Yappa TestLab: TikTok

Het online marketing landschap wijzigt continu. Nieuwe kanalen die aan de horizon verschijnen of de anciens die worden afgeschreven. Met het Yappa TestLab gaan we de experimentele tour op en testen we de new kids on the block. Je krijgt onze ongezouten mening over de voor- en nadelen van een kanaal of een tool en hoe je het concreet kan inzetten voor je organisatie. Deze maand kwam TikTok in onze proefbuizen terecht!

* Er worden geen dieren of mensen mishandeld tijdens onze experimenten.

Waarom TikTok?

Je kan er niet omheen, TikTok is alomtegenwoordig. Het is ook niet voor niets de snelst groeiende social media app van het moment. Maar waarom zou je er naast Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube, ... nog een ander social kanaal bijnemen? Wel dat vroegen wij ons ook af! Want toegegeven, als digital agency staat TikTok nog niet meteen als nummer één aangestipt. Toch stonden we te poppelen om ermee aan de slag te gaan.

En om eerlijk te zijn, zijn wij zelfs verbaasd over het resultaat

TikTok: de basics

WAT IS TIKTOK?

TikTok omschrijft zichzelf als 'the premier global destination for short-term mobile video'. In je feed, ook wel de "For You Page" genoemd, krijg je korte video's (gemiddeld 15 seconden) te zien. Vind je de video maar niets? Dan swipe je omhoog en krijg je een nieuwe video te zien. Per video heb je de optie om te liken, een reactie te plaatsen of te sharen. Dat principe is niet meteen nieuw.

HOE WERKT HET?

Net zoals de grote broers maakt TikTok eveneens gebruikt van een algoritme om je feed samen te stellen, de “For You Page”. Dit is jouw persoonlijke landingspagina waarin de app een aantal populaire video’s toont die jij mogelijks interessant vindt. Het algoritme bepaalt aan de hand van je kijkgedrag en interacties welke video’s jij meer of minder leuk vindt. 

WIE BEREIK JE?

De app is razend populair bij jongeren tussen 8 en 18 jaar. Richt je jouw niet meteen op deze leeftijdsgroep? Geen probleem want TikTok heeft ook voor andere leeftijdsgroepen heel wat troeven. En vergeet ook niet dat Facebook ooit begon als FaceMash, een communicatiemiddel voor studenten.

Klaar voor actie

Om de ins en outs van het kanaal te leren kennen, maakten we zelf een account aan. We dompelden ons helemaal onder in de app én dat werkte verslavend! Al snel merkten we dat Instagram opzij werd geschoven en er onder de middag vlot werd geTikTokt!

Na al het nodige onderzoekswerk was het tijd om zelf content te creëren. We zochten een overkoepelend thema uit voor Yappa, waarin humor en fun centraal stonden: onze birthday pranks! Ondertussen hebben we drie video’s gepubliceerd waarin we testte met verschillende set-ups.

Wij lijsten onze drie best practices voor je op: 

1. Bouw de spanning op

Je wil natuurlijk zoveel mogelijk views en interacties generen. Denk daarom op voorhand je verhaallijn uit: wat wil je tonen en wanneer ga je wat tonen? Geef de clou van je video niet meteen weg, maar bouw het op naar het einde toe. Zo blijft de kijker tot het einde van je video kijken, zonder meteen door te scrollen. 

2. Maak gebruik van de video tool

Voor TikTok hoef je gelukkig niet te beschikken over vergevorderde video skills. Met de app kan je leuke video’s in stukken opnemen en versnellen/vertragen. Ook kan je gebruikmaken van leuke effecten die je vaak gaat terugzien in challenges. 

In onze tweede video, filmden we telkens kleine stukjes van de opzet van onze birthday prank. Aan het einde van de video zag je het resultaat: een hoogsteigen ballenbadbureau voor Maarten!

3. Speel in op challenges

Een challenge kan draaien rond een liedje of een bepaalde handeling. De meest populaire challenges kan je terugvinden in je 'For You Page' of in de tab 'Ontdekken' bij de trending hashtags. 

Toen we collega Joeri zijn bureau versierden met zo'n honderd bierflesjes, wist ik al meteen dat dit de ideale setting was voor de “someone like you challenge”. Het resultaat? Dat zie je hieronder! 

Wat leverde dit experiment op?

Onze conclusie: met de juiste content kan je in no-time viraal gaan op TikTok! De straffe resultaten spraken voor zich én we waren zelf het meest verrast door het organische bereik dat je met één video kan genereren. 

Het is een ideaal platform om je creativiteit te testen en je te focussen op video. Onze video rond de “someone like you challenge” bereikte een hoogtepunt met +300k views. Het bereik van een challenge is dus zeker niet te onderschatten (of was dat het effect van bier?). 

 

De voor- en nadelen

VOORDELEN

  • In het begin zoek je even naar de juiste instellingen of de juiste frame, maar na een tijdje kost een video een minimum aan inspanning. Dé perfectie wordt niet verwacht, wat leuke en authentieke content oplevert. 
     
  • Je bereikt enorm veel mensen binnen België op een relatief korte tijdsperiode en dat zonder advertentiebudget. 

NADELEN

  • Als jongeren niet meteen jouw beoogde doelgroep zijn, staat TikTok niet als nummer één op je to-do-lijstje. Het is duidelijk dat vooral de jongere generatie actief is op het kanaal. 
     
  • Je blijft op je honger zitten bij de analytics. Nadat je meer dan twee video’s upload, krijg je enkele cijfers te zien rond views, likes, geslacht, land, … Deze statistieken zijn vrij basic, waardoor je inzicht beperkt blijft. 
     
  • Er is geen opsplitsing tussen Vlaanderen en Wallonië. We zagen Nederlandstalige en Franstalige reacties binnenstromen. Helaas krijgen we geen opsplitsing te zien tussen de Belgische gebruikers.

Het conclaaf van ons TestLab

TikTok werkt echt verslavend, het was dan ook al snel de talk of town onder de yappanezen. Maar is het überhaupt wel de moeite waard om je tijd, energie en budget in dit kanaal te spenderen?

Wanneer je doelgroep overeenkomt met die van TikTok, is het volgens ons alvast een no-brainer. Dan moet je het gewoon eens testen. Zodra je de resultaten ziet, werkt het verslavend. Verwacht er niet meteen massa's omzet uit, maar om je branding te ondersteunen is het écht wel low effort.

Voor KMO’s én multinationals is TikTok een leuke uitdaging om je creativiteit de vrije loop te laten, maar zal het moeilijker zijn om je management te overtuigen van de resultaten.

Wij blijven alvast onze birthday pranks via TikTok verspreiden, al is het maar om jullie te laten genieten van onze uitstekende werksfeer! Wie weet levert het ooit wel een nieuwe yappanees op.

 

En jij?

Ben jij al aan de slag gegaan met TikTok of een ander kanaal dat nog in z'n kinderschoenen staat? Of twijfel je om er eentje te testen? Laat het ons weten, wie weet komt het wel in de volgende Yappa TestLab ter sprake.