Elk jaar krijgen onze yappanezen een opleidingsbudget om zich bij te scholen. 12 maanden later maken wij de balans op. Welke digital insights namen ze mee van hun schoolbanken bij onder andere DMEXCO (Keulen), AdWorld (online), Brighton SEO (UK) en DMWF (Amsterdam)? We verrasten hen met een pop-quiz en vroegen achter hun voornaamste learnings. En die delen we uiteraard graag met jou.

1. We bestellen minder, maar voor méér

In tijden van recessie kopen we bewuster. Het aantal orders daalt, maar de waarde van de orders stijgt. 

2. Het verschil tussen rank 1 en 2 in de zoekresultaten?

3,8x meer backlinks.

3. Heb je een webshop? Voorzie dan de optie “Buy now, pay later”

Kopen doet pijn. En je geld terugvragen is al helemaal een gedoe. Met “Buy now, pay later” stel je de check-out uit, laat je leads makkelijker je product testen en elimineer je het refund proces. Met als resultaat: meer sales. 
 

4. #tiktokmademebuyit

En die hashtag mag je ondertussen letterlijk nemen, want het conversiepercentage ligt 1,5x hoger dan op andere platformen. Nog niet aanwezig op het platform? Het lijkt ons toch het overwegen waard!

5. Thought leaders worden belangrijk(er)

We vertrouwen alsmaar minder merken. 40% minder om precies te zijn. Het goede nieuws: mensen vertrouwen mensen. En daarvoor kijken we vooral naar thought leaders: influencers met een expertise of status. Laat in 2023 dus anderen meer over je merk spreken.
 

6. Niet elke volger is hetzelfde

Manage je een community? Dan is de 90-9-1 regel een insight die je niet mag missen. Hier komt het op neer: 90% van je paginavolgers zijn passieve kijkers die nooit reageren op je content. 9% interacteert af en toe. En 1% dropt altijd een comment of like onder je post. Passieve kijkers zijn op zich niet slecht voor je community, maar probeer toch wat leven in de brouwerij te brengen (en te houden). Blijven engageren is de boodschap. Doe dit met vraagstellingen, polls, contest etc.
 

Passieve kijkers
90%
Passieve kijkers

reageren nooit

Interacteert af en toe
9%
Interacteert af en toe

maar meestal niet diepgaand

Actieve bijdragers
1%
Actieve bijdragers

geven altijd een like of comment

7. Hyperpersonaliseer je persona’s

Hyperpersonaliseren wordt nog belangrijker. Zo zagen we in 2022 grote merken hun segmenten verder opdelen in klantspecifieke persona’s. Onze quick-tips: geef in 2023 elke klant één persona en maak in je campagnes voor elke doelgroep een aparte, aangepaste landingspagina.

8. 1% van onze aandacht gaat naar advertenties

We hebben elke dag maar 9 minuten aandacht voor getoonde advertenties. Goed voor 1% van onze mediatijd. Aandacht is schaars en je advertenties kunnen dus maar best - letterlijk - uit de tijdlijn springen.
 

9. Views zorgen voor 3x hogere branding

Optimaliseren jouw campagnes nog altijd op vertoningspercentage? Hoog tijd om over te schakelen naar views. Campagnes die optimaliseren op effectieve views zorgen voor 3x meer branding resultaten. Tijd voor een switch!