Pinterest is dé app waarmee je momenteel jouw bord vol huwelijksideeën samenstelt of inspiratie opdoet voor jouw gloednieuwe tuin. Maar wie denkt aan Pinterest om brand awareness te stimuleren én zelfs verkoop te ondersteunen? Wel, niet zoveel marketeers. En dat is nu nét waar jouw bedrijf het verschil kan maken. Ontdek onze ervaringen met Pinterest Ads en ga aan de slag!

Pinterest, iets voor jou?

Stelling 1: Pinterest heeft helemaal geen invloed op het beslissingsproces van mijn consument

Fout, fouter, foutst! Wist je dat 83% van de 'Pinners' op Pinterest ook effectief een aankoop doet op basis van pins van diverse merken? Denk even aan jezelf. Waar begint jouw zoektocht naar dat nieuwe kapsel, die gloednieuwe moderne badkamer of Ikea-hacks? Juist, (vaak) op Pinterest! Als merk mag je hier dus niet ontbreken. De kans dat een consument jouw merk zal overwegen voor een uiteindelijke aankoop zal alleen maar stijgen als hij jouw merk al eens heeft gezien. 

Stelling 2: da’s niks voor mij, mijn bedrijf is veel te klein voor Pinterest

Think big! Van kleine eenmanszaken tot grote multinationals, ieder bedrijf heeft baat bij het adverteren op Pinterest. Meer dan 250 miljoen mensen zijn actief op dit kanaal en daar komen er elke dag nog bij. Onthou dat een groot voordeel van online adverteren ook de advertentiekost is! Dus kleine of grote onderneming, met zelfs een 'klein budget' kan je al impact maken. Durven & testen dus!

Stelling 3: adverteren op Pinterest, dat heeft geen zin

Beep… fout! Wist je dat Pinterest het nr°1 kanaal is geworden voor e-commerce? Bovendien is de waarde van een aankoop via Pinterest 1/3 keer hoger dan via Facebook. Het is dus heel belangrijk dat jouw brand prominent in beeld komt en zelfs boven de beelden of pins van jouw concurrent verschijnt. En daar kan je Pinterest een klein handje bij helpen. Hoe? Dat leggen we jou in deze blog uit!

Stelling 4: Goh, ik wacht wel even tot anderen ook adverteren op Pinterest

Je kan best het ijzer smeden als het heet is! Aangezien het adverteren op Pinterest heel nieuw in België is, is het een immens voordeel om hier dan ook als de kippen bij te zijn. Je zal sneller en vooral meer know-how en ervaring opbouwen dan jouw concullega's dat doen. Act smart, act now.

Heb ik je over die Pinterest-streep getrokken? Super! Dan gaan we een stapje verder. First things first, tijd om Pinterest te slim af te zijn...

Pinterest Smart Feed - ben jij slimmer dan Pinterest?

Antwoord jij nu volmondig JA op deze vraag? Dan zou je moeten weten hoe de Pinterest Smart Feed werkt. Dit is het algoritme dat Pinterest gebruikt om te bepalen wat iemand ziet op zijn of haar feed.

Hoe werkt het?

Pinterest wil jou natuurlijk een mix laten zien van goede content die je doet snakken naar meer. Zo evolueren we van de nieuwste pins naar de beste pins. Hoe bepaalt Pinterest nu welke pins het relevantst zijn voor jou? Het sociale medium kiest eigenlijk content uit jouw persoonlijke contentvijver:

Pinterest maakt een mix van deze 3, et voilà… jouw persoonlijke tijdslijn is geboren! Maar dat is niet alles! Zoek je iets op via Pinterest? Dan zijn volgende factoren ook heel belangrijk:

  1. Domein-kwaliteit: hoe kwalitatief is jouw website voor pinners?
  2. Pin-kwaliteit: hoeveel reacties en repins krijgen jouw pins?
  3. Pinner-kwaliteit: hoe aanziet Pinterest jou als content creator?
  4. Relevantie: hoe relevant zijn jouw pins voor de doelgroep?

Het is nu de taak van jou als marketeer om het algoritme van deze Smart Feed te kraken én jouw pins op al die borden te krijgen. Pinterest Advertising kan je daar zeker een handje bij helpen.

Pinterest Advertising - het gloednieuwe advertentiekanaal

Hoera! Pinterest Advertising is eindelijk beschikbaar in België. Hoog tijd dus om op de Pinterest-trein te springen. Toottooooot!​

Hoe begin je eraan?

  1. Creëer een zakelijk Pinterest-account
  2. Zorg dat je website Pinterest proof is: voeg de bewaar- en volgknop toe
  3. Installeer de Pinterest Pixel (doet dit een belletje rinkelen?)
  4. Stel je betalingsmogelijkheden in

Let’s start! Je zal merken dat Pinterest goed naar zijn neefje Facebook heeft gekeken, want wat er nu volgt is heel herkenbaar.

The proof of the pudding is in the eating

Ook daar zal je hoogstwaarschijnlijk een receptje voor vinden op Pinterest! Feel free om jouw ideetjes tot bij Yappa te brengen, maar daar gaat het nu even niet over. Want we kunnen hier wel verkondigen dat adverteren op Pinterest the next big thing is, MAAR is dat ook effectief zo? Jazeker! 

Voor een zwembadbouwer zijn we in de advertentievijver van Pinterest gedoken. En de resultaten van de campagne mogen er absoluut zijn!

  • Gemiddelde CPC van €0,08
  • +251.000 impressies - zonder advertentie registreerden we ongeveer 800 impressies per dag, tijdens de campagneperiode liep dit op naar meer als 9.000 impressies per dag
  • +2.700 klikken op de link - normaal gezien ontvangt de zwembadbouwer 2 organische klikken per dag, tijdens de campagneperiode liep dit op naar meer dan 100 klikken per dag

En ik hoor je nu al denken. 'Daar hebben jullie zeker een gigantisch budget tegenaan gegooid?' Nee hoor! Net geen €200. Goede pudding dus!

Maar voor je al wilde Pinterest-plannen maakt, geef ik je graag nog enkele tips mee

  • Gebruik beeldmateriaal van hoge kwaliteit - het visuele zal altijd primeren
  • Wil je graag top of mind blijven? Dan is een always-on advertentie een slimme zet
  • Ga creatief om met Pinterest! Probeer eens een vertical pin
  • Optimaliseer je advertenties op regelmatige basis. Zo haal je het maximale uit jouw campagne én mediabudget
  • Vermijd commerciële uitingen en call-to-actions, dit straft Pinterest af. Beter = inspireer je pinners!
  • Geef GOEDE organische pins een langer leven door ze te promoten
  • Gebruik 1 pin per campagne en start met 30-40 relevante keywords per campagne
  • SEO is belangrijk bij het creëren van jouw pins
  • Maak een aparte campagne per apparaat

Heb je na deze blog nog zoiets van 'wa is me da?', geen probleem!

Onze experten helpen jou en jouw bedrijf graag op weg in Pinterest-land!