De belangrijkste trends en updates uit het social media landschap vind je ieder jaar in Londen. We hebben het over Social Media Week. Onze twee social media lovers, Lise & Michelle, namen de trein voor jou en gingen op onderzoek uit. Twee volle dagen en heel wat sessies later, maken we de balans op. Dit waren dé hot topics uit onze Social Media Week! Met welke insights ga jij aan de slag?
Social media is méér dan ooit persoonlijk
Jouw Instagram feed vertelt ons misschien wel meer over jezelf dan je eigen ouders zouden kunnen! Social media is geëvalueerd en vormen vandaag de dag een weerspiegeling van de persoon die we (willen) zijn.
De hoeveelheid content is eindeloos. Het enige wat onze scrollende duim kan stoppen is content waarmee je jezelf kan identificeren. Breed geschoten op social media is dus altijd mis. Denk 'audience first' en ga op zoek naar personen die écht relevant zijn voor jouw merk of organisatie.
The medium is still the message
Oké toegegeven, dat is misschien niet helemaal nieuw. Maar je zou haast denken dat we het vergeten zijn. Want ook op social bepaalt het kanaal én formaat wat je wil vertellen en hoe we het interpreteren.
Die tergend lange, traag opbouwende (én liggende) TV-spot gebruiken voor je stories? Een gemiste kans die we helaas dagelijks voorbij zien komen. Dat moet én kan beter. Maak gebruik van de ‘full-screen’ die Facebook & Instagram ons aanbieden, experimenteer met alle nieuwe vormen van social en laat je creativiteit de vrije loop
Vertel het met Stories
Het is duidelijk, Stories zouden ondertussen al een essentieel onderdeel moeten zijn van jouw marketingstrategie anno 2020. Niet alleen pakt een story heel het scherm van de gebruiker in, maar het levert ook meer betrokkenheid op.
Hoe kan je je stories nog beter laten converteren? TESTEN! Creëer een advertentie op basis van jouw doelgroep en laat hem minstens 72 uur lopen. Hierna kan je met de data aan de slag om je advertentie naar een hoger niveau te tillen.
Het langwerpige formaat kan op het eerste zicht onhandig lijken, maar het geeft je oneindig veel mogelijkheden om de gebruiken in jouw verhaal binnen te trekken.
Zo creëerde The New York Public Library een krachtig staaltje content marketing! Wie dacht dat jongeren geen boeken meer lezen, heeft het bij het verkeerde eind. De NYPL brengt literaire klassiekers tot leven op hun Instagram Stories. Leuke en creatieve visuals, een leesbaar lettertype en een thumb rest.
→ Ontdek de volledige case over de Insta Novels van NYPL
De kracht van User & Employee Generated Content
Waar is de social in social media? Onderzoek wijst uit dat het vertouwen in bedrijven en influencers daalt. Niet moeilijk als het steeds pérfect en gesponsord is. Inspireer daarom je doelgroep om zelf jouw content te gaan delen. Kom creatief uit de hoek en speel in op noden en gevoelens!
Ook je werknemers hebben hier een aandeel in. Laat je bedrijfsexperten daarom aan het woord én maak van hen de influencers van jouw bedrijf. Ze hebben de tone-of-voice en kernboodschap van je bedrijf al onder de knie. Maar ook hun persoonlijke boodschap wekt extra vertrouwen op.
TIKTOK: the next big thing?
Het razendpopulaire TIKTOK was niet weg te denken op SMW, maar is het the next big thing? Onze conclusie: ja en neen. De kracht van de app wordt op dit moment nog onderschat. Toch geeft het een inkijk in de wereld van generatie Z, die binnen enkele jaren een aanzienlijk deel zal uitmaken van jouw doelgroep(en).
Dat video hét go-to format is bij deze jongeren, is algemeen geweten. Maar wat de app onderscheidt van andere is het community-gevoel. Wil jij dus aan de slag met TIKTOK? Ga dan na welke emotie je wilt losmaken: lachten, verrasing, medeleven, ...
Ook Instagram ziet de populariteit van de app stijgen en test nu zelf een nieuwe feature clips, een clone van de TIKTOK video-editor.
Conclusie: let’s do it! Niet alleen heeft Social Media Week ons geïnspireerd tijdens de keynotes, ook hebben we tal van learnings uit de kleinere academies gehaald die meteen inzetbaar zijn voor onze klanten. Benieuwd of wij jou ook kunnen inspireren?