Plastic? Pas chique. Dat weet Ecoo al sinds 1989. Daarom kiest het bedrijf uit Houthalen-Helchteren ervoor om restplastics te recycleren tot nieuwe producten die ertoe doen. Denk: hippe loungebank of compostbak. Een sterk staaltje omdenken, dus. Om de cirkel rond te maken, zette Yappa een digitaal ecosysteem op poten. Volledig duurzaam, ah ja. 

“Zeg Yappa, kunnen jullie onze webshop bouwen?”

En of we dat kunnen. Toch zou Yappa Yappa niet zijn, zonder eerst de ‘waarom-vraag’ te stellen. Uit de eerste gesprekken werd snel duidelijk dat de echte hulpvraag van Ecoo anders klonk. Een stuk genuanceerder, ook. 

Meer zelfs: een webshop bouwen was niet het juiste antwoord. Niet op dat moment. Na enkele gesprekken besloten we — samen met de klant — dat Ecoo veel meer baat had bij: 

  1. het uitpuren van een helder merkverhaal. 
  2. brand awareness creëren rond de producten. 

En in een latere fase: die webshop. Misschien. 

 

Merkmanifest

Tijdens de eerste strategische fase gingen we samen op zoek naar de essentie. Waarom bestaat Ecoo? Wie zijn onze doelgroepen? Waarmee worstelen ze nu echt? Het resultaat van deze — soms intense — oefeningen vormde het fundament voor het Ecoo merkmanifest. 

Next step? Het vormgeven van die verhaallijnen. Onder het motto ‘Together We Achieve More’ werd Quick Brown Foxes mee aan boord gehesen. De Vossen uit Maastricht gingen aan de slag met de visuele identiteit van Ecoo en werkten aan een nieuw, passend merkpaspoort.  

De strategische briefing was helder. De nieuwe visuele merkidentiteit moest: 

  • passen bij het nieuwe merkmanifest.
  • aandacht besteden aan circulariteit.
  • zowel consumenten als bedrijven aanspreken.
  • innovatie en omdenken omarmen. 

Blauwdruk

Van uitgepuurde missie tot baseline en stijlgids: Ecoo beschikte voortaan over een eigen, sterke en herkenbare blauwdruk. Een draaiboek waarmee ze nog vele jaren verder kunnen. En tegelijk: een kapstok om alle communicatie- en marketinguitingen aan op te hangen.

Yappa trok onze initiële vraag open, en dat appreciëren we enorm. Durven benoemen én terugkeren naar de basis — dát was de sleutel voor ons merkverhaal.
Nathalie Verhaert
Marketing & Sales Coördinator Ecoo

Future proof web

Yappa vertaalde die blauwdruk naar de Ecoo website. Eerst tekenden we het digitale grondplan uit in wireframes. Hoe navigeert de bezoeker? Wat komt er op de pagina’s? Na goedkeuring volgde het webdesign, uiteraard in lijn met de nieuwe merkidentiteit.

De laatste stap: het development van de nieuwe website. Anders gezegd: hoe zetten we design om naar code? Voor de technische keuzes hielden we op voorhand rekening met plannen voor een webshop om nodeloze kosten achteraf te vermijden.

Online test

We besloten samen met Ecoo om meer in te zetten op online zichtbaarheid. Zo ontwikkelden we de online test ‘Hoe ecoologisch is jouw tuin?’. Aan de hand van enkele vraagjes ontvingen klanten een Ecoo-score. Via automatische mailing achteraf inspireerden we deelnemers om hun tuin ecologischer te maken — met Ecoo producten, uiteraard. Wat deze digitale marketing campagne opleverde?

  • 656 e-mailadressen van potentiële klanten aan een kost van €1,11 per lead
  • 1.699 personen deden de test
  • 46.232 personen werden bereikt met social advertenties
  • dubbel zoveel websitebezoekers tijdens de campagne in vergelijking met de periode er voor

Het nieuwe Ecoo springt eruit. Toont lef. Houdt steek. En is klaar voor een volgende generatie omdenkers. Dát bedoelen we met duurzaam. 

Ook geïnteresseerd in een digitaal ecosysteem?

Wij investeren graag in een gratis intake gesprek, zodat we samen kunnen bekijken welke oplossing de juiste is voor jouw probleem. Stel je vraag!