3x meer SEO-omzet voor Variapack

Variapack is al heel wat jaren de expert in food packaging. Hun omzet verliep vooral via offline sales en account managers. E-commerce werd vaak besproken, maar bleef een idee. Tijd om dit in handen te nemen! Variapack zocht zich een strategische partner om hun nieuwe webshop meteen goed te lanceren. Geen tijd om bij de pakken te blijven zitten. Actie!

We moeten de digitale trein nu pakken, want anders missen we heel wat omzet. Maar hoe doen we dat best? Dit is een korte samenvatting van het eerste intakegesprek in Wilsele. Jarenlang teerde het verpakkingsbedrijf op een offline B2B-aanpak van vertegenwoordigers en fysieke bezoeken met een catalogus. Vanuit de markt én intern zagen ze echter jaar na jaar de vraag naar digitalisering toenemen. Hoog tijd voor actie dus!

 

Digitale transformatie

Een eerste stap in deze digitale transformatie was de lancering van een nieuwe webshop via hun bestaande partner. Onze rol doorheen en vlak na dit bouwtraject was vooral het strategisch challengen en het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de webshop:

  • Is de categoriestructuur logisch opgebouwd?
  • Zijn de productpagina’s wel gebruiksvriendelijk?
  • Kan de gebruiker snel het juiste product of afmeting vinden?
  • Zijn alle SEO must haves in orde?

Het zijn slechts enkele vraagstukken die de revue passeerden in de volgende gesprekken met Variapack. Met iets in vraag te stellen, ben je nog niet heel veel. We werkten concrete voorstellen uit waar Variapack en hun bouwpartner mee verder konden.

Hoe begin je met dat uitpakken?

Een webshop laten bouwen is één zaak, maar zorgen dat je webshop ook een rendabel verkoopskanaal wordt is nog een ander paar mouwen. Heel wat bedrijven denken dat na de lancering van je webshop dat de orders automatisch binnenstromen. Dit is helaas zelden tot nooit het geval. Zeker niet in de competitieve markt van verpakkingen!

De volgende fase was het aanpakken van de online vindbaarheid van de webshop in Google. Onder het motto, eerst leren wandelen en dan pas lopen, beslisten we om onze eerste inspanningen op SEO te focussen.

Aan de technische kant was alles voorzien voor SEO, maar inhoudelijk was er amper een invulling. Let’s go! Of wacht. Hoe begin je daar aan met meer dan 6.000 producten?

We segmenteerden samen met de productmanagers het volledig productassortiment van high performing naar low performing. Welke productcategorieën brengen meer of minder op? De high performing categorieën optimaliseerden we het eerst voor SEO. Dit zou leiden tot het grootste effect. Of het dat ook deed, lees je verderop in deze case.

SEO uit de oude doos

Vanuit een zoekwoordenonderzoek maakten we per product een lijst op van zoektermen, synoniemen en geschatte zoekvolumes. Het resultaat was een uitgebreide SEO-lijst die diende als briefing voor onze copywriter. Meta titles, meta descriptions, introteksten, … vloeiden uit onze copywriter z’n pen.

Vooraleer we startten met de implementatie van alle content, voerden we een SEO-nulmeting uit via een onafhankelijke SEO-tool. Dankzij deze nulmeting hebben we een objectief startpunt van hoe de webshop al scoorde in Google. Als je dit niet doet, kan je nooit goed evalueren welke evolutie (positief of negatief) je maakt. Deze data is nadien ook onze bron om bij te sturen wanneer we opmerken dat bepaalde zoektermen onder verwachting blijven.

Een viertal maanden na onze SEO-inspanningen was de impact heel duidelijk voel- én zichtbaar. We trokken 2,5 keer meer organische bezoekers aan, 3 keer meer online omzet via organisch en het conversiepercentage van SEO steeg met 2%!

Out of the box meedenken

Als digitale groeipartner zijn we ook vaak het extra paar ogen voor de interne marketing verantwoordelijke(n). Zo helpen we het Variapack-team met het opstellen van de nieuwsbrieven en het bedenken van doelgerichte acties. 

Bovendien houden we elkaar op de hoogte over relevante evoluties in het marketinglandschap en sparren we samen over nieuwe e-commerce mogelijkheden.

Ben jij ook op zoek naar een webshop die jouw online groei stimuleert?

Wij investeren graag in een gratis intake gesprek, zodat we samen kunnen bekijken welke oplossing de juiste is voor jouw probleem. Stel je vraag!