Levenstond Seafood is een gevestigde waarde in België als het gaat over verse vis. Met De Vis Factorij koos het familiebedrijf voor een volledig nieuw concept in retail en e-commerce. Maar hoe gingen ze dit digitaal in de markt zetten? Van ambities naar noden, van strategie naar webshop. Yappa begeleidde Levenstond Seafood in dit nieuw verhaal!

Het familiebedrijf Levenstond Seafood is sinds 2006 actief met eigen viswinkels, maar ook in horeca & retail als groothandel. Om nieuwe markten te veroveren, lanceerden ze het gloednieuwe merk De Vis Factorij. De focus lag hierbij op verjonging, authenticiteit en kwaliteit van verse producten.

De uitdaging hierbij was om deze focus te vertalen naar zowel gloednieuwe, fysieke winkels als naar de webshop. Het team van De Vis Factorij had voor beide verkoopkanalen een kristalheldere beleving voor ogen, van proeverijen tot food pairings.

Tijd om het digitale verhaal van De Vis Factorij in gang te schieten. Op naar de kick-off!

Vissen naar ambities & noden

Tijdens een uitgebreide kick-off klaarden we de ambities uit en welke noden daarbij horen. Uiteindelijk bleek dat e-commerce alleen niet dé juiste digitale oplossing ging zijn. Content en visrecepten gingen minstens even belangrijk zijn om consumenten aan de haak te slaan. Heel belangrijke info voor de fundamenten van de oplossing!

Check! Tijd om samen onze doelgroepen te definiëren. In deze workshop pluisden we haarfijn uit welke persona’s belangrijk zijn en waar zij vooral nood aan hebben. Dit vormde de basis voor iedere vorm van communicatie of copy in een later stadium.

Het grondplan tekenen

We ontwierpen een conceptueel model van de digitale oplossing. Dit is een visuele en schematische weergave van de oplossing. Onze information architect legt relaties tussen verschillende functionaliteiten en maakt het geheel inzichtelijk. 

Dit model mondde uit in ontwikkelingsfases (lees: prioriteiten) en een duidelijke oplijsting van functionaliteiten.

Visueel lokaas

Structuren en plannen blijven abstract. Hoe moet dat online verlengstuk van de flagship stores eruitzien? Het moodboard van onze klant en de huisstijl in de winkels, vormden een eerste inspiratiebron voor onze designer. Aan de slag!

Onze designer werkte met donkere kleuren en grunge stroken in het webdesign. Het resultaat is een ruwe, authentieke stijl die inspeelt op smaak en vakmanschap. De exacte waarden waar Vis Factorij zelf ook veel belang aan hecht.

Slimme webshop die zwemt in de content

Het doel was duidelijk: De Vis Factorij als premium merk in de markt zetten. En online vis verkopen, met behulp van inspirerende content. Op basis van de persona’s definieerden we samen clusters van topics (van recepten tot nieuwe producten).

Onze developers doken meteen in het grondplan en story maps. Deze instrumenten zorgden voor een duidelijke richting en fasering tijdens latere ontwikkeling.

Ze verdiepten zich meteen in ons nieuw verhaal en kwamen met de juiste ideeën op de proppen. Onze nieuwe webshop is volledig in lijn met ons concept. Top!
Stijn Michiels, Marketing Manager bij De Vis Factorij

700 online bestellingen op 1 maand

De topperiode van De Vis Factorij kwam eraan: de feestdagen. Nochtans was het speelveld helemaal veranderd door corona. Geen probleem, een handige reserveringsmodule met tijdslots vereenvoudigde het online kopen en fysiek afhalen aanzienlijk.

Samen met het team van De Vis Factorij schakelden we een tandje bij en stoomden we de webshop helemaal klaar. Dit vertaalde zich meteen in een knap resultaat van 700 online orders in 1 maand.


Ook geïnteresseerd in een klassewebshop?

Wij investeren graag in een gratis intake gesprek, zodat we samen kunnen bekijken welke oplossing de juiste is voor jouw probleem. Stel je vraag!