Zo bepaal jij je marketingbudget voor 2019

Het einde van het jaar nadert en dan is het traditioneel ook weer tijd voor een interessante oefening op de marketingafdeling: het marketingbudget bepalen. Niet meteen jouw favoriete bezigheid? Het is in elk geval wel eentje die van jouw plan voor 2019 een succes kan maken.

Duik eerst even in dit artikel voor je overgaat naar de cijfers, want …

  • je komt voorbereid en vol zelfvertrouwen aan op de volgende budgetmeeting
  • je voorkomt een budgettekort of -overschot op het einde van het jaar
  • je budget wordt optimaal en resultaatgericht ingezet

Geen budget zonder plan

Alles begint met duidelijk afgelijnde marketingdoelen en een marketingplan. Wat wil je bereikt hebben op 31 december 2019? Zodra je weet wat jouw focus zal zijn voor het volgende jaar, is het eenvoudiger om de nodige middelen in te schatten. Denk dan aan mediabudget of bijvoorbeeld leveranciers die je zal nodig hebben.

Voor een groot deel zal je deze keuzes kunnen maken op basis van het vorige werkjaar. Wat werkte en wat niet? In een ideaal scenario heb je van verschillende marketingkanalen een ROI (Return On Investment) zodat je ze tegen elkaar kan afwegen. Hou hierbij jouw verschillende marketingdoelen in het achterhoofd (lees: conversies, naamsbekendheid, bezoekers, …).

Yappadvies

Nog geen concrete ROI-cijfers? Zet dit dan zo snel mogelijk op je planning voor 2019. Ga na wat een conversie voor jou betekent en wat deze waard is. Zorg dat je de uiteindelijke waarde ervan kan meten en hou ook de kosten bij. Vaak zijn data-analyses en marketing automation hierbij essentieel. Verzamel, analyseer en gebruik data om zo betere beslissingen te maken voor de toekomst.

Naast een evaluatie van je eigen budget is ook een benchmark of een vergelijking met je concurrenten een goede zaak. Wat doen jouw concurrenten al op marketingvlak en jij nog niet? Welke resultaten behalen ze, of wat zijn de digitale tendensen in jouw sector?

De verleiding is soms groot om je marketingbudget volledig te baseren op het vorige jaar. We willen echter benadrukken dat het toch nuttig is om rekening te houden met de algemene tendensen. Ook voor de trends op vlak van (digitale) marketing hou je best je ogen open. Of je haalt de know-how bij jouw partners en leveranciers.

Wat brengt 2019?

Wat zal de toekomst van marketing zijn? Waar moet ik nu meer budget voor vrijmaken? Dit is natuurlijk afhankelijk van jouw sector en branche, maar er zijn wel high level trends te spotten. Nielsen verwacht bijvoorbeeld dat er nog meer geïnvesteerd zal worden in digitaal. 82% verwacht een stijging in het budget voor digitale media

www.nielsen.com/cmoreport
www.nielsen.com/cmoreport

Google Ads en Facebook lopen voorop, maar ook YouTube en Bing worden alsmaar belangrijker. De zoekopdrachten via Google blijven stijgen en ook het totaal aantal gebruikers op Facebook neemt nog steeds toe.

Aan jou dus om te kijken of jouw organisatie of bedrijf hier wel of niet in meegaat. Bekijk welke kanalen werken voor jouw bedrijf en jouw sector. Denk aan de kanalen die hun nut al bewezen hebben en welke je nog niet hebt uitgeprobeerd. Dat laatste is minstens even belangrijk, omdat je anders in dezelfde vijver blijft vissen. Bepaalde kanalen lijken op het eerste zicht niet van toepassing voor jouw onderneming, maar juist dat kan een valkuil zijn. Testen en meten!

www.hanapinmarketing.com
www.hanapinmarketing.com

Verdeel en heers

De marketingbudgetten in een gemiddelde onderneming liggen rond de 11% van het totale bedrijfsbudget. B2C loopt dit soms op tot 16%, terwijl B2B rond de 9% blijft steken.

Meestal krijg je een vast marketingbudget en is het enkel nog de verdeling waar jij van wakker moet liggen. Of misschien toch niet? Want ook hiervoor hebben wij enkele handige tips.
cmosurvey.org
cmosurvey.org

Tip 1: ROI

We hadden het er al eerder over. Via de ROI per kanaal kan je perfect bepalen welke specifieke campagnes en kanalen jouw bedrijf het meeste opbrengen. De verdeling van het budget kan dus op basis hiervan gebeuren.

Tip 2: 5%-regel

Een goede vuistregel voor de juiste verspreiding? Simpelweg niet meer dan 5% van je budget investeren in één asset. Zo kan je veel experimenteren en loop je geen risico.

 

Tip 3: 70-20-10

Zowel je tijd als je budget zou in principe gestoeld moeten zijn op het volgende:

  • 70% focus op het heden (waar je van weet dat het werkt, zoals bijvoorbeeld SEO, e-mail, web performance, marketing automation, content, betaalde media, ...)

  • 20% spendeer je aan nieuwe zaken (nieuwe producten en diensten, segmenten, technologieën en kanalen)

  • 10% gaat naar innovatieve, opkomende technologieën, kanalen en tactieken (die vruchtbaar kunnen zijn in de toekomst)          

Een budgettekort of -overschot voorkomen? Verdeel je budget in kwartalen. Zo kan je het budget niet alleen efficiënt verdelen, je kan ook na elk kwartaal aftoetsen hoe ver je staat en indien nodig bijsturen.     

In 't kort

  • Analyseer de resultaten van vorig jaar (en als het kan, de ROI)

  • Bekijk benchmarks, concurrentie & (marketing)trends

  • Bepaal de verdeling en zorg voor een goede balans
     

Zo, wij zijn er klaar voor. Laat 2019 maar komen! 

 

Kan jij nog wat hulp gebruiken om jouw digitaal plan klaar te stomen voor 2019?
Neem contact met ons op of stel je vraag via onze Facebookpagina