Gebruik je als bedrijf Google Analytics? Top! Dan is de kans groot dat je nu de Universal Analytics-versie gebruikt. Sinds eind 2020 heeft Google echter een nieuwe versie gelanceerd: Google Analytics 4. Ontdek in deze blog wat de 10 verschillen zijn met Universal Analytics (UA), de voordelen van GA4 en waarom je het best nu al in orde maakt.

Belangrijk: implementeer vandaag Google Analytics 4 op je website

Waarom moet je als bedrijf Google Analytics 4 al opzetten? 

  • Reden 1: je moet in Google Analytics 4 vanaf 0 data verzamelen. Hoe vroeger je dus begint met de implementatie, hoe meer data je in Google Analytics 4 al gaat opbouwen.
  • Reden 2: Universal Analytics zal op 1 juli 2023 vervangen worden door Google Analytics 4. Google Analytics 4 is nu al de default zodra je een Google Analytics-account opzet. Je gaat dus sowieso ooit Google Analytics 4 aan moeten maken.

Wat zijn de verschillen tussen GA4 en UA?

Oké tof dat er een nieuwe Google Analytics is, maar wat zijn nu die verschillen met wat we al kennen van de huidige versie? We gidsen jou even door de nieuwigheden:

1. Nieuwe User Interface (UI) & datamodel

Als je al jaren Universal Aanlytics gewend bent, dan is het wel even schrikken in Google Analytics 4. Alles ziet er net een tikkeltje anders uit en vooral de rapporten zijn anders opgebouwd. In UA had je de klassieke grafiek bovenaan en tabel onderaan. GA4 werkt meer met 'kaarten' waardoor je in 1 oogopslag meer data kan zien.


Google analytics 4 user interface

Video Bron: https://blog.google/products/marketingplatform/analytics/new_google_analytics/

2. Meer mogelijkheden voor het tracken van gebruikers

In UA kon je alleen kiezen voor het meten op niveau van gebruiker-ID of apparaat-ID. 

In GA4 kies je tussen meten via alleen per apparaat, per gebruiker-ID en apparaat of combined ID. Meten via combined ID is een nieuwe mogelijkheid in GA4. Bij deze instelling wordt gemeten volgens onderstaande volgorde (op basis van wat beschikbaar is):

  1. eerst op basis van een gebruiker-ID meten (voor mensen die inloggen op je website),
  2. daarna op basis van Google Signals (= gebruiker is ingelogd met een Google-account), ideaal als er nog niet veel mensen een account op je website hebben.
  3. daarna op basis van apparaat-ID.

Voordeel/meerwaarde: Deze methode zorgt ervoor dat je nauwkeuriger data verzamelt omdat op deze manier cross-device tracking maximaal gecovert is (in de mate dat het vandaag de dag mogeijk is). Een gebruiker die je website bezoekt via verschillende apparaten, maar ingelogd is met zijn Google account op beide apparaten of ingelogd is op jouw website, wordt als 1 gebruiker gemeten in GA4 in plaats van als meerdere gebruikers.

Je kan hierdoor op niveau van de gebruiker meer gaan meten dan vroeger, omdat er meer data/bezoeken aan 1 gebruiker is gekoppeld. Het is wel mogelijk dat het aantal unieke bezoekers zakt omdat meer websitebezoeken nu aan 1 gebruiker zijn gekoppeld, waar deze vroeger juist vaak als unieke websitebezoekers werd gezien.

Hoe instellen: Je kan dit instellen bij je instellingen op niveau van de property onder het puntje 'Standaard identiteit voor rapportage'. Je kan combined ID alleen instellen als je Google Signals hebt geactiveerd. 

Een extra pluspunt: Wanneer je tussen een instelling switcht, wordt dit voor alle data aangepast. Ook de data die verzameld is vóór je wijziging.

Meer informatie kan je terugvinden via volgende link: https://support.google.com/

3. Nieuwe rapporten & templates

In de AnalyseHub kan je verschillende rapporten opmaken die vanuit een template vertrekken. Het aantal templates is aanzienlijk meer dan in universal Analytics.
Je kan nu o.a. kijken naar de overlap tussen segmenten, padanalyse is veel uitgebreider en kan je nu ook omdraaien (begin- en eindpunt), je kan de levensduur (CLTV) van je gebruikers in kaart brengen.

Het moge duidelijk zijn dat je zelf meer en betere rapporten kan opmaken!

4. Correcter meten tussen verschillende apparaten

Google Signals is een belangrijk element in de nieuwe GA4. Dit laat Google toe data op te halen als Google-gebruikers ingelogd zijn op hun Google-account. Het resultaat is dat ze zo beter gebruikers kunnen tracken als ze van het ene apparaat naar het andere switchen (bv. van laptop naar smartphone). Je bent namelijk vaak op beide apparaten met hetzelfde Google-account ingelogd. Cross-device tracking, check!

5. Meer default tracking

Pageviews of paginaweergaves waren de spil van Universal Analytics. Dat was de default meting die binnenkwam van een gebruiker op je website. De aanpak in Google Analytics 4 is anders.

Events of gebeurtenissen vormen de nieuwe spil. Als het GA4-script loopt zal Google Analytics 4 meteen standaard gebeurtenissen meten op je website, zonder dat je dat moet instellen. Al zal het natuurlijk nodig zijn om dit uit te breiden op maat van jouw KPI's.

Enkele standaard events die meteen gemeten worden:

  • Bestand gedownload
  • Scrolldiepte op pagina
  • % bekeken van video

Meer informatie over automatisch verzamelde gebeurtenissen kan je terugvinden op deze support pages van Google!

6. App data en website data in 1 account

Eén van de grote verschillen is dat je in Google Analytics 4, data van je website én data van je app in 1 account kan meten. Vóór Google Analytics 4 was dit niet mogelijk en had je 2 opties: je maakte dan aparte property's voor je app en voor je website. Of in UA had je een property voor je website en in Firebase de data van je app.

Als je al bekend bent met Firebase ga je merken dat veel terugkomt in Google Analytics 4. Google heeft namelijk Firebase als basis genomen en heeft daar interessante features aan toegevoegd.

7. Meer combinaties mogelijk bij aanmaak doelgroepen

Bij het aanmaken van audiences of doelgroepen heb je nu meer regels die je kan combineren. In UA was het bijvoorbeeld niet mogelijk om twee regels te combineren met een tijdsinterval om zo een doelgroep samen te stellen.

Nu kan je perfect de doelgroep maken: gebruikers die een blog hebben gelezen, daarna het contactformulier hebben ingevuld en dat allemaal in een timeframe van 5 minuten. De opties zijn dus heel wat ruimer om specifieke doelgroepen te maken en dus data te verzamelen!

8. Meer overzicht en meer real-time data

De tab 'Real-time' krijgt een heuse upgrade. Vroeger diende dit vooral om op te kwijlen en je eigen ego te strelen. Nu zijn er meer gesgementeerde real-time statistieken beschikbaar. Doordat je specifiekere doelgroepen kan aanmaken, heb je ook opnieuw meer data ter beschikking. Bovendien zijn er zogenaamde 'user snapshots', die handige data laat zien op (geanonimiseerd) gebruikersniveau.

9. Conversies ipv doelen/goals

Zeg bye bye tegen de term 'Doelen' of 'Goals'. Deze zal je niet meer vinden in Google Analytics 4. Google praat nu vooral over conversies. Geen mega grote of belangrijke aanpassing, maar wel belangrijk voor interpretatie en rapportages.

10. Maximum 30 ipv 20 conversies meten

GA4 maakt het mogelijk om 30 doelen, euhhhhh, conversies te meten. In Universal Analytics was dit maximum beperkt tot 20 doelen.
Naast een property zijn er dus geen 'Views' meer in GA4, wat wel aanpassen is. Die 30 conversies zijn dus geen overbodige luxe, aangezien je geen extra 'Weergave' meer kan maken in GA4. 

De voordelen van Google Analytics 4

Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4 in vergelijking met Universal Analytics?

  • Future proof data verzamelen, GA4 gaat de standaard worden
  • Overzichtelijkere user interface (zodra je eraan gewend bent)
  • Desktop- en app-gegevens in 1 account
  • Meer mogelijkheden op vlak van doelgroepen en regels
  • Minder dataverlies door Google Signals & betere meting over apparaten heen
  • 30 conversies in plaats van 20 doelen
  • Events worden standaard al gemeten

Aan de slag

Heb je Google Analytics 4 al volledig geïmplementeerd op jouw website? Ja? Goed zo! Neen? Ga er dan zo snel als mogelijk mee aan de slag en begin data te verzamelen. Mocht je ergens vastlopen, contacteer ons gerust en we helpen jou graag op weg!