In de wandelgangen wordt wel eens gezegd dat e-mailmarketing dood is. Maar niets is minder waar. Om klanten 1-op-1 te benaderen is het nog altijd de beste manier. Al geldt dat alleen maar als je iets zinnigs en relevants te vertellen hebt aan de ontvanger.

Een duidelijk doel voor ogen

E-mailmarketing is enkel relevant, als de inhoud in je mailing een meerwaarde is voor de ontvanger. Daarom denk je dus best eerst na wat de doelstelling is van jouw mailing. De volgende doelen komen bij onze klanten aan bod:

  • Meer verkoop genereren
  • Meer verkeer naar blogposts
  • Betere en meer persoonlijke band opbouwen met klanten
  • Producten of diensten toelichten
  • Top-of-mind blijven bij eigen klanten

Iedere doelstelling houdt een andere manier van communiceren in. Bij verkoop past een commerciële actie. Voor een meer persoonlijke band met de klant kan je hen e-mailen om feedback te krijgen op een nieuw product.

Overtuigende copy en juiste look-and-feel

Als je beslist hebt wat het doel is, kan je beginnen aan de concrete uitwerking van je mailing. Onze designers voorzien een prachtige e-mailtemplate die je kan gebruiken. Erna vul je deze zelf in of onze copywriters en online marketeers helpen je daarmee.

De open rate van je nieuwsbrief wordt voor een groot gedeelte bepaald door je onderwerp. Creatieve inhakers en copy die triggert zijn dus van levensbelang. Meestal A/B-testen we verschillende onderwerpen om lessen te trekken voor de toekomst.

Segmentatie van e-maildatabase

Een van de redenen dat e-mailmarketing een slecht imago heeft gekregen, is omdat sommige bedrijven alles naar iedereen communiceren. Bij onze klanten die een grote e-maildatabase hebben, ondersteunen we hen dan ook in het segmenteren van die database.

Voorbeelden van e-commerce klantsegmentatie in CRM en e-maildatabase:

  • Inactieve klanten: het afgelopen jaar niets gekocht
  • Actieve klanten: afgelopen 6 maanden wel gekocht
  • Klanten die minder gekocht hebben binnen productcategorie X of Y
  • Key moment: bij verjaardag klant een commerciële actie uitsturen

De e-mailstrategie en -boodschap om deze verschillende doelgroepen aan te spreken is helemaal anders. Eens je zicht hebt op segmenten en het beslissingsproces van een gebruiker, kunnen we samen e-mail automation flows uittekenen.

GDPR, brrrrrrrr

GDPR heeft e-mailmarketing een serieuze draai gegeven. Gebruikers die hun gegevens aan jouw bedrijf toevertrouwen, mag je niet zomaar meer bestoken met allerlei e-mails. Dankzij heel wat opleidingen hebben we de juiste skills om jouw e-mailmarketing GDPR-proof te maken.

Dit houdt onder andere in dat je op je website en andere inschrijvingsmomenten de nodige toestemming vraagt (opt-in). Verder evalueren we of jouw cookie en privacy policy in overeenstemming zijn met de wetgeving.

PS: Voor je klantendatabase gelden er trouwens andere regels dan voor prospecten en leads, heel belangrijk!

E-mailmarketing, iets voor jou?

Interesse in e-mailmarketing op maat van jouw bedrijf? Daar gaan we graag dieper op in tijdens een verkennend gesprek! Dien hier jouw aanvraag in.


Naar alle diensten