. Daarover later zeker nog meer.

Facts & Figures

De omzetcijfers en resultaten van de afgelopen maand. Hoe zien ze eruit? En waarom zijn ze wat ze zijn.

Hola pola!

Nieuwigheden en opmerkelijke zaken passeren de revue in de Hola Pola rubriek. Te starten met de pipeline (to come, in & out, en over & out): welke offertes zijn ongoing, gewonnen of verloren en welke projecten zijn er opgeleverd. Want niet iedereen is per definitie betrokken in elk project. We vinden het wél belangrijk dat elke Yappanees weet wie de klanten zijn en wat we voor hen doen.

Stagiairs die eraan komen, allerlei praktische aankondigingen maken deze rubriek rond.

Was daarvan?

Hier overlopen we vooral zaken die al ooit in gang zijn gezet, maar die een status update verdienen. Hoe staat het weer met onze open vacatures? Vergeet je learning budget niet te gebruiken. Een update over activiteiten, enz.

Zo gaat ie goed: #yapver

We geloven in vele kleine experimenten/verbeteringen binnen de organisatie om ons snel en wendbaar te houden en beter te maken. Daarom sporen we iedereen aan om, als ze iets leuk gedaan hebben dat bijdraagt aan die verbetering van de organisatie, op te hangen aan ons #yapver bord. Het zijn die kleine experimenten en verbeteringen die we hier vermelden en vieren. Kudos aan de bijdragers.

Want een kleine rekensom leert dat als iedereen maandelijks slechts 1 verbeterpunt zou aanbrengen we meer dan 180 verbeteringen zouden waarmaken. Pssst….In werkelijkheid zijn het er meer ;-).

Showcase

Zaken die alle collega’s moeten gezien hebben. Een coole feature, een subliem design of een ferme conversie. Alles waar we trots op kunnen zijn, hoort ook iedereen te weten.

Gezegdje van de maand

Een grappige quote van één van de Yappanezen, een klant of de buurman? Als buitenstaander ga je er niet meteen om moeten brullen, maar spreek in ons team over “koekies”, “de duitsers zijn daar” of “bloemetje” en je tovert een glimlach bij menig Yappanees ;-).

De for-, de for-, de formule aka T.O.M.B.O.L.A.

Stel: je wil iets met een formule gaan doen en je bent fan van de Jeugd van Tegenwoordig…dan is deze videoclip de ideale tune voor onze tombola rubriek. Vroeger een gewone raad-eens-een-nummertje, maar ondertussen dus een quiz rubriek type “Tel het aantal ingescande facturen in Yuki op met het aantal uitgaande facturen in mei en tel daarbij dan nog eens het gemiddeld aantal bezoekers van de afgelopen maand op site x van onze klant.” Wie het dichtst bij het resultaat is, die mag uit de prijzenkast kiezen. De carwashbeurt is daar veruit de populairste prijs.

Tête-a-tête-trek

Als we een open en eerlijke communicatie in het team willen, dan wil dat zeggen dat het belangrijk is dat je goed weet hoe je met elkaar moet omgaan. Daarom deze rubriek. Een onschuldige hand pikt uit een bokaal 2 namen. Die twee Yappanezen mogen op onze kosten gaan lunchen. Ze leren mekaar kennen, hebben het over koetjes en veel kalfjes. Maar ook over: “Hoe was onze samenwerking tot hiertoe?”, “Wat heeft je gestoord in onze samenwerking?” en “Hoe kunnen we onze samenwerking verbeteren?”. Eerlijk gezegd… toen ik de tip van onze HR coach kreeg, dacht ik meteen : geforceerd. Maar dat lijkt allemaal goed mee te vallen. Meer dan een jaar en 15 lunches verder krijg ik telkens na de lunch positieve feedback op de informele debrief. Fifty euros well spend.

BTW: is het tweetal voor de volgende yappawadoeda niet op tête-a-tête geweest? Dan doen we een barbareninval bij één van de twee. Thuis. Te vermijden.

HAHAHAfsluiter

Afsluiten doen we met een mopje. Daags voordien krijgt de gelukkige moppentapper een smsje om een geweldige (al dan niet IT)mop voor te bereiden en ten berde te brengen. Get out of your comfort zone qua?

-

Dit is hoe wij momenteel de teamtalks bij Yappa aanpakken. De structuur zal er, zoals alles, volgend jaar weer lichtjes anders uitzien. Benieuwd hoe jullie dat in jullie organisatie aanpakken…Hoedoedegijda?