Optimaal profiteren van het Belgische klimaat

Je campagnes of content laten zien wanneer je doelgroep er nood aan heeft, is al langer een begrip in marketinglandschap. Toch zien we dat diezelfde optimalisaties op basis van bijvoorbeeld het weer of de temperatuur nog maar weinig aandacht krijgen. Tijd om daar verandering in te krijgen!

Yappa profiteert alvast van het goede weer ;)
Yappa profiteert alvast van het goede weer ;)

Moet ik dan elke dag het nieuwsbericht bekijken om mijn campagnes bij te sturen? Dat antwoord is klaar en duidelijk: neen!

Het goede nieuws is dat je hier in 2020 niet Frank Deboosere of Sabine Hagedoren voor moet noemen om dit succesvol in te zetten. Er bestaan vandaag de dag genoeg tools die de manuele opvolging uit handen nemen, maar toch heel accuraat werken.

 

Hoe werkt het juist?

De weather tool die wij gebruiken voor het inzetten van weer getargete ads staat in directe connectie met de database van NOAA (The National Oceanic and Atmospheric Administration). Dit wetenschappelijk Amerikaans agency beschikt over een wereldwijde database van miljoenen data points over het klimaat.

De data wordt om de 15 minuten geüpdatet op basis van nieuwe data, huidige weercondities en voorspellingen én dat wereldwijd 24 op 7.

Op basis van deze data kan je dan voor je campagnes specifieke parameters instellen. Het enige wat je hoeft te doen is je campagnes & advertentiegroepen importeren in de tool. De rest stel je in de tool zelf in.

 

Welke parameters kan je instellen?

De beschikbare parameters in de tool die wij gebruiken gaan vrij ver. Zo kan je onder andere targeten op weersomstandigheden zoals sneeuw, regen & zon. Maar je kan ook nog een stapje verder gaan en targeten op basis van temperatuur, windsnelheid of UV index!

Binnen een bepaalde filter kan je dan de specifieke parameter kiezen afhankelijk van je business. Wil je bijvoorbeeld de verkoop van je winterbanden promoten? Dan doe je dit natuurlijk best wanneer ze vorst voorspellen en niet bij een temperatuur van 25 graden. Of heb je een ijssalon? Dan doe je het uiteraard best in de omgekeerde richting ;-)

Voor welke kanalen kan je dit inzetten?

Dit is natuurlijk afhankelijk van de tool die je zelf kiest. In de tool die wij gebruiken kan je Facebook, Google Ads (Search, Display & Shopping) & Instagram gebruiken.

Welke resultaten mag je verwachten?

We hebben deze weather API al voor heel wat campagnes ingezet. Onder andere voor onze case van Willy Naessens. Het is natuurlijk logisch dat bij mooi weer meer mensen van hun zwembad genieten én dus meer nood hebben aan producten om hun zwembad te onderhouden. Toch werd er door de vorige marketing partners niet veel aandacht aan deze parameter besteed. Gelukkig is er Yappa!

Op basis van het actuele weer en de weersvoorspellingen werd bepaalde campagnes geactiveerd of gepauzeerd. Bij winterse voorspellingen plaatste we het winterproduct in de kijker, bij zomerse temperaturen het anti-algen product.

Voor deze campagne zagen we vooral een positieve impact op de doorklikratio van de ads en ook op de conversieratio. Zo steeg de ROAS onder meer met 73% ten opzichte van het jaar voordien!

Naast het bijsturen van je campagnes, kan je de weather API ook gebruiken om bepaalde content te laten zien. Denk maar aan reisorganisaties die bij slecht weer bepaalde zonvakanties in de kijker zetten of tuincentra die bij mooi weer het tuinassortiment in de spotlight zetten.

Dit principe hanteerden we ook voor de zomercampagne ‘Wa Gaan We Doen’ van Visit Limburg. Voor deze campagne gebruikte we de weather API om bij mooi weer de buitenactiviteiten te stimuleren zoals wandelingen, fietslussen of buitenspeeltuinen. 

Voorspelden ze regen of bewolkt weer? Dan switchte we over naar activiteiten binnen zoals musea, binnenspeeltuinen of andere activiteiten binnen.

Door dit te doen, zagen we meer betrokkenheid vanuit de doelgroep. Dit resulteerde in meer engagement acties (likes, reacties en shares) met een stijging van 366% én een hogere doorklikratio (+38%) dan de vorige campagne.

Laat de zon in je campagnes

Wil jij ook slim gebruik maken van het weer om betere resultaten te bekomen? Laat dan de zon in je campagnes of nét niet. Kom eens babbelen met ons, we nemen je graag mee op sleeptouw. En in Bilzen schijnt de zon altijd ;-)