50% meer omzet dankzij
B2B content marketing

Het in Genk gevestigde e-fulfilment bedrijf BME stockeert goederen, verwerkt de orders en verzendt deze vervolgens naar de uiteindelijke klant. Ze namen ons onder de arm om hun online branding te ondersteunen, maar ook om meer kwalitatieve leads te bekomen. Yappa goes logistics! Yessa!

Top of mind als stock achter de deur

Een stevige uitdaging. Logistiek is een vrij traditionele sector waarin het digitale heel wat bedrijven voor het blok heeft gezet. BME zorgt er sinds hun ontstaan al voor dat het digitale en innovatie de nodige aandacht krijgen. De juiste mindset!

Koen Vanderweyden, Finance Director bij BME, verduidelijkt: “We geloven erg sterk in digitaal geïntegreerde processen en daar hoort marketing en communicatie absoluut bij. Het geeft ons immers de kans om doelgericht te communiceren."

Daarnaast zijn de diensten van BME niet zomaar kleine beslissingen voor bedrijven. “Je logistiek uitbesteden is vaak een strategische keuze en bijgevolg kan je heel moeilijk erg direct te werk gaan in het benaderen van prospects. Vandaar dat top of mind zijn en awareness creëren cruciale elementen zijn voor ons.”

Waarom Yappa?

“Het succes van ondernemen is gefundeerd op de sterkte van je partnerships", klinkt het bij Koen. "Daarbij is de belangrijkste voorwaarde dat je durft kritisch te zijn ten aanzien van elkaar. Alleen dit zal beide partners sterker en beter maken.”

De woorden van Koen matchen niet voor niets met onze waarde van digital smart guides. Dit houdt in dat we een idee steeds kritisch vertalen naar een digitale oplossing!

“Deze kritische en eerlijke instelling is voor ons in ieder geval erg naar voren gekomen in de samenwerking met yappanezen Jeroen en Martijn", gaat Koen verder. "Op de juiste momenten over een extra kritische, digitale blik beschikken is goud waard.”

 

Jeroen

“We geloven in sterke partnerships. Daarbij is de belangrijkste voorwaarde dat je kritisch bent ten aanzien van elkaar.”

Koen Vanderweyden, Finance Director bij BME

B2B Content Marketing → Thought Leader

Goed, over naar de hamvraag. Hoe zorgen we ervoor dat BME als eerste in iemands gedachten te binnen schiet als een bedrijf er nog maar aan denkt om z’n logistiek uit te besteden?

Het uitgangspunt was en is nog altijd dat dankzij kwalitatieve content andere bedrijven, maar ook de pers, BME hoger in het vaandel dragen als e-fulfilment thought leader. Top of mind dus met andere woorden!

Tijdens onze kick-off met BME kregen we erg waardevolle input voor onze contentplanning. De uitkomst was een gezonde afwisseling qua inhoud. Van cases en expertise-artikels tot kritische opiniestukken en employer branding boosters.

De leestijd van deze blogartikels is gemiddeld 1 min 44 sec. Voor niet-blogpagina’s is dit gemiddeld onder de minuut. Voor digitaal is dit een groot verschil in leestijd en wijst dit duidelijk op meer betrokkenheid met de blogposts!

LinkedIn en Facebook Fulfilment

Distributie van je content is minstens even belangrijk. Van bij de start hebben we afgestemd wat de geprefereerde doelgroepen zijn per type content. Op die manier kunnen we snel schakelen met adverteren als er in de contentplanning wordt geschoven.

“Bij momenten communiceren we meer over wie we zijn, of over hoe we omgaan met onze mensen. Het kan ook zijn dat we een kritische kijk bieden op bepaalde zaken", vertelt Koen. "Belangrijk is dat je per insteek afweegt op wie je gaat targeten.”

Om dit op te vangen maakten we heel wat verschillende doelgroepen op Facebook (& LinkedIn) aan:

  • Aangepaste doelgroepen = betrokken gebruikers
  • Opgeslagen doelgroepen = op basis van interesse
  • Remarketing doelgroepen = bezoekers van de website
  • Vergelijkbare doelgroepen = nieuwe acquisitie

Op deze manier switchen en testen we verschillende types van doelgroepen om te zien wat beter werkt of wanneer er meer interactie is.

 

Van brand awareness naar performance

Naast het stimuleren van merkbekendheid, waren kwalitatieve leads een doelstelling. We schakelden zonder te aarzelen Google Ads, het voormalige Adwords, in om hier werk van te maken!

Het bestaande Ads-account hebben we opnieuw opgebouwd, met een focus op erg specifieke zoekwoorden (met natuurlijk voldoende zoekvolume). Daarnaast is dit een branche waar Engelstalige termen verre van de uitzondering zijn. Ook daar hielden we rekening mee.

Verder voegden we een heuse stapel negatives toe aan de verschillende ad groups, waardoor we minder en minder irrelevante klikken binnenhaalden.

Ook niet onbelangrijk, een fikse verhoging van het bod als de gebruikers al eens op de website hadden vertoefd (RLSA - Remarketing Lists for Search ads). We weten namelijk dat het wat langer duurt voordat mogelijke prospects effectief overgaan tot het uitbesteden van hun logistieke processen.

Het conversiepercentage van de campagnes steeg van 1% naar 2,2%. Daarnaast behaalden we een daling van 15% in de gemiddelde kost per conversie!

Bezorgen van nieuwsbrieven

BME hecht veel belang aan hun waarden en filosofie. Dit mocht meer gecommuniceerd worden naar het bestaande netwerk. Je kan geen betere 1-op-1 communicatie hebben met een stakeholder dan met relevante e-mail marketing.

We stelden een nieuw format op voor de tweemaandelijkse nieuwsbrief en zorgden voor een consistente opvolging ervan. Vaak kiezen we voor een leuke combinatie van de meest populaire content, aangevuld met de absolute musts.

Het resultaat is een zeer hoge open rate, zeker als je vergelijkt met industry benchmarks van B2B nieuwsbrieven. Een gemiddelde open rate van 34% is een teken dat de content op maat is van de interesses van de aangeschreven personen!

It’s a wrap!

Content, Social, Google Ads, nieuwsbrieven, wat levert dat nu op? “Wij merken vandaag dat ongeveer 80% van onze leads binnenkomen als direct of indirect gevolg van onze content marketing. Daarnaast merken we ook dat de diversiteit aan content alsook de inhoud erg wordt gewaardeerd. Dit heeft ermee te maken dat het type content en distributie ervan goed afgestemd worden op het beoogde doelpubliek.”

Wat als we vergelijken met de situatie zoals die ervoor was, zonder content marketing? Is er met deze content aanpak een groei in sales en verkoop?

“Actieve sales heeft weinig nut in onze sector. Alles draait rond naamsbekendheid en credibiliteit, daarom dat content marketing ons ook zo goed helpt." 

  • Gemiddelde omzetgroei van 50% per jaar
  • Sales closing rate gestegen naar 35%
     
  • + 45% verkeer naar de website
  • + 300% stijging social traffic
  • + 20% stijging in organisch verkeer

"Je kan dus zeggen dat contentmarketing een strategisch onderdeel is van ons salesproces en ons businessmodel”, besluit Koen.