Black Friday, de jaarlijkse hoogdag voor online shoppers en voor e-commerce, komt eraan. Binnenkort ziet je inbox zwart van alle promoties (pun intented) en word je off- en online overladen met grote kortingen.

Hoe gaat jouw actie opvallen in die grote massa van discounts? Of ga je gewoon niet meedoen en geen stuk van de taart opeisen? We delen graag enkele tips uit onze Black Friday-campagnes die we voor klanten mochten uitwerken.

E-commerce laten pieken
9 Tips voor een krachtige Black Friday-campagne
1. Tijdig beginnen
2. Controleer je stock en verzendtijd & vooral communiceer
3. Is jouw webshop tip top in orde?
4. Welke producten ga je promoten
5. Denk uit die doos!
6. Ga voor een omnichannel aanpak
7. Testen, testen, testen
8. Doe aan community building
9. Post-Black Friday
Conclusie

E-commerce laten pieken

Black Friday heeft de laatste jaren enorm aan interesse gewonnen en die belangstelling gaat alleen maar toenemen. We kunnen er niet meer om heen. Het ziet letterlijk zwart van promoties.

Voor veel e-commerce websites is dit dan ook het hoogtepunt van het jaar. Vorig jaar zagen we bij een van onze klanten dat Black Friday evenveel online omzet in het laatje bracht als een volledige maand. Dat kan al tellen!

Omzetgroei black friday campagne

We horen en zien wel eens dat ondernemers Black Friday bewust links laten liggen. Iets met race to the bottom en pijnlijke marges. Maar je ‘moet’ geen korting doen in onze ogen, het kan ook iets anders zijn. Of zie het als een ideaal moment om restanten stock de deur uit krijgen. Of nog beter: betrek je klanten of publiek met de actie, why not. De opties zijn eindeloos!

Niet meedoen is een gemiste kans. Ga voor een killer online campagne.
Wij helpen je alvast goed op weg.

Tips voor een krachtige Black Friday-campagne

1. Tijdig beginnen

Wanneer je al onze tips doorneemt, zal je het snel beseffen. Een goede Black Friday campagne is niet zomaar op 1, 2, 3 opgezet. Zo moet je bijvoorbeeld nakijken of alle producten (juist) op je webshop staan, het inplannen van promo posts en advertenties op verschillende kanalen, het logistieke depot controleren,... Je begint er dus maar best vroeg aan.

Teaser-campagne
Heb je een straffe actie bedacht? Laat dan gerust al enkele hints vallen bij je klanten van wat er gaat aankomen. Bouw de spanning op zodat ze meer betrokken zijn, al voor de effectieve start van je Black Friday-promotie.

Enkele leuke tips:

  • Zet enkele dagen voor de actie een pop-up op je website en vraag je bezoekers of ze zich willen abonneren op mailings met (exclusieve) Black Friday-promoties.
  • Wil je interesse wekken én aan community building doen? Betrek je klanten en vraag hen op welke producten ze graag korting willen. Bijvoorbeeld door een simpel “dit of dat”-quizje. Door naar hun input te vragen, verhoog je de kans dat ze later ook effectief overgaan tot aankoop.
This or that black friday campagne

Black friday? Eerder Black fri-week
Tegenwoordig blijft het trouwens niet bij één dag. We kunnen gerust spreken over een Black Fridayweek. Meerdere dagen, verschillende dagdeals. Zo blijf je verrassen en de aandacht behouden. Zie wel dat alle deals even interessant blijven!

Advertentiebudget
Ondertussen is het concept van Black Friday al zo gekend dat shoppers soms bewust wachten met bepaalde aankopen tot die dag. Ook jouw concurrenten weten dit en zullen massaal inzetten op die dag. Let er dus best op dat je in november het grootste deel van je advertentiebudget ‘opspaart’ om in die laatste week vol in te zetten.

2. Controleer je stock en verzendtijd & vooral: communiceer

Wees voorbereid. Meer verkopen is natuurlijk ook meer logistiek werk. Controleer of al je voorraden kloppen, dat je kan volgen met pakketjes op te sturen, enzoverder. Zal de verzendtijd door de drukte iets langer duren? Niet erg, zolang je dat maar eerlijk en op tijd communiceert. Communicatie is hier het sleutelelement.

Zorg voor duidelijke berichtgeving in heel het proces. Denk aan onmiddellijke bestellingsbevestigingen, updates over verzending, ...

Handige tip: neem extra personeel aan voor deze periode. Je gaat het je niet beklagen!

Bestelbevestiging black friday campagne

3. Is jouw webshop tip top in orde?

Zeker voor e-commerce, is een goed werkende webshop van fundamenteel belang. Dit is de plaats waar men beslist om wel of niet te bestellen. Help je bezoekers dus zoveel mogelijk op weg om een vlotte bestelling te plaatsen. Maak lijstjes van populaire producten en neem shoppers bij de hand. Bezorg ze geen keuzestress eens ze op jouw shop belanden!

PS: Meer weten over hoe je je online omzet kan verhogen door website-optimalisatie?

Kleur je kortingen

Maak je kortingen visueel heel duidelijk. Doorstreep de oorspronkelijke prijs en accentueer de nieuwe, lagere prijs. En zet op de productfoto nog eens een dikke bol met de gegeven korting. Het lijkt simpel, maar het werkt echt.

De tijd tikt...

Je geeft een mooie korting, maar na het Black Friday-weekend stopt dit ook. Maak je bezoekers daar bewust van. Zet op je website een subtiele banner met aftelklok om de ‘sense of urgency’ op te voeren.

Aftelklok black friday campagne

Maak een aparte landingspagina voor je Black Friday-actie

In sommige gevallen kan het ook een goed idee zijn om een aparte pagina aan te maken, helemaal in thema van je Black Friday-acties. Zo breng je je bezoekers zonder afleiding naar de juiste plaats op je website. Ook na de campagne kan je je resultaten  eenvoudig meten.

4. Welke producten ga je promoten

Denk ook eens na over welke producten je gaat promoten. Geef je korting op je volledige assortiment of kies je voor specifieke producten?

Ons advies? Promoot relevante producten, die eigen zijn aan deze periode. Zo heeft bijvoorbeeld een actie op zwemspeelgoed nu minder zin. Het winterproduct voor je zwembad in de kijker zetten daarentegen is hier wel de logische keuze. Hou rekening met marges en ga eens kijken naar stock waar er hopen stof op ligt.

En ohja, en vergeet niet: Kerstmis loert om de hoek…

Kleur je kortingen black friday campagne

5. Denk uit die doos!

Hoe zorg jij ervoor dat jouw e-mail of advertentie wordt aangeklikt in een overaanbod van promoties? Be a flamingo in a flock of pigeons. Je valt op door anders te zijn. Zoek een creatieve insteek die je onderscheidt van je concurrenten. Zo kon je in 2020 bijvoorbeeld live de fysieke spelletjeskast plunderen van Het Spelhuis of letterlijk kortingen opvissen uit het zwembad van zwembad.be.

Ga dat stapje verder

Betrek je bezoekers actief met een online quiz, wedstrijd, enquête of zelfs een actief computerspel. Te moeilijk of te kostelijk? Niet perse. Met behulp van een extern platform zoals vb. Qualifio kan je eenvoudig dit soort interactieve content op je website plaatsen, zonder technische vaardigheden.

Met meer dan 40 aanpasbare campagne formaten kan je gegevens verzamelen en je digitale doelgroepen uitbreiden, aanspreken, kwalificeren, segmenteren en hierdoor inkomsten genereren.

Denk uit die doos black friday campagne

6. Ga voor een omnichannel aanpak

Het is tijd om het grote geschut in te zetten. Voor je Black Friday-campagne ga je best all the way.

E-mail is niet dood

We mogen het niet vergeten, e-mailmarketing is nog altijd een van de meest effectieve kanalen.* Dat geldt voor zowel B2C als B2B-sector.

De mailboxen zullen die dag hoe dan ook overlopen met promoties, dus zie dat je in je onderwerptitel al verschil kan maken. Best geef je in de titel al mee op welke korting ze recht hebben.

Een e-mail kan men overigens ook bewaren om zo de bestelling te doen op een later moment dat beter schikt. En we haalden het al eerder aan: laat je websitebezoekers op voorhand inschrijven voor promo-mails. Wie hierop intekent heeft ongetwijfeld een grote aankoopintentie.

(*disclaimer: op voorwaarde dat je contacten toestemming hebben gegeven om in je database te zitten).

Denk groots!

Maak aangepaste content voor al je socials. Waar zit jouw doelgroep? Is het nu Facebook, Instagram, Pinterest of ja, tegenwoordig ook TikTok? Je zet best in op zoveel mogelijk verschillende platformen.

Let op: het is wel belangrijk dat je steeds communiceert in eenzelfde, uniforme stijl. Dit geldt niet alleen voor alle verschillende advertentietypes, trek dit zeker ook door over alle verschillende kanalen.

omnichannel black friday campagne

Ga ook offline

Heb je een fysieke winkel? Trek je campagne dan zeker door in je offline omgeving. Hang posters op en deel flyers uit met kortingscodes. Nu kunnen ze je actie toch écht niet gemist hebben.

Kortom: ga voor een omnichannel aanpak!

7. We kunnen het niet genoeg zeggen: testen, testen, testen

Je hebt alles klaargezet voor je campagne. Maar werkt alles zoals het moet? Tijd om alles even grondig te testen. Is je webshop er helemaal klaar voor? Plaats zelf een bestelling op je webshop en evalueer. Liep de weg naar het afronden van een bestelling vlot? Ontving je alle nodige bevestigingen?

Test ook je advertenties. Landen ze op de juiste pagina’s (en in de juiste taal)? Want hier geldt: voorkomen is beter dan genezen! 

A of B?

Het is niet enkel belangrijk om de functionaliteiten te testen. Het is ook de uitgelezen moment voor enkele A/B testen op te zetten. Wat werkt nu het beste: een statisch beeld of een video? Experimenteer met e-mail onderwerpen, verschillende visuals of zelfs de kleuren van de buttons op je website.

a/b test black friday campagne

8. Doe aan community building

Beloon je trouwe klanten

Jouw klanten zijn goud waard. En dat mogen ze gerust weten. Toon je appreciatie in de vorm van een exclusieve klantenkorting, presale, of een leuk extraatje. Want vergeet niet: iemand dat ooit al eens iets heeft aangekocht gaat sneller terug iets kopen dan een nieuwe klant.

Ga voor engagement

Wie zegt dat je zomaar en voor niets kortingen moet geven? Maak er een spel van en grijp je kans om meer interactie op te bouwen met volgers én niet-volgers. 

Bij Het Spelhuis kozen ze voor live video’s op Facebook waarin men kortingen kon winnen door te reageren. Dat hadden ze trouwens op voorhand aangekondigd zodat er voldoende kijkers gingen zijn. Tegelijkertijd werden niet-volgers opgeroepen om hun bedrijfspagina te volgen zodat ze de video’s zeker niet zouden missen.

Community building black friday campagne

Er was enorm veel reactie op de posts en live video's op hun Facebook-pagina. Ook na deze succesvolle campagne bleef Het Spelhuis nog de vruchten plukken. Het Black Friday weekend zorgde namelijk voor een enorme groei in het aantal Facebook-volgers

groei branding Black Friday campagne

Extra win: door deze activerende campagne kreeg ook hun naamsbekendheid een enorme boost. Dat bleek uit het aantal keer dat er naar ‘spelhuis’ gezocht werd in Google tijdens deze periode: bijna 8 keer meer dan normaal.

9. Post-Black Friday: ook later kan je nog de vruchten plukken

Wacht, er is nog meer...

Net als je denkt dat alle drukte voorbij is, dan is er… Cyber Monday. Ook deze dag worden er nog vele promoties naar je hoofd gesmeten, al ligt de focus hier meer op technologische (elektro) snufjes. Maar ho ho ho, wacht even, dan is het nog niet gedaan. De mooiste tijd van het jaar moet nog beginnen…

Periode black friday campagne

Groei database, groei

Heb je een aparte landingspagina gemaakt voor je campagne? Vergeet dan zeker niet je remarketing lijst hiervoor aan te maken zodat deze meteen kan vullen.

Conclusie: Haal Black Friday van je zwarte lijst

De cijfers liegen niet: Black Friday werkt. Daarom spelen steeds meer en meer bedrijven in op de black friday-trend. Je moet al behoorlijk je best doen om op te vallen tussen al je concurrenten, zeker op deze zwarte dag. Dus: ga net dat stapje verder.

Zorg ervoor dat je klanten tussen al die overrompeling van promoties, die van jou kiezen. Met de bovenstaande tips en een beetje doorzetten, moet dat zeker lukken. Go, go go!

Wil jij graag uitblinken met een killer campagne met net dat tikkeltje meer? We denken graag met je mee! Contacteer ons via het formulier hieronder.