Online vormt dé groeifactor voor nieuwsmedia. Dat is niet anders bij Het Belang van Limburg. Onze succesvolle advertentiecampagnes op social media vloeiden over in een haarscherpe digitale audit. Eén speerpunt dat naar voren kwam, was het verhogen van het aantal app installs. 40.000 app installs later, hebben we heel wat te vertellen over deze samenwerking!
We draaiden de rollen om
Digitaal nog prominenter aanwezig zijn en dat op een duurzame manier. Wacht, wacht. Nog prominenter? HBvL doet toch al veel online? Terechte opmerking. Tijd om de huidige manier van werken en lopende marketing campagnes in kaart te brengen via onze digitale audit.
We draaiden de rollen om en interviewden relevante medewerkers van Het Belang van Limburg. Digital marketing manager, brand manager, redactie… ze passeerden allemaal de revue. Dit hield ook in dat we de huidige social media inspanningen en aanpak onder de loep namen.
Het resultaat? Een duidelijk beeld van de digitale kansen. Bovendien kregen we goed zicht op de kennis binnen het team. We vertaalden dit alles naar een concreet plan van aanpak en digitale prioriteiten.
Aantal app installs duurzaam verhogen
Het strategisch jaarplan van HBvL bevatte duidelijke, digitale doelstellingen. Eén daarvan was het verhogen van het aantal app installs. Dit gebeurde vooral met wedstrijden en het weggeven van incentives op fysieke events. Onze marketeers deden beroep op deze 3 online kanalen:
1. App-campagnes in Google Ads
Marketeers kennen vooral van Search, Display & Youtube in Google Ads. Maar wist je dat app-campagnes via Google Ads kunnen? Deze app-campagnes verschijnen zowel in Google Play als op de grote advertentienetwerken van Google.
We creërden overtuigende copy, visuals en video’s om meer app installs te genereren bij Limburgers. Onze belangrijkste parameter om resultaat op te volgen was de kost per app install (CPI).
Eens de CPI onder controle was, gaven we onze campagnes een target kost per install mee. Het algoritme van Google houdt rekening met dit target en zet het beschikbare advertentiebudget nog efficiënter in.
De inhoud van onze advertenties wisselde frequent om te testen wat al dan niet beter werkte:
- de voordelen van de app
- inspelen op nieuwstopics (corona-uitbraak, …)
- nieuwe formats of artikelreeksen
- regionale content en targeting (nieuws uit ..)
- wedstrijden
2. App downloads via Facebook
Facebook-advertenties vormden de tweede grote pijler in onze app marketingstrategie. Het is perfect mogelijk om een app te koppelen aan jouw Facebook advertentie-account.
Je hebt hiervoor wel Facebook SDK nodig om alles correct in te stellen. Daarnaast raden we zeker deeplinking aan. Dit zorgt ervoor dat gebruikers na de app install meteen op de juiste landingspagina belanden (waar ze oorspronkelijk interesse in hadden). Deze optimale gebruikerservaring deed het app gebruik stijgen!
Ook voor deze Facebook app install campagnes volgden we continu de kost per install op. Het doel: meer kwalitatieve app installs genereren tegen lagere kost. Na bij te sturen doken we 20% onder de kost per install benchmark voor de nieuws- & entertainmentsector.
3. Apple Search Ads
Tenslotte lanceerden we ook een testproject op Apple Search Ads. Noch het team van HBvL, noch onze marketeers hadden hier ervaring mee. Dit kanaal had veel potentieel, dus waarom niet gewoon testen en evalueren.
Door dit advertentieplatform verschijnt je app in de App Store bij een bepaalde zoekopdracht. Vergelijk het met Google Ads voor de App Store.
De resultaten van deze test waren absoluut positief. Een conversieratio van maar liefst 65%, d.w.z. 6,5 op 10 personen installeerden de HBvL app vanuit de advertentie. Verder behaalden we een kost per install die maar de helft (!) was van de kost per install via Facebook. Tijd dus om dit verder op te schalen!
Yappa is onze snelle schakel met écht veel social media expertise. Vooral hun open blik en frisse ideeën maken onze social campagnes voor meer app-installaties nog relevanter.Ann-Katrien
Digital Marketing Specialist bij Mediahuis
Van coachings en Spotify Ads tot influencer campagne
Onze digitale audit identificeerde ook opportuniteiten die niet met de app te maken hadden. Zo beslisten we samen om diepgaande coachings op te zetten om nog relevanter te adverteren op sociale media. Daarbij legden we de focus op o.a. heractivatie van inactieve lezers en betere doelgroepbepaling.
Voor de lancering van nieuwe artikelreeksen, bijlages of de HBvL-podcast maakten we gebruik van Spotify Ads. Via audio, video en display ads bereikten we Limburgse gebruikers van Spotify Free. Spotify-advertenties zijn niet te skippen in de gratis versie en de gebruiker is dus 100% engaged.
Daarnaast werkten we een sterke creatieve online campagne uit rond de Babyspecial. In deze bijlage van Het Belang van Limburg schitteren alle baby’s geboren in het afgelopen jaar. Voor deze campagne werkten we o.a. samen met leuke, Limburgse mommy influencers.
Benieuwd waar jouw digitale opportuniteiten liggen?
Als digitale partner luisteren we naar jouw noden en vertalen dit naar een digitale aanpak op maat. De oplossing of kanalen kiezen we in functie van die noden en zeker niet omgekeerd. Deel gerust jouw vragen met ons tijdens een gratis intakegesprek!