ILA GmbH is het gevolg van een kleine spin-off van de Technische Universiteit Berlijn. De core business van ILA is PIV (Particle Image Velocimetry). Dit is een optische methode voor stroom visualisatie die ondere andere wordt gebruikt in windtunnels. Zonder ILA zagen de Formule 1 wagens van vandaag er heel anders uit! Ook met de nieuwe website gingen we samen voor de pole position.
Analytisch pre-project
Voordat we aan de startgrid konden verschijnen, hadden we voldoende informatie nodig. We zetten met andere woorden eerst ILA aan het werk, alvorens wij zelf aan de slag gingen. Zo konden we op basis van een vooraf ingevulde vragenlijst, de kick-off meeting in depth voorbereiden. Hoe concreter de vragen die wij op dat moment kunnen stellen, hoe beter de uitkomst.
Al snel werd duidelijk dat een belangrijk aandachtspunt de uitleg van het complexe proces zou zijn. Hoe kunnen we op een simpele manier aan de websitebezoeker duidelijk maken hoe het proces van Particle Image Velocimetry precies werkt? En nog belangrijker: hoe ILA dit nu juist aanpakt? Iets waar we zeker rekening mee moesten houden in het ontwerpen van de wireframes.
Structurele wireframes
Op basis van de informatie die we verzameld hadden samen met het team van ILA, gingen we met de nodige inzichten aan de slag met de wireframes van de website. Dit kan je een beetje zien als het bouwplan. De eerste schetsen van hoe de website er structureel uit zal zien.
Eens dit uitgetekend was, was het tijd voor een eerste pitsstop. Na twee feedbackrondes sleutelden we nog wat aan de inhoud en de navigatie en konden we de race hervatten. De volgende ronde: het design van de website.
Dynamisch webdesign
Onze designers namen het stuur even over en werkten de visuele stijl voor de website uit. Hierna was het tijd voor pitstop nummer twee. We stelden het design voor en na de nodige feedback gingen we verder met het stylen van de volledige website. We kwamen ook overeen dat de website niet te statisch mocht zijn. Daarom voegden we er wat dynamiek aan toe door hier en daar een subtiele animatie te voorzien.
Contentcreatie op maat
Wanneer er content gecreëerd moet worden, maken we altijd graag gebruik van de kennis van onze klant. Zij staan namelijk dagelijks in het werkveld en bezitten nog altijd de meeste expertise over de materie. Hoe we de effectieve copywriting aanpakken, hangt van project tot project af. In het geval van ILA ging het om een erg technische inhoud, waardoor zij zelf de copy voor hun rekening namen.
Uiteraard geven wij op het vlak van content steeds advies, bijvoorbeeld in verband met SEO. Ook als wij de teksten niet volledig zelf schrijven. Denk maar aan titels, tussentitels, het vermelden van de juiste (zoek)termen … Allemaal zaken waar Google extra aandacht aan besteedt.
Technische webontwikkeling
En toen was het tijd voor onze developers om de overall aan te trekken. Ze programmeerden de voorziene modules en voegden de kleine animaties toe. Voor de websitebezoeker maken deze wel echt een wereld van verschil.
We ontwikkelden de website zo dat deze compatibel was op verschillende browsers (Safari, Internet Explorer, Google Chrome, Firefox en Microsoft Edge). Het kan al eens voorvallen dat technieken die we gebruiken niet meer ondersteund worden in een verouderde versie van de browser. Ons uitgangspunt is echter dat de website ten allen tijde functioneel moet zijn. Moest er toch iets niet werken, dan raden we de bezoeker aan om zijn browser te updaten.
Daarnaast zorgden we er eveneens voor dat de website responsive was voor verschillende schermgroottes. De website past zich dus met andere woorden automatisch aan om een optimale gebruikservaring te garanderen.
Go live met garantie
De finish is in zicht. Na een laatste bevestiging van team ILA werd de website opgeleverd en live gezet. Tijdens zo’n go live houden we alles nauwlettend in de gaten, zeker de eerste minuten en uren. Zo zorgen we ervoor dat tot op het allerlaatste moment alles vlekkeloos verloopt.
Moesten er na de oplevering zich toch nog problemen voordoen, dan kon ILA beroep doen op onze garantie om eventuele bugs op te lossen.
Denk je zelf aan een nieuwe website of heb je nood aan advies?
Wij investeren graag in een intake gesprek, zowat we van daaruit kunnen bekijken hoe je voordeel kan halen uit onze expertise voor jouw specifieke uitdagingen. Stel je vraag!