Online concurrentie- en marktanalyse

Een online marktanalyse is cruciaal. De beloftes van jouw concurrent zijn vaak al de standaard geworden. Je moet dus minstens even goed doen en liefst beter. Jouw concurrenten, doelgroep en de markt in het algemeen staan nooit stil. Ook jij moet in beweging blijven. Om te bepalen in welke richting, is uitzoomen om het bredere plaatje in kaart te brengen een goed begin.

Markt- en concurrentieanalyse

Starten doen we met het analyseren van de markt en het in beeld brengen van jouw concurrentie. We gaan na hoeveel bedrijven zich in jouw branche en segment bevinden, wat de trends zijn in de markt, waar het meeste groeipotentieel zit.

Nadat we een beter zicht hebben op de omvang van de branche, pikken we de voornaamste concurrenten eruit. We gaan dieper in op hun positionering, aanbod, digitale kanalen, USP’s, enzovoorts. We maken voor jou de balans op: waar maakt jouw onderneming het verschil? Of zou het dat moeten doen.

Huidige klanten onder de loep

In een tweede fase gaan we over tot een klanten- en doelgroepanalyse. Hoe is jouw huidig klantenbestand samengesteld? Wat zijn de kenmerken en vooral wat is jouw beste presterende klantsegment? We bekijken de wensen en behoeften waar zij mee zitten en toetsen af of hier weldegelijk aan voldaan wordt.

1 + 1 = 2

Jouw markt heeft nu geen geheimen meer en eventuele bouw- of boost-opportuniteiten zijn blootgelegd. We weten ook hoe jouw klanten eruitzien en welke voor de meeste inkomsten zorgen.

Het ultieme doel van onze online marktanalyse: een holistische blik bieden die ervoor zorgt dat je weet wat nodig is om relevant te zijn of blijven voor jouw doelgroep. Deze vormt de basis voor het uittekenen van de strategie die deze doelstelling ook effectief zal behalen.

Online marktanalyse, iets voor jou?

Interesse in een online marktanalyse? Daar gaan we graag dieper op in tijdens een verkennend gesprek! Dien hier jouw aanvraag in. 


Naar alle diensten