Jouw vacatures in Google for Jobs België: hoe begin je eraan?

Google for Jobs is live in België. Indeed en andere verzamelsites zullen dus niet langer de eerste bron zijn voor jobzoekers. We hebben maanden geleden al websites van onze klanten hiervoor klaargemaakt. Wat is dat nu Google for Jobs? Hoe krijg je vacatures snel in Google for Jobs? Ontdek de stappen en handige tips.

Wat is Google for Jobs?

Google heeft zich een nieuw speeltje gevonden. Vacatures! Als zoekmachine willen ze jobzoekers meteen de meest relevante vacatures tonen in Google. Daarom lanceerden ze Google for Jobs nu ook in België. In Nederland is het al actief sinds augustus 2020.

Google for Jobs verzamelt vacatures van verschillende bronnen en toont enkel de vacatures die actueel en relevant zijn. Voor de werkzoekende is het dus super handig om meteen in Google interessante vacatures te zien. Bovendien kan je ervan uitgaan dat dit ook actieve vacatures zijn.

Onderstaande video geeft je een idee over de interface van Google for Jobs:

De voordelen van jouw vacatures in Google for Jobs in België

Google for Jobs biedt voordelen voor de werkzoekende én voor de werkgever:

Voordeel voor de werkzoekende:

Hij of zij kan nu op 1 centrale en vertrouwde plaats relevante vacatures zien, die ook actueel zijn. Google krijgt namelijk door tot wanneer de vacature loopt (later meer hierover).

Voordeel voor werkzoekende én werkgever:

Google for Jobs toont vacatures in de brede zin van een zoekterm en dus niet alleen op een exacte zoekterm. Veel jobzoekers geven algemene termen in en ook dan weet Google de relevante jobs te tonen!

Voorbeeld:
Je zoekt in Google op ‘job in de bouw’. Vervolgens krijg je vacatures te zien als werfleider, metselaar, projectleider, enzovoorts. Voor de werkgever meteen het voordeel dat zijn vacatures vaker tonen.

Voordeel voor werkgever en recruitmentbureaus:

Het publiceren van jobs op bepaalde websites heeft een prijskaartje. Als je je website dus goed optimaliseert, valt deze publicatiekost op lange termijn weg.

Waarom op lange termijn? In het begin kost het tijd om jouw website volledig SEO-gewijs op orde te krijgen, zodat je vacatures in aanmerking komen voor Google for Jobs.

Hoe begin je aan de SEO voor Google for Jobs?

Net zoals bij klassieke SEO moet je ervoor zorgen dat je website zoveel mogelijk informatie doorgeeft aan Google. Dit doe je door middel van ‘structured data’ op je website. Vaak is ‘structured data’ al ingebouwd in het CMS, maar onvoldoende om te tonen in Google for Jobs.

Google heeft zelf een uitgebreid artikel geschreven over welke structured data nodig is, met voorbeelden, voor het tonen van vacatures.

Kort samengevat, wat moet jouw website meegeven via structured data:

  • Publicatiedatum van de vacature
  • Functie
  • Jobomschrijving
  • Vaardigheden nodig voor de job
  • Bedrijfsnaam
  • Locatie van de job (Hoe specifieker de locatie hoe beter. Als je de straat meegeeft, dan zal Google de vacature sneller tonen aan werkzoekenden in de buurt)

We stoomden de website van onze klant Itzu Jobs al een tijd geleden klaar voor Google for Jobs in België.

Eerste resultaten van Google for Jobs in België

Het websiteverkeer dat Google for Jobs oplevert, vind je terug in Google Search Console. We zagen de afgelopen weken al een stijging in het aantal klikken en vertoningen via Google for Jobs. De lancering in België was voor ons geen verrassing, eerder een logisch gevolg.

Jouw vacatures ook tonen in Google for Jobs België?

Heeft deze blog jouw interesse gewekt en wil je jouw vacatures ook tonen in Google for Jobs België? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we bespreken de mogelijkheden graag!