Rings4Wings introduceerde wereldwijd reeds tal van gebruiksvriendelijke en unieke producten in de duivensport en pluimvee-industrie. Om de online verkoop verder te laten groeien, koos Rings4Wings voor een nieuwe webshop en voor de kennis van Yappa. Met succes want in 2017 steeg de omzet met 70%!

Mond-aan-mond reclame does the job. Of toch niet.

De webshopverkoop teerde sinds de opstart van Rings4Wings vooral op de al verworven mond-aan-mond reclame. Nieuwe klanten werden sporadisch gegenereerd, maar de laatste tijd stagneerde de webshopverkoop echter.

Dit was het moment voor Rings4Wings om nieuwe online kanalen aan te boren. "Gezien de wereldwijde interesse in onze producten lag er volgens mij nog veel potentieel voor het grijpen", vertelt Geert Smisdom, zaakvoerder van Smisdom Plastics & Rings4Wings. "En dat potentieel lag er vooral op de digitale markt."

Waarom Yappa?

Om de klus te klaren, zocht Geert naar een digitale partner met het nodige inlevingsvermogen. "Omdat wij nicheproducten aanbieden, is het voor ons vooral belangrijk om een partner te vinden die zich kan inleven in deze wereld." vertelt Geert. "Onze producten zijn ook verkrijgbaar in een grote diversiteit. Om dit duidelijk te maken aan onze klanten was flexibiliteit en bereidwilligheid nodig." vertelt Geert.

"De persoonlijke aanpak en professionele opvolging door de designers en de marketeers maakt dat ik Yappa bij andere bedrijven zeker zal aanraden. Ook na het live gaan van de webshop ontvang je nog steeds dezelfde goede support."

Wij zochten een partner die zich kon inleven in onze business en doelgroep. Door het ruime aanbod was flexibiliteit nodig bij het bouwen van een gebruiksvriendelijke webshop. Eigenschappen die we bij iedere yappanees steeds terugvinden.
Geert Smisdom
CEO Smisdom Plastics NV

Over die vliegende start

Geert had aanvankelijk twijfels of we de doelgroep van Rings4Wings digitaal konden bereiken. De belangrijkste doelgroep, namelijk duivenmelkers, is immers geen doelgroep met digitale vleugels. Batman to the rescue, want die gaat geen enkele online marketing uitdaging uit de weg.

De eerste 6 maanden namen onze online marketeers de twijfels al snel weg. De aanpak werd gesmaakt door de verschillende doelgroepen en we klokten af op 869 online orders meer dan het jaar voordien. Het klantenbestand van Rings4Wings breidde zich dus razendsnel uit! Ook op internationaal vlak want er werden bestellingen uit 26 verschillende landen genoteerd.

Ook de maanden nadien bleef de groei zich voortzetten, in de topmaanden konden we zelfs een omzetsgroei van 184% noteren. Over het hele jaar gezien, steeg de omzet van de webshop met 70%!

Zo gezegd, zo gedaan

Gezien de omzetsgroei doorheen het jaar, kon er bijgevolg extra budget vrijgemaakt worden om een nieuwe webshop te ontwikkelen. Het bestaande platform voldeed na 10 jaar dienst immers niet meer aan de standaarden van vandaag.

Bovendien diende de nieuwe webshop ook de nodige functionaliteiten te bevatten om pluimvee- en duivenringen te personaliseren. Deze personalisatie kan door middel van kleur, telefoonnummer, startnummer en/of variabele tekst.

De lancering van de nieuwe webshop legde Rings4Wings geen windeieren want het conversiepercentage steeg met 2% tegenover dezelfde periode één jaar eerder.