Gilen Woonprojecten heeft meer dan 50 jaar bouwervaring. Ze vonden bij ons geen onderdak voor bouwen, no pun intended, maar wel voor boosten! Het doel: met een duidelijke online marketing strategie sneller woningen verkopen. Voor hun recent nieuwbouwproject gingen we nog een digitaal stapje verder.

Digitale Huizenjacht

De vastgoedmarkt is de laatste jaren sterk onderhevig aan een digitale (r)evolutie. “Kijk maar eens naar het succes van Zimmo en Immoweb”, vertelt zaakvoerder Laurens Gilen.

“Online kanalen worden alsmaar belangrijker voor kopers en huurders. Fysieke verplaatsingen naar een kantoor gebeuren pas als de geïnteresseerde online al voldoende informatie heeft gevonden. Vroeger werd die uitleg ook in zo’n eerste gesprek gegeven.”

Waarom Yappa?

“We speelden snel in op deze digitale evolutie met onze website en online campagnes”, zegt Nathalie Pirard, sales en marketing verantwoordelijke bij Gilen Woonprojecten.

“We voelden meteen aan dat Yappa een proactieve en snel schakelende partner is. Daarnaast heeft Yappa ons van in het begin bewust gemaakt van het belang van mobiel en tablet binnen onze sector. Dat advies heeft onze digitale marketing campagnes alleen maar rendabeler en efficiënter gemaakt!"

“Het grootste pluspunt van onze samenwerking is dat de online marketing experten van Yappa ons blijven challengen. We merken vaak dat andere partners daarin terugvallen.”
Laurens Gilen
Zaakvoerder Gilen Woonprojecten

Google: 'Woning kopen Sint-Truiden'

Met Google Adwords bereiken we enerzijds de personen met concrete interesse (Google Search), maar anderzijds ook de personen die zich nog in een heel vroeg stadium van het overwegingsproces bevinden (Google Display).

“Yappa is Google Partner waardoor ze ons meteen konden zeggen welk type online campagnes eerst getest moest worden”, haalt Nathalie nog aan.

Om een idee te geven: het afgelopen jaar namen meer dan 1.600 personen via de website contact op met het team van Gilen. Daarvan kwam 35% direct via betaalde campagnes op Adwords & Facebook. Daarnaast werden er dankzij de visibiliteit van de campagnes achteraf ook nog heel wat indirecte leads via mail en telefoon gegenereerd.

Facebook & Instagram

Bij Yappa zijn we van alle vastgoedmarkten thuis. Social media campagnes horen daar dus ook bij. Facebook- en Instagram-advertenties worden ingeschakeld om met doelgerichte content ook hier het juiste publiek te bereiken.

Via verschillende social media kanalen bouwen we aan visibiliteit en nog belangrijker het nodige engagement voor Gilen Woonprojecten. “Het is al enkele keren gebeurd dat ik samen met Jeroen of Joeri spar over de beste manier om te reageren op een comment via sociale media. De input die ik van hen krijg is altijd een meerwaarde én ook eerlijk”, besluit Nathalie.

Content en SEO als stevige fundering

“Informeren is voor ons enorm belangrijk”, vertelt Laurens Gilen. “We willen in onze blogs niet babbelen over onze projecten, maar vooral over hoe wij werken. Samen met Yappa denken we steeds na over welke angsten of problemen mogelijke kopers of geïnteresseerden hebben bij de aankoop van een woning.”

Die blogtopics bespreken we tijdens onze kwartaalmeetings met hen of we stellen zelf ideetjes voor als het wat drukker is bij Gilen. “Voor ons is het gewoon fijn dat de online marketeers bij Yappa hun plan trekken. Als de teksten klaar zijn, krijgen wij die nog toegestuurd om feedback te geven. Ideaal!”

Het bloggen voor Gilen Woonprojecten vormde tot nu toe een kleiner deel van het geheel. Dit jaar zal content nog meer op de voorgrond treden. Het grote voordeel? Je laat zien wat je in huis hebt en je schept een band met potentiële geïnteresseerden. Daarnaast zorgt het eveneens voor een SEO-boost als je de juiste keywords in je blogs verwerkt. Altijd handig.

Project Botanique: digitale campagne op maat

Voor het nieuwste woonproject van Gilen, Botanique, trokken we alle registers open. De lancering van dit project ging gepaard met een volledige campagne op maat, inclusief bijbehorende landingspagina.

Zowel op Google als Facebook bedachten we enkele leuke concepten: een Instagram only wedstrijdmobile only ads op Facebook en hyper relevante Gmail Sponsored Ads!

Naarmate de campagne vorderde, evolueerde de landingspagina mee met de beoogde doelstellingen. Een eerste mikpunt van de pagina was het genereren van inschrijvingen voor het openingsweekend, ondersteund door het creëren van de nodige buzz.

Van zodra het openingsweekend achter de rug was, werd de call to action op de pagina omgevormd tot een brochure download. Het long-tail effect van de online campagnes voor het openingsweekend is opmerkelijk. In de eerste maand na het openingsweekend vroegen nog meer dan 110 personen de brochure op.

"We weten precies via welke kanalen geïnteresseerden ons contacteren. Dit maakt alles veel inzichtelijker, zeker als je vergelijkt met print en offline communicatie."
Nathalie Pirard
Marketing Verantwoordelijke Gilen Woonprojecten

Met de deur in huis vallen

De online marketing resultaten voor project Botanique spreken voor zich:

  • 88 inschrijvingen, goed voor zo'n 200 aanwezigen tijdens het openingsweekend
  • 12 516 klikken en een gemiddelde doorklikratio van 6,3% in Google (!)
  • 41 directe leads via Instagram en Facebook
  • 10x optie genomen op een woonst in Project Botanique