Chat assistants zijn een hot item in de digitale wereld. Denk maar aan de recente presentatie van Google CEO Sundar Pichai die via Google Assistant een afspraak maakt met zijn kapper. Naar de toekomst toe gaan we ons meer en meer laten helpen door dergelijke chat assistants. Hoog tijd om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor bedrijven. Een kluifje naar de hand van onze 3 stagiairs. Zij ontwikkelden een Yappa-Slackbot die ons vandaag al tijd bespaart.

Yappa zet zich sinds jaar en dag sterk in voor het aantrekken van stagiairs. Niet voor niets dat we al voor het 5e jaar op rij het Q-stagelabel van Voka toegekend kregen. Om een win-win te creëren voor ons als werkgever, maar zeker ook voor de stagiairs zelf, bedenken we steeds een uitdagende stage-opdracht. Koffie zetten, documenten klasseren of onze bureau's stofzuigen horen hier uiteraard niet bij ...

Afgelopen maanden versterkten 3 stagiairs ons team: 2 development-stagiairs Sven en Vincent, ‘ravvie’ voor de yappanezen, en één design-stagiaire Bente. Ze bundelden hun krachten en ontwikkelden zo onze slackbot: Piño. Aangenaam.

Wat Piño? Hoe Piño? Waar Piño?

Piño is een chat assistant die door middel van Natural Language Processing (NLP) bepaalde slimme acties kan uitvoeren om vragen van yappanezen te beantwoorden. De communicatie hiervan moest gebeuren via Slack, een interne communicatietool die dagdagelijks gebruikt wordt door alle yappanezen.

Wanneer iemand een vraag stelt aan de slackbot wordt er d.m.v. NLP een verzoek verstuurd aan de back-end die de gewenste informatie zal ophalen en antwoorden in de vorm van een Slack-bericht.

Piño is slim, zéér slim. Zo kan hij zelf al berichten sturen om het Yappa-team te informeren over allerlei zaken. Hij geeft bijvoorbeeld iedere ochtend een update over de bezetting voor die dag. Door een integratie met Teamleader kan Piño checken wie thuis werkt of wie geniet van een dagje verlof. In één klap is iedereen op de hoogte!

Daarnaast vraagt Piño ook iedere vrijdag de timesheets van alle teamleden op. Zo kan hij aangeven wie zijn timesheets nog moet aanvullen en wie al in orde is. Jup, onze project managers waren hier heel blij mee :-)

Piño ziet het levenslicht

Na de technische ontwikkeling van Piño mocht design stagiaire Bente haar volledig uitleven om het uiterlijk van Piño vorm te geven en voor alle berichten een aangepaste look & feel te creëren. Zo gezegd, zo gedaan. Piño in de vorm van een ananas, één van de godsvruchten van Yappa, werd geboren.

Alleen is ook maar alleen. Daarom vormt Piño een ijzersterk duo met Manu onze broodjes app. Samen geven ze aan alle yappanezen iedere voormiddag de melding dat je op tijd je broodje moet bestellen. Wie te laat is, heeft geen lunch!

Piño is iemand die makkelijk vrienden maakt. Onze poetsvrouw heeft bijvoorbeeld al een vriendschapsverzoek gestuurd via Facebook want Piño helpt haar ook.

Je ziet het, Piño is van alle markten thuis. Hij is ondertussen ook al een vaste waarde binnen het Yappa-team. Hij helpt ons niet alleen om tijd te besparen door administratieve zaken te automatiseren, maar hij zorgt ook voor duidelijkheid binnen het Yappa-team door op tijd en stond de juiste zaken te communiceren. Piño for President!