De war for talent woekert. Het is niet eenvoudig om de juiste werknemers te vinden of ze aan je bedrijf te binden. Hoe doe je dan zoiets? Het antwoord is employer branding en social media. We zetten jou met deze 5 concrete stappen al op de goede weg.

Social employer branding? Come again.

Via social employer branding ga je een voorkeurspositie verwerven in de mindset van potentiële medewerkers en peers. Grijp de aandacht van jouw doelpubliek met leuke posts, inspirerende cases, informerende blogberichten én vacatures. Als je social employer branding goed en slim aanpakt, dan kan jij in no-time jouw positie als merk én werkgever versterken in het achterhoofd van jouw doelpubliek.

Het ultieme doel van social employer branding is tweeledig. Enerzijds wil je als bedrijf top of mind worden binnen jullie sector, anderzijds wil je de juiste medewerkers vinden én binden aan jouw bedrijf. Klinkt mooi, maar hoe begin je hieraan?

Starten doe je met... een killer strategie!

Als je tijd en moeite steekt in contentcreatie voor social employer branding wil je natuurlijk dat jouw inspanningen renderen. Daarom start je best met het uittekenen van een duidelijke strategie voordat je begint met de effectieve contentcreatie.

Maar... welke zaken moet je vast en zeker opnemen in jouw employer branding strategie? En hoe bereik je precies het juiste doelpubliek? In dit blogbericht helpen wij je in 5 concrete stappen op weg met social employer branding.

Een sterke social employer branding strategie in 5 stappen

Stap 1

Breng de kernwaarden van jouw bedrijf in kaart

De kernwaarden van jouw organisatie in kaart brengen is een must. Ze bepalen waar jouw organisatie voor staat én waarin de organisatie gelooft. Het definiëren van deze waarden zorgt ervoor dat medewerkers weten hoe ze zich moeten gedragen, waardoor ze gerichter en efficiënter kunnen werken. Deze kernwaarden heb je in een latere fase ook nodig om te bepalen waarover je gaat communiceren naar de buitenwereld.

Heb je jouw kernwaarden nog niet gedefinieerd? Maak de agenda’s van al jouw medewerkers vrij en ga eens rond de tafel zitten om deze in kaart te brengen voor jouw organisatie. 

Tip: Het is belangrijk dat je kernwaarden een weerspiegeling zijn van de realiteit. Is dit niet zo? Dan schep je een verkeerd beeld naar de buitenwereld toe. Dat kan in de toekomst ervoor zorgen dat er een mismatch is tussen jouw organisatie en pas aangeworven medewerkers.

Stap 2

Definieer persona’s van jouw toekomstige medewerkers

Persona’s zijn algemene belichamingen van jouw doelgroepen die je wil bereiken. Ze helpen je om jouw doelgroepen beter te begrijpen. Ook vergemakkelijken ze de creatie van op maat gemaakte content, afgestemd op hun wensen, noden, zorgen en (online) gedrag. Heb jij nog geen persona’s gedefinieerd van jouw toekomstige medewerkers of klanten? Dan helpen we je graag op weg met ons e-book en persona-template

Tip: voor social employer branding start je best vanuit de medewerkers binnen jouw organisatie. Betrek hen met het uittekenen van de verschillende persona's. Zij kunnen als geen ander een weerspiegeling schetsen van hun peers.

Stap 3

Achterhaal op welke social media jouw doelgroepen actief zijn

Je wil natuurlijk actief inzetten op de sociale media waarop jouw toekomstige werknemers actief zijn. Dit kan je heel gemakkelijk te weten komen via een korte babbel met jouw huidige medewerkers en peers. Vraag hen op welke social channels ze actief zijn. Daar kunnen soms heel verrassende antwoorden uit komen!

Van zodra je weet op welke kanalen jouw doelgroepen actief zijn, krijg je ook een beter beeld van de types content waarmee ze in contact willen komen. Ga jij inzetten op straffe Facebook-posts of onderbouwde LinkedIn-artikels? Of wordt jouw doelgroep liever geprikkeld door interactief, visueel beeldmateriaal op Instagram?

Stap 4

Vertaal je waarden in content en koppel het aan persona’s

Hoe vertaal je nu dit alles in online content? Neem je persona's bij de hand en identificeer waar zij van wakker liggen en welke zaken hem of haar boeien. Lijst het op voor iedere persona en vertaal dit in content topics. Verwerk zeker ook je kernwaarden in deze topics. Zo creëer je hyper relevante content!

Voorbeeld: Een van jouw persona’s is een junior profiel die zijn eerste stappen op de arbeidsmarkt heeft gezet. Deze persoon heeft veel begeleiding nodig en dat weet ie zelf ook. Schrijf een blogbericht over hoe junior profielen gecoacht worden binnen jullie organisatie en deel dit op LinkedIn. Of beter nog, laat één van jouw medewerkers babbelen in een video over jullie coaching van juniors en adverteer met deze video op LinkedIn en Facebook.

Stap 5

Gebruik een contentplanning als houvast

Nu er content is, ga je deze ook moeten verspreiden. Het is belangrijk om voldoende variatie te brengen in de content die je deelt met de buitenwereld. Ga aan de slag met een contentplanning waarin je bepaalt welke content wanneer verschijnt en op welk kanaal. Zo kan je makkelijk het overzicht bewaren én spot je bovendien gaten in de planning.

Verder geeft een contentplanning ook een indicatie van welke kernwaarden veel aan bod komen en welke niet. Zijn de topics waarover je communiceert in balans met het aantal persona’s? Die balans hou je best in de gaten.

Tip: Denk kritisch na welke content je waar post. Niet alle content hoort thuis op elk social media kanaal.

Tijd om zelf aan de slag te gaan!

Ziezo, nu beschik je over alle info om hiermee zelf aan de slag te gaan. Heb je nog vragen bij het opmaken van jouw (social) employer branding strategie? Contacteer ons.