Welke aanpassingen aan je webshop of website kunnen voor nog meer online omzet zorgen bij bezoekers. Dat is dé hamvraag bij conversie-optimalisatie.

Vroeger sprak men van CRO door een kleurtje, of de grootte van een button te veranderen. Tegenwoordig is conversie-optimalisatie een strategische pijler voor je webshop of website. CTA-buttons of kleurgebruik zijn daar een onderdeeltje van, maar CRO-optimalisaties gaan ondertussen veel dieper.

Rendement en conversiepercentages

Wat is nu die conversion rate? Stel: je hebt deze maand 1000 bezoekers op je website. Daarvan vullen er 20 het contactformulier in. Dan heb je een conversiepercentage van 2%. Dit kan je berekenen voor een store/dealer locator, voor brochure downloads, voor nieuwsbriefinschrijvingen en voor nog vele andere elementen.

Met CRO wil je nog meer waarde halen uit je huidige bezoekers, zonder extra te adverteren. Daarbij wil je de acquisitiekost van je klant doen dalen en hun online user experience verbeteren. Enkele voorbeelden van CRO-doelstellingen:

  • Meer bestellingen, offerte-aanvragen of leads
  • Meer brochure downloads
  • Meer inschrijvingen op je nieuwsbrief
  • Vooral: een hoger rendement bij je huidige bezoekers

Expert reviews en gebruikersonderzoek

Vooraleer we nog maar denken aan het doorvoeren van een aanpassing, is het belangrijk om de juiste context te begrijpen. Eerst voeren we een intake uit bij de klant zelf. Liefst met alle betrokken partijen, bv. marketing maar zeker ook sales. Kennen jullie zelf al struikelblokken op de website of webshop?

Daarna kijken onze CRO-specialisten met hun kritische blik naar jouw website of webshop. In deze analyse komen zwakke plekken en quick wins naar boven.

Naast onderzoek door onze eigen specialisten is gebruikersonderzoek zeker even cruciaal. Er zijn online tools, zoals Hotjar, waarmee je gebruikersgedrag via screen recordings kan vastleggen. Met Hotjar kan je zelfs belangrijke user experience-vragen rechtstreeks stellen aan de bezoeker!

Hoe pakken we dat dan aan?

Uiteindelijk als we het gedrag van bezoekers, allerlei on-site elementen en input verzameld hebben, kunnen we CRO-adviezen opmaken. We herinneren ons nog de volgende optimalisaties bij enkele van onze klanten:

  • Websitestructuur aanpakken en hervormen
  • Herschrijven van teksten
  • Schrappen van bepaalde stappen in bestelproces
  • Aanmaken van landingspagina’s
  • Bewegende carrousel vervangen door statische elementen
  • CTA-buttons op andere plaats in mobiele productpagina’s

A/B-testing: van kwalitatief naar kwantitatief

Belangrijk bij A/B-testing is dat je niet zomaar wat gaat aanpassen. Je hebt per topic een hypothese die je test. Die aanpassing gaat misschien wel of niet voor een beter resultaat zorgen.

Met de juiste tools - wij zijn fan van Optimizely - testen we twee varianten. De controlevariant is de oude versie. De nieuwe variant bevat de aanpassing of de assumptie. Deze worden dan in een 50/50-split getoond aan bezoekers. Na verloop van tijd, als er genoeg data is verzameld, maken we samen een gefundeerde beslissing.

Conversie optimalisatie, iets voor jou?

Vraag jij je af hoe CRO jouw business kan helpen? Dan gaan we hier graag dieper op in tijdens een verkennend gesprek! Dien hier jouw aanvraag in.


Naar alle diensten