De marketingzee deinst continu op en neer. Golven van trends volgen elkaar op en er is altijd wel een nieuwe ontwikkeling aan de horizon. Maar er is één marketingwijsheid die steeds als een paal boven water staat: de noodzaak om te differentiëren.

Differentiatie aan het roer

Al jaar en dag creëer je een concurrentieel voordeel door differentiatie. Maar doorheen de tijd is de manier waarop erg veranderd. Vroeger was je de concurrentie te slim af door jouw product of dienst gewoon sneller, beter, goedkoper… te maken.

That ship has sailed. Het is makkelijker dan ooit om bijvoorbeeld een bepaalde feature te kopiëren. Vervolgens ben je jouw concurrentievoordeel al snel kwijt. Niet alleen dat, misschien inspireer je wel iemand om het zelfs nog beter te doen. Denk maar aan Instagram of Facebook Stories wat initieel enkel een feature op Snapchat was. Anno 2019 zullen functionele voordelen slechts voor een vluchtige, nieuwe wind in jouw zeilen zorgen.

Differentiatie werd over een andere boeg gegooid. 10 jaar geleden zorgde het schrijven van blogs, het gebruik van sociale media, het verspreiden van podcasts… ervoor dat jij anders was dan anderen. Het gaf de consument een nieuwe reden om voor jou te kiezen.

Je leest het goed, 10 jaar geleden. Vandaag is het toepassen van dergelijke strategieën niets meer en niets minder dan het warm water heruitvinden. Er zijn zoveel andere partijen die dit al veel langer en ook beter doen dan jij. Tenzij je in een markt zonder concurrenten opereert, zal je zo geen verschil maken.

Opgepast: hiermee wil ik niet zeggen dat het ontwerpen van een beter product of het schrijven van een goede blogpost passé zijn. Het is de standaard geworden. Wat ooit vernieuwend en innovatief was, is nu de basis. Het differentieert jou niet van de tegenpartij, maar laat je het links liggen dan zal je binnen de kortste keren stranden.

De juiste koers varen

Sinds de eerste koe die een brandmerk op haar bil kreeg, is het het merk dat er mede voor zorgt dat een klant optie A verkiest boven optie B. Jouw merk creëert vraag. Het vertegenwoordigt jouw waarden. Zorg ervoor dat deze uniek zijn. Dat kan zowel emotioneel als functioneel.

Allemaal goed en wel, maar is branding niet iets wat enkel voor de grote merken is weggelegd? Nope. De manier waarop een merk evolueert is fundamenteel veranderd.

Waar vroeger inderdaad de grote merken een smak geld op tafel legden om hun merk aan de consument op te dringen, werkt het nu andersom. Branding ontstaat vandaag vanuit de klant en hij of zij bepaalt zelf waar jouw merk voor staat. Jouw identiteit definieer je zelf, jouw imago vult de klant zelf in. Onze taak? De overlap tussen beide zo groot mogelijk houden.

Van de grote multinationals tot de viswinkel om de hoek, iedereen kan beïnvloeden hoe klanten over een merk denken en dus hoe zij dit merk mee vormgeven. Zolang je maar echt, authentiek en menselijk communiceert. Zoals je in onze blog over Web Summit al kon lezen: fictie verkopen blijft nog altijd moeilijker dan non-fictie. Je zal dus minder moeite moeten steken in het vermarkten van jouw product of dienst.

Een sterk merk heeft niet enkel een grote invloed op het overwegingsproces van de klant, het kan ook helpen om het hoofd te bieden aan bepaalde bedreigingen. Amazon krijgt bijvoorbeeld vaak het verwijt dat ze kleine ondernemingen tot zinken brengen. Deze reclamespot, die aantoont dat kleine en middelgrote ondernemingen tot de kern van Amazon behoren, was een erg slimme zet. Het geeft een andere dimensie aan het merk en biedt criticasters lik op stuk.

Iets anders wat jouw merk tot stand moet brengen is vertrouwen. 89% van de klanten vertrouwt een merk dat ze de eerste keer kopen. Vertrouwen is daarom één van de belangrijkste factoren bij een aankoop en al zeker bij de tweede!

Een eerste keer is jouw klant bereid om iets te ontdekken, om te leren en uit nieuwsgierigheid iets aan te kopen. Maar als die eerste keer het vertrouwen niet bevestigt, zal er geen tweede keer meer volgen. Het is dus aan jou om dit vertrouwen niet te schaden.

Laat het water niet tot aan je lippen komen

Net zoals andere vormen van differentiatie is een sterk merk noodzakelijk, maar dat kost tijd en een goed doordachte strategie. Vandaag biedt het een sterke USP, morgen besta je niet meer zonder. In’t kort de voordelen van een sterk merk:

  • het stimuleert de vraag naar jouw product of dienst
  • het maakt je uniek en is erg moeilijk te kopiëren
  • het kan een wapen zijn tegen bedreigingen
  • het creëert een emotionele connectie en vertrouwen
  • het biedt houvast op de lange termijn

Hebben jij en jouw merk nood aan een goede denkoefening?

Contacteer ons en misschien ga je wel met ons in zee.