Ecoo recycleert restplastic tot duurzame producten. Als plastic omdenkers verruimen ze de blik op restplastic sinds 1989. Stilstaan kennen ze niet bij Ecoo. In 2021 bouwden ze zelfs een nieuwe recyclagefabriek in Beringen. Die site zal ieder jaar zo'n slordige 42.000 ton plastic afval verwerken. Hoog tijd om ook een duurzaam, digitaal ecosysteem op poten te zetten!

De essentie van een onderneming

Ecoo is altijd een vooruitstrevend bedrijf geweest. Van innovatieve, duurzame producten tot een hele nieuwe recyclage plant in Beringen. Het team van Ecoo wandelde Yappa HQ binnen met de vraag naar een nieuwe webshop. 

Uit ons eerste gesprek bleek al snel dat de kaarten heel anders lagen. We luisteren en hoorden vooral een nood aan een nieuw digitaal ecosysteem en meer awareness. Hoe vertellen we het prachtige verhaal van de gesloten keten? Een nieuwe webshop was op dat moment zeker niet het antwoord.

De gesprekken brachten ons terug naar de essentie van het merk Ecoo: waarom bestaan jullie? Yappa bracht als strategische partner de juiste partijen rond tafel om dit scherp te krijgen: het team van Ecoo, Quick Brown Foxes & wijzelf. De beste formatie om de bestaansreden van Ecoo zo scherp als een Hattori Hanzō mes te krijgen.

Merkpaspoort

We gingen dus graven, graven naar het diepste van het merk. Daarom moesten we eerst een duidelijk beeld krijgen van verschillende doelgroepen (intern & extern) en hun pains & gains begrijpen. Daarom organiseerden we meerdere interviews met eindklanten, klanten, partners, maar ook met medewerkers en management van Ecoo.

De strategische branie van Quick Brown Foxes ging vervolgens aan de slag met deze kennis om de eerste verhaallijnen van het nieuwe merk te bepalen. De eerste stappen waren gezet, Quick Brown Foxes werkte naarstig verder aan het merkpaspoort van Ecoo. 

Ons gezamenlijk doel. Een visuele merkidentiteit creëren die:

  • past bij het nieuwe merkmanifest
  • aandacht besteed aan circulariteit
  • zowel consumenten als bedrijven aanspreekt
  • de mogelijkheden van restplastic toont
  • innovatie en omdenken omarmt
  • aansluit bij het ecoo van vandaag, maar ook voor de toekomst

De oplevering van dit merkpaspoort zorgde voor een heel intens moment bij alle aanwezigen. Wat is nu de essentie van ons merk? Een toch wel gewichtige vraag waar iedereen met veel energie gedurende weken aan gesleuteld heeft. De presentatie van Quick Brown Foxes kwam meteen binnen. 

Het team van Ecoo zag alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Van missie en visie tot nieuwe baseline en stijlgids. Ecoo had hun nieuwe blauwdruk in handen voor de komende eeuw en de kapstok om alle communicatie & marketing aan op te hangen. De geboorte van een nieuw merk, uniek om mee te maken!

Van nieuwe branding naar website

Onze digitale strateeg maakte alle beslissende momenten en meetings mee, zij aan zij met de Maastrichtse vossen. Die afstemming tussen partners en bij ons intern was cruciaal om snelheid te pakken in de volgende stappen. 

Onze information architect vertaalde vervolgens het merk naar de blauwdruk van hun nieuwe website. Dat digitaal grondplan begon met de wireframes van de website. Als architect ging hij op zoek naar antwoorden op vragen als;

  • Welke pagina’s zijn nodig? 
  • Hoe verhouden deze pagina’s zich ten opzichte van elkaar? 
  • Uit wat bestaat de navigatie? 
  • Hoe brengen we inspiratie & catalogus samen?
  • Hoe delen we de producten logisch in?

De antwoorden hierop legden we haarfijn uit aan de betrokken personen binnen het Ecoo-team. Vervolgens was het tijd om knopen door te haken en het grondplan definitief goed te keuren. Klaar voor de volgende stap!

Het oog wil ook wat

Onze designer vertaalde de merkidentiteit van Quick Brown Foxes naar de visuele identiteit van de website. Het design stemden we eerst af met het vossenhol. Pas als we bij hen de test doorstonden, kreeg de klant het design te zien.

Hoe we het merkpaspoort doortrokken naar design? 

  • Meer ruimte voor groentinten
  • Oneindigheidsteken als symbool voor circulariteit
  • Korrel als flexibel & herkenbaar visueel element

Verder trokken we het nieuwe design ook naar offline elementen en dragers, zoals product stickers, etiketten en banners. De nieuwe merkidentiteit gaf onze designer en developers richting en duidelijkheid. Wat het eindresultaat alleen maar ten goede kwam. Het design van de website is effectief het verlengde geworden van het merkpaspoort.

Technologische keuze

Vervolgens kwam de uitdaging bij onze developers te liggen. Hoe vertalen we dit knappe design naar code? Voor onze technologische keuzes hielden we meteen rekening met de toekomstplannen van een webshop. Beter daar nu al op voorzien, dan achteraf helemaal opnieuw te moeten beginnen. Remember: een duurzaam, digitaal ecosysteem.

Yappa trok onze aanvankelijke vraag breder en dat apprecieerden we enorm. Durven benoemen én terugkeren naar de basis van ons merk, dat was de sleutel in dit verhaal.
Nathalie Verhaert
Nathalie Verhaert
Marketing & Sales Coördinator Ecoo

De toekomst

Dat Ecoo een grote bijdrage zal hebben aan de duurzame toekomst van België en ver daarbuiten, daar twijfelen we niet aan. We zijn super fier dat we deze circulaire gedachte & nieuwe merkidentiteit naar online hebben mogen vertalen. Het eindresultaat is alleen maar sterker geworden door onze strategische samenwerking met Quick Brown Foxes. 

Want dat is hoe we graag werken: de juiste expertise aan boord halen voor wat jouw organisatie nodig heeft. Nu kunnen we nadenken over de volgende stappen binnen dit digitaal ecosysteem! Van webshop tot online marketing en product configurators.

Ook geïnteresseerd in een digitaal ecosysteem?

Wij investeren graag in een gratis intake gesprek, zodat we samen kunnen bekijken welke oplossing de juiste is voor jouw probleem. Stel je vraag!