Het einde van 2020 is bijna in zicht en daar zijn we misschien toch wel een beetje blij om. Het was niet het gemakkelijkste jaar. Afgelopen maanden is er veel veranderd en dat heeft impact op je marketingstrategie en -budget. Wij geven rake tips bij het bepalen van je marketingbudget om zo van 2021 een topjaar te maken.

Zo bepaal jij je marketingbudget voor 2021

Duik eerst even in dit artikel voor je overgaat naar de cijfers, want …

  • je komt voorbereid en vol zelfvertrouwen aan op de volgende budgetmeeting
  • je voorkomt een budgettekort of -overschot op het einde van het jaar
  • je budget wordt optimaal en resultaatgericht ingezet

Geen budget zonder plan

Alles begint met duidelijk afgelijnde marketingdoelen en een marketingplan. Wat wil je bereiken tegen 31 december 2021? Zodra je weet wat jouw focus zal zijn voor het volgende jaar, is het eenvoudiger om de nodige middelen in te schatten. 

Voor een deel zal je deze keuzes kunnen maken op basis van het vorige werkjaar. Wat werkte en wat niet? 

TIP: Voor 2021 werk je best twee strategieën uit: een dat rekening houdt met COVID-19 en een ander waarin COVID-19 afneemt. In een ideaal scenario heb je van verschillende marketingkanalen een ROI (Return On Investment) zodat je ze tegen elkaar kan afwegen. Hou hierbij jouw verschillende marketingdoelen in het achterhoofd (lees: conversies, naamsbekendheid, bezoekers, …).

Yappadvies

Nog geen concrete ROI-cijfers? Zet dit dan zo snel mogelijk op je planning voor 2021. Ga na wat een conversie voor jou betekent en wat deze waard is. Zorg dat je de uiteindelijke waarde ervan kan meten en hou ook de kosten bij. Vaak zijn data-analyses en marketing automation hierbij essentieel. Verzamel, analyseer en gebruik data om zo betere beslissingen te maken voor de toekomst.

Naast een evaluatie van je eigen budget is ook een benchmark of een vergelijking met je concurrenten een goede zaak. Wat doen jouw concurrenten al op marketingvlak en jij nog niet? Welke resultaten behalen ze, of wat zijn de digitale tendensen in jouw sector?

De verleiding is soms groot om je marketingbudget volledig te baseren op het vorige jaar. Geen goed idee, lijkt ons. Zeker niet in het geval van 2020. We zoeken nog steeds onze weg in ‘het nieuwe normaal’. Beurzen vallen weg en digitaal wordt steeds belangrijker. Je houdt dus best je ogen open voor nieuwe trends op vlak van (digitale) marketing.

Wat brengt 2021?

Wat zal de toekomst van marketing zijn? Waar moet ik nu meer budget voor vrijmaken? Een glazen bol hebben we jammer genoeg (nog) niet, maar er zijn wel high level trends te spotten. De jaarlijkse Digimeter van Imec bezorgt je interessante inzichten over het digitaal mediagebruik in Vlaanderen en op welke kanalen je je doelgroep best kan bereiken.

Digimeter van IMEC

Het is natuurlijk afhankelijk van jouw sector en branche, maar er wordt verwacht dat er alleen maar meer en meer geïnvesteerd zal worden in digitaal. Aan jou om te kijken of jouw organisatie of bedrijf hier wel of niet in meegaat. 

Bekijk welke kanalen werken voor jouw bedrijf en jouw sector. Denk aan de kanalen die hun nut al bewezen hebben en welke je nog niet hebt uitgeprobeerd. Dat laatste is minstens even belangrijk, omdat je anders in dezelfde vijver blijft vissen. Bepaalde kanalen lijken op het eerste zicht niet van toepassing voor jouw onderneming, maar juist dat kan een valkuil zijn. Testen en meten!

www.brainlabsdigital.com

Verdeel en heers

De marketingbudgetten in een gemiddelde onderneming liggen rond de 11% van het totale bedrijfsbudget. B2C loopt dit soms op tot 17%, terwijl B2B rond de 13% blijft steken. (cmosurvey.org)

Meestal krijg je een vast marketingbudget en is het enkel nog de verdeling waar jij van wakker moet liggen. Of misschien toch niet? Want ook hiervoor hebben wij enkele handige tips.

Tip 1: ROI

Cruciaal om een goede evaluatie te maken. De ROI per kanaal vertelt jou welke specifieke campagnes en kanalen jouw bedrijf het meeste opbrengen. De verdeling van het budget kan dus op basis hiervan gebeuren.

Tip 2: 5%-regel

Een goede vuistregel voor de juiste verspreiding? Simpelweg niet meer dan 5% van je budget investeren in één asset. Zo kan je veel experimenteren en loop je geen risico.

Tip 3: 70-20-10

Zowel je tijd als je budget zou in principe gestoeld moeten zijn op het volgende:

  • 70% focus op het heden (waar je van weet dat het werkt, zoals bijvoorbeeld SEO, e-mail, web performance, marketing automation, content, betaalde media, ...)
  • 20% spendeer je aan nieuwe zaken (nieuwe producten en diensten, segmenten, technologieën en kanalen)
  • 10% gaat naar innovatieve, opkomende technologieën, kanalen en tactieken (die vruchtbaar kunnen zijn in de toekomst)          

Een budget-tekort of -overschot voorkomen? Verdeel je budget in kwartalen. Zo kan je het budget niet alleen efficiënt verdelen, je kan ook na elk kwartaal aftoetsen hoe ver je staat en indien nodig bijsturen. 

In 't kort

  • Analyseer de resultaten van vorig jaar (en als het kan, de ROI). Wat leer je hieruit?
  • Ga voor 2021 uit van 2 scenario’s: één waarin COVID-19 nog steeds de overhand neemt en één waarin de situatie afneemt.
  • Bekijk benchmarks, concurrentie & (marketing)trends
  • Bepaal de verdeling en zorg voor een goede balans

Zo, wij zijn er klaar voor. Laat 2021 maar komen! 

Kan jij nog wat hulp gebruiken om jouw digitaal plan klaar te stomen voor 2021? Wij helpen je graag verder!