Meer verkopen zonder je advertentiebudget te verhogen. Het klinkt als de natte droom van elke ondernemer of marketeer. En toch is het geen onhaalbaar ideaalbeeld. De oplossing: Conversion rate optimization (CRO). Ontdek er alles over in deze blog en ontwaak uit de nachtmerrie van alsmaar stijgende advertentiekosten.

Wat is CRO?

De definitie van conversion rate optimization luidt als volgt: “het verbeteren van het conversiepercentage van grote of kleine doelen op een website, waardoor uit hetzelfde aantal bezoekers meer leads, verkopen, brochure downloads … komen.”

Zelf verwoorden we het liever als: “iemand overtuigen om online een bepaalde actie te ondernemen om zo het geïnvesteerde advertentiebudget optimaal te laten renderen.”

Voor ons gaat CRO verder dan enkel de conversieratio van jouw website of -shop verbeteren. Je start al met overtuigen wanneer je iemand wil aanzetten tot een klik op jouw advertentie. Welke copy doet sneller klikken? Welke visual trekt beter de aandacht?

Het effect van CRO (op lange termijn)

Wanneer je zorgt dat je doelgroep makkelijker op je website of -shop terecht komt én beter converteert, behaal je meer leads of verkopen zonder je advertentiebudget te verhogen. We nemen je even mee in de mogelijke gevolgen van een verbeterde conversieratio van 1%:

De (hoogst haalbare) conversieratio van jouw website of -shop is sterk afhankelijk van de markt waarin je actief bent en het type conversie waarvoor je optimaliseert. Zo zijn er grote verschillen tussen B2C en B2B. Ook bij onze klanten zien we uiteenlopende conversieratio's: van 0,16% tot 13,65%. Voor e-commerce ligt de benchmark tussen 2% en 4%.

[CASE] Zo’n klant is bijvoorbeeld Rings4Wings. Een webshop waarop je vogelringen kan personaliseren. Uit een online bevraging bleek dat gebruikers op mobiel moeilijkheden ondervonden om de verschillende configuratie stappen te doorlopen.

We gingen aan de slag en optimaliseerden het bestelproces voor mobiel en tablet. Het gevolg: 36% meer bestellingen en 38% meer omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor. De conversieratio voor mobiel en tablet steeg van 2,58% naar 4,24%!

Je conversieratio verhogen kan op veel manieren

Conversion rate optimization gaat verder dan aanpassingen aan jouw website. Alles start met het bereiken van de juiste doelgroep. Wanneer er geen match is tussen jouw bezoekers en je aanbod, zal je niet meer verkopen. Of als de match er wel is, maar niemand kan je aanbod vinden. Of de prijs is veel te hoog. Of …

Kortom, in een CRO traject staat jouw eindklant centraal. Wat zijn zijn of haar noden en behoeften, waar lopen ze tegenaan, wat doet hen twijfelen … Zaken die je niet oplost met het optimaliseren van een button op je website. Vaak is een doelgroepanalyse nodig om dit te begrijpen en verworven inzichten toe te passen.

Testen, testen en nog eens testen

Wanneer je op een probleem stuit, bedenk je mogelijke oplossingen. In CRO land noemen we dit hypotheses. Elk van onze CRO trajecten start met het vullen van een hypothese sheet en het rangschikken op basis van effort en impact. Maar welke oplossing is de juiste? Daarvoor gebruik je een A/B-test. X% krijgt het origineel te zien en X% de variant(en). Na een tijdje weet je welke versie het beste presteert en pas je deze toe. Dat kan bijvoorbeeld ook een “simpele” split url test zijn waarbij je werkt met verschillende landingspagina's en test welke beter converteert.

Het hanteren van best practices is een goede eerste stap, maar daar zit je snel op je limiet. De echte magic in CRO zit ‘m in het voeren van de nodige onderzoeken en inspelen op de learnings hieruit.

Hier begin je best mee

Je website of webshop kan de meest overtuigende in de sector zijn, als hij niet responsief is of erg traag converteert hij niet zo best. Responsive webdesign en laadsnelheid zijn een absoluut minimum wanneer wij een website of webshop bouwen.

Hetzelfde geldt voor jouw aanbod. Differentieer je jezelf niet genoeg van de concurrentie, dan is het moeilijker om een verschil te maken. Starten doe je dus best bij de basis.

1. Unieke waardepropositie

Alles begint met hoe jij jezelf in de markt plaatst. Liefst ben je niet één van de zovelen, maar maak je een duidelijk verschil. Weet je niet meteen hoe jouw bedrijf dat doet, dan is het tijd om even aan zelfreflectie te doen en jouw bedrijf te spiegelen aan de markt om je heen.

2. Vindbaarheid

Unieke waardepropositie: check! Maar daar ben je niets mee als ze jou niet vinden. Vanaf dit punt komt (digitale) marketing op de voorgrond. Je zorgt ervoor dat je voor de juiste personen, op het juiste moment via de juiste kanalen zichtbaar bent.

3. Usability

Werkt je website zoals het hoort, op alle platformen, laadt hij snel genoeg en is hij gebruiksvriendelijk? 50% van de gebruikers verlaat een mobiele website wanneer het langer dan 3 seconden duurt voordat deze laadt. Zeker de moeite om te checken dus.

[CASE] Zo bleek ook bij Winfera. Onze CRO audit wees uit dat de snelheid van de mobiele website ondermaats was. De nodige technische optimalisaties brachten soelaas in deze tijden van mobile first. De snelheid werd aanzienlijk verbeterd met ook een positief effect voor desktop. Het resultaat: een verdubbeling van de offerte aanvragen via mobiel.

4. Persuasion

Pas nadat al het voorgaande voldoet aan de standaard, kan je aan de slag met emotionele en psychologische triggers om jouw bezoekers aan te zetten tot actie. Voor die laatste zijn de 7 principes van Cialdini de bekendste.

Online marketeer stelt kwartaalcijfers voor

Zet de eerste stap naar een betere conversieratio

Wist je trouwens dat wij dienstverlener zijn voor de KMO-portefeuille? Dit houdt in dat wij strategische onderdelen, zoals audits, kunnen opnemen in een subsidie-aanvraag!

Contacteer ons >