Google AI Overviews live in België: wat betekent dit voor SEO?
Google AI Overviews live in België: wat betekent dit voor SEO?
Google hertekent de zoekresultaten met AI Overviews. Ontdek hoe je scoort in AIO én wat dit betekent voor je SEO-strategie.
Wat zich al maanden aankondigde in de VS, UK en Duitsland, is nu ook in België en Nederland begonnen: de AI-make-over van Google Search. Met AI Overviews bovenaan de zoekresultaten verandert niet alleen hoe gebruikers zoeken, maar ook hoe merken gevonden worden. Wat nu? In deze blog leggen we uit wat AI Overviews zijn, hoe ze je organisch verkeer beïnvloeden én wat je kunt doen om zichtbaar te blijven.
AI Overviews (AIO afgekort) zijn door AI gegenereerde samenvattingen bovenaan in de zoekresultaten. Ze geven gebruikers een ingekorte versie van het antwoord op hun zoekvraag, vaak aangevuld met bronvermeldingen. Vanaf mei 2025 worden ze in steeds meer landen standaard getoond, inclusief België en Nederland. En dat heeft grote gevolgen voor SEO.
Hoe beïnvloeden AI Overviews jouw SEO?
Uit een onafhankelijk onderzoek van Kevin Indig, Eric Van Buskirk (ClickStream) en Garrett French (Citation Labs) blijkt dat AI Overviews tot 50% van de clicks op desktop en 30% op mobiel wegsnoepen. Deze cijfers sluiten trouwens aan bij eerdere analyses: AI Overviews reduceert het aantal klikken met 34,5% (Ahrefs studie) en CTR's van SEO en SEA zijn nog nooit zo laag geweest door AIO (SeerInteractive studie).
Wat leren we uit eerste AI Overviews-onderzoeken
Een gebruikerstest met 70 personen en meer dan 400 AIO-interacties bracht het volgende aan het licht:
88% van de gebruikers klikte op 'meer weergeven' om een ingekorte AI Overview open te vouwen
Alleen de bovenste vermeldingen krijgen klikken in AIO-zoekresultaat
58% van de clicks gaat naar bekende merken
Jongeren (<35j) klikken vaker door (vooral naar Reddit of YouTube)
Oudere gebruikers vertrouwen meer op de klassieke, organische links (en skippen AIO vaker)
Gebruikers valideren antwoorden bij YMYL-topics (Your Money, Your Life = gezondheid & financiële topics) vaker extern en dus niet via AIO
86% van de deelnemers scande de AIO-content snel, op zoek naar kernpunten zonder alles grondig te lezen. Toch was de betrokkenheid niet zo oppervlakkig: gebruikers bleven gemiddeld 30 tot 45 seconden bij een AIO-resultaat hangen. Da's ruim voldoende om vertrouwen of wantrouwen te ontwikkelen ten opzichte van de weergegeven bronnen. Wie in de AIO zichtbaar wil zijn, moet dus bovenaan staan én meteen autoriteit uitstralen.
1. Optimaliseer voor 'share of voice' in AIO's. Alleen de top van AI Overviews krijgt klikken. Denk dus aan:
Autoritaire & relevante content (vertrek vanuit vragen die jouw doelgroep stelt in hun onderzoeks- en overwegingsfase)
Structured data in orde (technische kant van je websitecode)
Snippets die snel en duidelijk antwoord geven op een vraag
2. Bouw herkenbaarheid op via je merk. 58% van de gebruikers klikt op merken die ze kennen. Tijd om:
Je brand te versterken via top of funnel-kanalen zoals Meta en YouTube
Consistent aanwezig te zijn op externe domeinen (van fora tot Reddit) die relevant zijn voor jouw branche
Maak werk van je onderscheidend vermogen en speel daar op in met unieke content, how to's, etc.
3. Focus op mobiel. Gebruikers via mobile:
Scrollen dieper
Klikken vaker door naar externe sites (je eigen website, maar ook naar kanalen als Reddit, fora, YouTube etc).
Zijn vaak jonger en hebben eerder een zoekintentie
4. Creëer menselijke, eerlijke content. Google noemt dit zelf E-E-A-T: Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Zorg dus dat je content geschreven is:
Vertrek vanuit échte mensen
Met échte ervaringen
En met zichtbare expertise (bio’s, referenties, etc.)
5. Benut post-AIO validatiekanalen. Daar willen ze échte verhalen horen. Zorg dat je met jouw merk daar aanwezig bent. Veel gebruikers klikken alsnog door naar:
Reddit
YouTube
Fora of communities
Klaar om je SEO toekomstproof te maken?
De SERP verandert razendsnel. Laat ons samen kijken hoe jij niet alleen relevant blijft, maar ook top-of-mind wordt in de nieuwe AI-first zoekresultaten. We vertrekken vanuit een SEO-scan op jouw maar en business, ontvang gericht advies met bijhorende SEO priority roadmap.