Content & social drijven
#wagaanwedoen zomercampagne

Visit Limburg heeft als missie om zoveel mogelijk personen te inspireren om op ontdekking te gaan in Limburg. Een overnachting, activiteit of beleving? Het kan allemaal in onze provincie. Tijd om digitaal uit te breken en de vele onontdekte parels in de kijker te zetten. Yes, please!

Fietslus van offline naar online

Visit Limburg heeft iedere zomer tal van offline zomercampagnes lopen: tips en fietslussen in Het Belang van Limburg, een speciale uitgave van JET magazine, baanaffiches over de fietsapp, enzovoorts. Daarnaast is er een gigantische database van content (Limburg Vakantiegids, krantenbijlages, foto’s en partners).

Het team van Visit Limburg had het idee om al deze verschillende zomerprojecten en content eveneens te vertalen in 1 grote, digitale zomercampagne. Het doel: inspireren, merkbekendheid verhogen én de bestaande community laten groeien. De naam voor de campagne was er al: ‘Wa Gaan We Doen’.

Jeroen Peeters

"De persoonlijke aanpak, duidelijke visie en transparante communicatie apprecieer ik enorm aan Yappa."

Jeroen Peeters, Online Coördinator Visit Limburg

Wandelen van concept naar uitvoering

Visit Limburg ging op zoek naar een creatieve, digitale partner die deze digitale campagne mee wou bedenken en uitvoeren. Onze yappanezen en rasechte Limburgers zagen de uitdaging meteen zitten.

Onze pitch voor deze opdracht was heel helder. De content over wat je kon doen in Limburg moest nauw aansluiten bij de interesses en hobby’s van Limburgers, Vlamingen en Zuid-Nederlanders. Limburg moest deze zomer dé toeristische trekpleister worden en dat dankzij content-op-maat van de lezer én het weer!

We definieerden samen 8 thema’s die aansloten bij de verschillende doelgroepen en persona’s. Hier stemden we de content natuurlijk op af. Voor elk thema definieerden we ook specifieke doelgroepen in de advertentietargeting. Op die manier konden we ons doelpubliek bereiken met een boodschap die voor hen super relevant en interessant was.

Merkenpaspoort en landingspagina

Visit Limburg was op het moment van de campagne net bezig met hun nieuwe website. Deze zomercampagne was dan ook ideaal om gebruikers al te laten proeven van de nieuwe huisstijl.

Een uitgebreid merkenpaspoort verduidelijkte de nieuwe huisstijl en legde ook enkele accenten, zoals dialectisch woordgebruik op sociale media. Vandaar ook de naam ‘Wa Gaan We Doen’.

Om het aangeleverde merkenpaspoort zo goed als mogelijk digitaal te vertalen, kozen we voor een landingspagina. De toenmalige website en CMS waren niet erg flexibel. Een landingspagina gaf ons meer vrijheid, niet enkel op visueel vlak, maar ook om beter te meten.

Bovendien maakten we extra varianten van de landingspagina voor niet-Limburgers en Nederlanders. Voor hen hanteerden we een aparte communicatiestrategie, vooral minder dialectisch en andere benamingen voor regio's.

Documentatie, structuur en planning

Tijd om te starten! Hoe? Elke partner van Visit Limburg kreeg een prominente plaats in het contentverhaal. Dankzij een gestructureerd overzicht van wie waar de hoofdrol mocht vertolken én van hun geografische locatie, verloren we onze focus niet.

Hierna maakten we een uitgebreide, digitale contentplanning op. Dit was nodig om het team van Visit Limburg inzage te geven in mock-ups van social posts, tijdstippen van publicatie, advertentiebudgetten en geschreven content.

Via deze planning konden zij ook meteen feedback doorgeven. Je hoort het al: deze planning was een groot hulpmiddel voor onze interne communicatie en communicatie met de klant.

In een mum van tijd hadden we 27 blogposts geschreven: van MTB-routes en kinderboerderijen tot stranden en brouwerijen. Allemaal zomerse tips en tegelijkertijd extra visibiliteit voor de partners van Visit Limburg.

Instagram en Facebook als brug naar content

De bestaande community van Visit Limburg op Facebook en Instagram was een ideaal platform om deze content te laten leven. Dit gebeurde via posts op Instagram & Facebook. De posts werden geboost en er liepen continu ook meer algemene, branding-advertenties.

In de loop van de campagne wisselden we trouwens meer en meer om naar nieuwe doelgroepen. Dit was een doelbewuste redenering om de social accounts van Visit Limburg te laten groeien en merkbekendheid te verhogen.

Voorts bouwden we van bij de start meteen de juiste en gerichte remarketinglijsten op, die we dan bij het publiceren van nieuwe blogposts meteen konden inzetten.

Custom intent audiences in Google Ads

In onze analyse vooraf viel op dat er enorm veel zoekvolume is naar wat er te doen valt: vandaag, morgen of in het weekend. Herkenbaar niet? Het was een evidentie dat we met search ads die directe vraag zouden opvangen.

Daarnaast vormden Display-campagnes ook een heel interessant gegeven om gebruikers in een nog eerdere overwegingsfase onze content te laten ontdekken. We konden de 8 thema’s perfect omzetten naar bijpassende, specifieke doelgroepen binnen onze Display- en Search-targeting.

Dit zorgde ervoor dat we heel kostenefficiënt adverteerden. Onze kost per klik was dan ook een stuk lager dan de normale Google Ads-campagnes die we doorheen de rest van het jaar voeren.

2de meest herkenbare campagne van het jaar

Smokin’ Hot! Samoeraisaus, maar dan nog heter! Een kleine greep uit de belangrijkste resultaten van deze digitale zomercampagne:

  • Marktonderzoek: 2de meest herkenbare campagne van het jaar
  • De blogposts: 64 500 unieke paginaweergaves
  • De landingspagina: 27 000 unieke bezoekers
  • Social posts & advertenties: 330 000 personen bereikt
  • Social posts interactie: 4 021 likes/reacties
  • Facebook-community: 4 760 extra likes op de pagina
  • Instagram Stories: 9 800x bekeken

Met deze case willen we een aantal zaken aantonen waarin onze marketeers rotsvast geloven.

  1. Steek minstens evenveel tijd en budget in de distributie als in de creatie van je content.
  2. Denk multichannel. Focus dus niet op 1 kanaal, maar laat je doelpubliek de content ontdekken via verschillende kanalen.
  3. Creëer super relevante content op maat van je verschillende doelgroepen.
  4. Authentieke content betekent waarde voor je doelpubliek en boost je merkidentiteit op een positieve manier.

Jouw contentmarketing ook naar een hoger niveau tillen?

Dat kan! Wij investeren graag in een gratis intake gesprek, zodat we kunnen analyseren welke noden jouw bedrijf heeft. Stel je vraag!