Bommetjeeeee!

De webshop van Willy Naessens Swimming Pools, zwembad.be, kende de afgelopen jaren een mooie omzetgroei. Voor de volgende stap in hun groeitraject, zochten ze een strategische marketing partner. Met plezier doken wij in de campagnes op zoek naar meer rendement.

Van strategie tot uitvoering

De uitdaging was niet mals, met minder advertentiebudget toch een omzetgroei bekomen. Willy Naessens mikte voor het eerst sinds de lancering van de webshop op een omzet van 6 cijfers en dat met 20% minder advertentiebudget dan het jaar voordien. Een uitdaging waar de yappanezen maar al te graag hun tanden in zetten!

Vanuit strategisch oogpunt kozen we om de ROAS (Return-On-Ad-Spend), hoeveel brengt iedere gespendeerde euro terug op, als evaluatieparameter naar voren te schuiven. Want iedere gespendeerde euro moest immers meer opbrengen dan het jaar voorheen.

Als tweede optimalisatie voerden we een rentabiliteitsanalyse uit voor de top 100 meest verkochte producten. We brachten o.a. de marge, verpakkingskost & verzendkost van al deze producten in kaart alsook de verwachte CPA (cost-per-acquisition) gebaseerd op historische data.

Deze analyse liet de klant meteen enkele onverwachte conclusies zien. De afgelopen jaren werd er bijvoorbeeld geadverteerd voor producten die totaal geen financiële bijdrage hadden aan de winst. We stelden dus een geconcentreerd en rendabel productgamma samen voor online advertising.

 

Het Belgische weer als spelbreker

Zoals je zelf al beseft, spelen de weersomstandigheden een enorme rol in het voeren van campagnes voor dergelijke producten. Wanneer het regent of er onweer op het programma staat, keldert de verkoop. Voorspellen ze zon en zomerse temperaturen? Dan is het alle hens aan dek, in de positieve zin.


Je kan dit allemaal manueel monitoren en bijsturen of vertrouwen op tools die je hierin ondersteunen. Hoe kunnen we onze tijd nog efficiënter spenderen? Met de bedoeling dat we de klant nog meer strategisch kunnen challengen bij het inzetten van de juiste kanalen. Ook dat hoort volgens ons onder strategie thuis: de juiste tools inschakelen om efficiënter te werken.


Zo gezegd, zo gedaan. We gingen aan de slag met een Weather API die op basis van de weersvoorspellingen onze campagnes ging activeren of pauzeren, maar ook concrete bodaanpassingen ging doen. 

Digitale plons in beschikbare tools

Gedurende het ganse jaar stelden we onze werking, de ingezette kanalen en tools in vraag. Zo passeerden er heel wat digitale voorstellen de revue om tot een optimale digitale cocktail te komen. En geef toe, een goede cocktail langs het zwembad smaakt toch altijd? ;-)

Yappa staat niet zomaar langs de zijlijn, hun proactieve manier van werken vind ik geweldig. De transparante communicatie appreciëren we enorm
Fien Declercq
marketing Willy Naessens Swimming pools

We schakelden het retargetingplatform Criteo in, zetten voor de eerste keer Pinterest Ads op voor zwembad.be en experimenteerden met de feed management-tool Channable. Die laatste leverde een enorme tijd- en efficiëntiewinst op in de campagnes. Dankzij Channable konden we los van de webshop experimenteren met de producttitels voor Google Shopping.

Uit analyse bleek dat het type zwembadrobot niet vaak zichtbaar was in de producttitel bij de Shopping-zoekresultaten. We experimenteerden met een andere naamgeving en volgorde van de woorden, zodat het type zwembadrobot meteen zichtbaar was. Dit resulteerde in een stijging van 25% in doorklikratio van deze specifieke shopping ads.

Bommetje!

Door strategisch de juiste producten te adverteren via de juiste kanalen behaalden we zeer goede resultaten.

We behaalden een omzetgroei van 20% met 20% minder advertentiebudget. En voor het eerst sinds de lancering van zwembad.be stonden er 6 cijfers (voor de komma ;-) ) op de omzet-teller.

Door de optimalisaties en het gebruik van onder andere de weather API & Channable steeg de ROAS van de Google Ads-campagnes met maar liefst 73%!

Een resultaat waar we bijzonder fier op zijn. Tijd voor een bommetje in ons eigen ballenbad dachten we dan!

We duiken dieper

En nu in 2020, consolideren? We dachten het niet. Yappanezen blijven nu eenmaal leergierig en niet gierig om te leren! In 2020 nemen we een aanloop op de springplank voor een nieuwe positieve duik in de resultaten van zwembad.be. We'll keep you posted ;-)


Wil jij meer rendement uit je webshop halen?

Wij investeren graag in een gratis intake gesprek, zodat we kunnen analyseren welke digitale oplossing past bij jouw bedrijf. Stel je vraag!