UNIZO Starterstool helpt 2.500 starters op weg in eerste maand

UNIZO zet in op begeleiding op maat van starters en ondernemers. Via een online platform wilden ze meer nieuwe starters bereiken en ondersteunen. Ze zochten een strategische en technische partner om dit proces te digitaliseren in een mooie en overzichtelijke webapplicatie. Klaar? Start!

Waarom een ondernemingsplan?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een ondernemer die start met een ondernemingsplan veel beter voorbereid is en meer kans heeft op slagen.

Een ondernemingsplan doet je nadenken over alle aspecten van je onderneming. Het geeft richting en een kader. Dat kader maakt het mogelijk om de juiste beslissingen te nemen voor je zaak.

Zo’n gedetailleerd ondernemingsplan bestaat uit heel wat onderdelen: financieel plan, marketingplan, organisatieplan, marktanalyse, enzovoorts. Het is de rol van UNIZO om starters hiermee te helpen.

Van losse documenten naar heldere web app

Voor de online tool gebruikte UNIZO een los document om aan de starter te bezorgen. Hierin waren weinig mogelijkheden beschikbaar om de starter te inspireren en te coachen. Daarnaast werd feedback op het ondernemingsplan via e-mail gegeven.

Dit kon efficiënter, veel efficiënter. Dat besefte het team van UNIZO maar al te goed. Ze gingen op zoek naar een digitale partner om hiervoor een webapplicatie te bouwen. That’s where we came in!

Unizo

"De tool die we in gedachten hadden moest laagdrempelig, fris en volledig zijn. Daar waren de Yappanezen meteen mee mee."

Jelle Volckaerts, Doelgroepverantwoordelijke Starters

Een stapje terug: interviews & persona’s

Het team van UNIZO had een duidelijk beeld van het beoogde resultaat:

  • Het digitale ondernemingsplan moet eenvoudig in te vullen zijn;
  • Een idee of stap moet kunnen rijpen om later verder uit te werken in de tool;
  • Feedback van je adviseur, boekhouder, familie of vrienden is heel belangrijk;
  • Bedenk een manier om gaandeweg tips geven en starters verder op weg te helpen;
  • Maak van video een handig instrument in de tool.

Duidelijke briefing van de klant, beginnen maar! Of toch niet. De noden van UNIZO waren helder, maar wat heeft de eindgebruiker nodig? We organiseerden verschillende kwalitatieve interviews met mogelijke gebruikers. Op basis daarvan stelden we samen met het team van UNIZO verscheidene persona’s op.

Deze persona’s gaven ons meer zicht op mogelijke valkuilen. Later konden we belangrijke beslissingen qua ontwerp en structuur enten op deze informatie.

Van idee naar prototype: wireframes en user stories

Onze information architect moest zich niet langer bedwingen. Hij maakte wireframes van de webapplicatie en analyseerde de goed voorbereide content van UNIZO met een eerlijk-kritisch oog.

Daarnaast schreef hij ook diverse user stories uit. Deze user stories vertalen een idee of concept naar concrete wensen of behoeftes. Op die manier hebben onze developers een leidraad voor belangrijke functionaliteiten. Vooral voor de complexe stukken zoals het financiële luik van het ondernemingsplan was dit zeker een noodzaak!

Doorheen het traject kwamen diverse profielen van het projectteam in actie: developers, online marketeer, information architect, project manager en designer.

Unizo

"We waren onder de indruk dat écht iedereen bij Yappa op dezelfde golflengte zat met ons idee. Niet alleen ons contactpersoon, maar ook de developers!"

Eef Housen, Projectbeheerder Starters

De geboorte van de enige echte Starterstool

Nu alles duidelijk is, let the dev-games begin. Agile stroomt door ons bloed. We ontwikkelden de Starterstool van UNIZO in vijf sprints. Na iedere sprint was er dus al een gedeelte klaar om te testen en om getoond te worden aan het UNIZO-team. Hierdoor kon de klant alles heel kort opvolgen.

We bedachten een volledig automatische testingflow van de web applicatie: van profiel aanmaken tot het afronden van alle 53 stappen en substappen. Dankzij automatische screenshots konden onze testers live opvolgen en manuele checks doen.

Deze testing flow maakte het mogelijk om snel ongewenste effecten te spotten nadat we code-aanpassingen of feedback verwerkten. Dit versnelde het ontwikkelingsproces aanzienlijk (deadlines check!) en verkleinde onze foutenmarge (klant happy!).


Deze video toont onze geautomatiseerde testing flow die voor heel wat tijdswinst zorgde!

Ondertussen kreeg het CMS van de Starterstool alsmaar meer vorm. Hierbij was het van groot belang dat het UNIZO-team heel veel content zelf kon aanpassen en toevoegen. Wij stellen flexibiliteit steeds voorop, in onze werking, maar zeker ook in ons CMS.

Enkele slimme features & integraties in dit project: Hubspot-integratie, live-export van je ondernemingsplan, dynamische sidebar, interactieve buddy 100% aanpasbaar in CMS inclusief video als tips, UNIZO-account integratie (Single Sign On), statistieken export voor Microsoft Power BI, ondernemingsplan extern delen met coaches, enzovoorts.

+2.500 ondernemingsplannen in maand 1

UNIZO organiseerde eerst een soft launch van de Starterstool. Dit liet ons toe om minor bugs te spotten en meteen op te lossen. Op die manier was iedereen 120% klaar voor de officiële launch van de Starterstool.

De eerste feedback van UNIZO is ondertussen binnen. “Enthousiast. Deze webapplicatie draagt namelijk bij tot ons collectieve doel: meer en vooral sterkere starters in Vlaanderen en Brussel!” We zien dus niet alleen dat de Starterstool vlot gebruikt wordt, maar dat het ook effectief bijdraagt aan het doel van UNIZO zelf.

 

 

Dus dat was het dan? Nope. Onze digitale oplossingen zijn duurzaam. Daarmee bedoelen we dat de webapplicatie schaalbaar is volgens de groei van onze klant. De volgende fase van de webapplicatie houdt een uitbreiding in van het financieel plan, meer functionaliteiten voor de coaches en een nog slimmere buddy. Samen verder groeien!


Welk bedrijfsproces wil jij automatiseren? Bespaar tijd.

Wij investeren graag in een gratis intake gesprek, zodat we samen kunnen bekijken welke oplossing de juiste is voor jouw probleem. Stel je vraag!