Jobsearch met een
hoekje af voor Tobasco

Al meer dan 10 jaar pakt Tobasco uit met een fantastische mix van originaliteit, specialisatie en een heel persoonlijke aanpak in de wereld van uitzendarbeid, rekrutering en selectie. Die unieke mix moest ook terugkomen in hun nieuwe website en algemene online communicatie. Hun zoektocht daarvoor bracht hen bij Yappa!

Gezocht: digitale partner met punch M/V

Tobasco biedt een andere kijk op uitzendarbeid. Ze begeleiden en informeren mensen op zoek naar een job. Dit doen ze steeds met een hoek af en een gezonde dosis humor. “We wilden investeren in een nieuwe website die zowel qua inhoud als vorm aansloot bij het imago van ons merk”, vertelt Marketing Manager Kristien Moelans.

Vervolgens ging Tobasco op zoek naar een assertieve en creatieve partner die hun nieuwe website en communicatie naar een hoger niveau kon tillen. Een partij die hun uniek DNA wist om te zetten naar online belevenissen. De yappanezen tekenden present!

Jacky

"De Yappanezen in ons projectteam werkten no-nonsense en dachten op ieder moment met ons mee. De ideale partij voor een KMO met ambities."

Kristien Moelans, Marketing Manager Tobasco

Waarom Yappa?

“Vanaf het eerste kennismakingsgesprek was er die klik”, vertelt Kristien. “Al tijdens het commerciële voortraject voelden we meteen aan dat de samenwerking met Yappa zeer aangenaam zou worden. En dat is ook gebleken.”

“Het projectteam dat we na ondertekening van het contract kregen toegewezen, zijn allemaal erg competente en aangename mensen. No-nonsense ook, en ze denken mee op ieder moment. De Yappanezen doen wat ze zeggen, en zeggen wat ze doen.”
 
Een belangrijk aandachtspunt voor Tobasco was dat het systeem erg gebruiksvriendelijk moest zijn. Niet alleen voor kandidaten die online willen solliciteren, maar ook voor de eigen medewerkers.

Eigen communicatie- en huisstijl

“De samenwerking met jullie designer Niels was absoluut een grote troef”, gaat Kristien verder. “Hij begreep meteen welk verhaal en welke uitstraling we wensten te brengen op de website. Hij heeft dat dan ook perfect vertaald in een mooi en ‘less is more’-design met een hoek af.”

De grafische stijl van Tobasco vraagt om extra zorg. Zo ontwierpen we leuke visuals voor de belangrijkste pagina’s op de nieuwe website, zonder te moeten teruggrijpen op saaie stockfotografie. Op die manier creëerden we een eigen communicatiestijl, eigen aan het huis.

Daar is 'm! Daar is 'm! Integratie

Het lijkt soms vanzelfsprekend, maar dat zijn ze niet altijd. Integraties! We zorgden in deze case voor een integratie met de bestaande applicatie van Tobasco waarin de vacatures en sollicitanten worden beheerd.

Of concreter: via de integratie gaan we de vacatures ophalen in de applicatie en ze vervolgens inlezen op de website. Maar we gaan nog een stapje verder. De data en bestanden die sollicitanten achterlaten op de website duwen we meteen terug naar de interne applicatie. Praktisch maar vooral super efficiënt!

Alle gekheid op een... website

Iedereen is wel eens op zoek gegaan naar een job. Google is your friend en de jobsites ook, maar na een tijdje komt de onvermijdelijke 'ik-geef-het-op-voor-vandaag-dip'. Om dat te vermijden bedachten we enkele leuke nieuwe tools om je zoekfunctie nieuw leven in te blazen. 
De boost-functie, job-tinder en een visuele filter per sector houden je zoektocht interessant.
Aangezien je soms niet geknipt bent voor een job, maar je wel iemand geknipt kent, zorgden we voor voldoende share-opties doorheen de website. 

Cijfers om van te smullen

In de eerste maanden na de launch van de nieuwe website solliciteerden al 984 personen. Wat een behoorlijke stijging is met het verleden. 

Daarnaast hadden we als werkpunt meegekregen om de ranking in zoekmachines op te krikken. We voerden dan ook de nodige SEO-optimalisaties uit voor de nieuwe website. Als we het organisch verkeer naar de nieuwe website van de afgelopen 5 maanden vergelijken met diezelfde periode in 2016 (oude website), merken we een stijging op van maar liefst 39%

Een derde cijfer om te smullen is het bouncepercentage dat op de nieuwe website daalde naar gemiddeld 50,37%. Op de oude website, dezelfde periode vergeleken, was dat nog gemiddeld 60,53%. Dit wil zeggen dat ongeveer 50% van de bezoekers meer dan 1 pagina bekijkt op de website (in plaats van maar 40% op de oude website).