Mark Zuckerberg himself kondigde recent aan dat de newsfeed van Facebook helemaal zal veranderen. Berichten van je vrienden of familie krijgen voorrang, posts van bedrijven, merken of media zullen minder aandacht krijgen. Maar wat is nu precies de impact voor jouw bedrijf?

Net na de aankondiging, vertelde Zuckerberg op zijn persoonlijke Facebook-profiel waar het hem vooral over gaat. "Wij hebben Facebook ooit in het leven geroepen om mensen met elkaar te verbinden, om mensen dichtbij de personen te brengen die belangrijk zijn voor hen. Recent kregen we vaak feedback van gebruikers dat content en posts van bedrijven en merken de persoonlijke momenten op hun newsfeed overschaduwen."

In het onderstaande filmpje praat Mark Hull, director Product Management bij Facebook, er ook nog eens over.

Het gevolg? Op korte termijn kunnen heel wat bedrijfspagina’s een daling zien in hun bereik, kijktijd van video’s en gebruikers die doorklikken. Facebook-pagina’s waarvan de content vooral passief wordt gelezen door fans, zullen de grootste terugslag krijgen. Het mag duidelijk zijn dat de impact zal verschillen van pagina tot pagina.

Snelle, maar niet accurate conclusie: een kleine ramp voor eenieder die een actieve Facebook-pagina voor zijn bedrijf beheert. Wel, dat zou het kunnen zijn...

Het hangt namelijk af van je aanpak op je bedrijfspagina. Facebook gaat het nu gewoon nog meer waarderen als je interactie stimuleert via jouw posts.

Klinkt tof Jeroen, maar hoe begin je daaraan? Zijn er bepaalde tips, instellingen of tools die ons bedrijf op Facebook kunnen helpen? Yes yes, ik som ze hieronder even op!

De instelling 'als eerste weergeven'

Maak je Facebook-fans duidelijk dat de instelling ‘Als eerste weergeven’ bestaat en waar ze deze vinden. Wanneer je aangeeft dat je een persoon of pagina als eerste wilt weergeven, worden de berichten van deze persoon of pagina bovenaan je nieuwsoverzicht weergegeven.

Live video rules the social universe

Door te livestreamen vanuit je pagina, kunnen je fans alles realtime volgen. Ze krijgen zelfs allemaal een notificatie (die rode dingetjes rechtsboven in Facebook). Volgens Facebook krijgen livestreams gemiddeld zes keer zoveel reacties dan gewone video’s. Tijd om daar dus mee te experimenteren!

Facebook-groepen, ze zijn er voor een reden

Facebook maakte het vorig jaar mogelijk om als Facebook-pagina ook een groep aan je pagina te koppelen. Hiermee kan je een community opbouwen rondom een topic, gemeenschap of locatie. Door relevante posts in zo’n groep te delen, de community te challengen met content en de community te betrekken, heb je als bedrijf toch weer kans om hoger te eindigen in de newsfeed.

Hoe begin je aan die groep? Eerst moet je in de instellingen van de Facebook-pagina het tabblad 'Groepen' activeren. Daarna verschijnt het tussen de andere tabs aan de linkerkant van je Facebook-pagina. Van daaruit kan je dan een groep maken en koppelen aan de pagina.

Maak posts die boeien én een call-to-action hebben

Of het nu gaat over video, blogposts of afbeeldingen. Elke post moet boeiend zijn en interactie opwekken. Twijfel je? Herschrijf de post dan of maak er een vraag van. Eén ding wil je echt niet: er clickbait van maken. Want dat wordt ondertussen afgestraft door Facebook.

Daarnaast moet iedere post een call-to-action bevatten. Zo kan je bijvoorbeeld jouw fans om hun mening vragen of je vraagt hen om jouw post te liken. Dat laatste klinkt nogal voor de hand liggend, maar het werkt gewoon.

Experimenteer met chatbots

De consument anno 2018 verwacht op ieder moment een snel antwoord. Chatbots kunnen dit vaak perfect opvangen. Tools zoals Chatfuel laten het toe om zelf chatbots te maken die jouw customer experience via social een boost geven. In het laatste half jaar van 2017 alleen al werden er 18.000 chatbots aangemaakt door merken van allerlei grootte.

Inspirerende voorbeelden:

Adverteren, of(f) course.

Mark & Mark hebben goede bedoelingen, hoop ik. Maar de verandering van de newsfeed houdt ook in dat je zeker voor jouw bedrijf een goede advertentiestrategie op poten moet zetten. Het is nu eenmaal zo dat als je betaalt en dus adverteert op Facebook, jouw post wel weer hoog eindigt in de newsfeed. Gericht targeten is steeds de boodschap!

Dus!

We moeten leren omgaan met de nieuwe newsfeed. Pas je content aan, trek discussie op gang en schrijf de juiste content om deze vervolgens te delen. En vooral: blijf experimenteren!

PS: In Slowakije loopt de nieuwe newsfeed al een tijd. Uitgevers verklaren dat er nu nog meer nepnieuws doorkomt tot bij de gebruiker.