Dobbelen maar!
Het Spelhuis is met hun 5.000 spellen dé referentie in Benelux voor bord-, kaart- en dobbelspellen. Om hun online aanbod nog beter vindbaar te maken zochten ze een groeipartner. Een stevige groei-ambitie lag op ons bord, maar hey, daar maken wij geen spel van.
Sven, zaakvoerder van Het Spelhuis, was op zoek naar een kritische partner die zichzelf ook in vraag durft te stellen. Ideaal dus! We stonden te springen om onze tanden te zetten in deze digitale puzzel.
Zeker als je weet dat gezelschapsspellen weinig geheimen hebben voor onze yappanezen. Om de twee maanden organiseren we zelf een spelavond. Van Ticket To Ride en Jungle Speed, tot Codenames (nu even de digitale versie door Covid19).
Benieuwd naar onze verdere aanpak? ⇩
Ontwerp een nieuwe huisstijl en ga verder naar start
Voor we van start gingen met online marketing op maat, creëerden we voor het Spelhuis een nieuwe huisstijl, inclusief nieuw logo en slogan. Waarom? De toenmalige huisstijl stemde niet meer langer overeen met het imago dat ze wouden uitstralen.
Tijdens een intakegesprek pluisden we het merk 'Spelhuis' uit. Waar staat het voor? Wat willen we uitstralen? En nog belangrijker, hoe vatten we het grootste aanbod spellen van de Benelux samen in 1 beeldmerk?
De spellenwereld kent veel accessoires, maar 1 daarvan komt in bijna elke spelvorm voor: de dobbelsteen. Deze gaven we meteen een beminnelijk gezicht. Dat voeelt al meteen veel vertrouwder aan! Het nieuwe logo van Het Spelhuis was geboren. Als bonus kregen ze er een mascotte bij. Van Sinterklaas tot kerstbal of paasei, hij nam al vele vormen aan.
Samen met de catchy slagzin 'Alle spellen onder 1 dak' pronkt het nieuwe logo ondertussen op banners, vlaggen, tafellakens, inpakmateriaal... en op de webshop natuurlijk. ;-)
Een goede spelvoorbereiding
Wanneer je een spel speelt is de spelvoorbereiding van groot belang. Missen er enkele pionnen? Dan zal het moeilijk worden om het spel tot een goed einde te brengen. Dat is net hetzelfde met online marketing. De basis (in dit geval de webshop) moet goed zitten alvorens we starten met online adverteren.
Voor Het Spelhuis nam deze voorbereiding de vorm aan van een uitgebreide webshopaudit. Een audit waarin we de huidige resultaten analyseerden en ons focusten op CRO (conversion rate optimization). We namen de navigatie, homepage, categoriepagina, productpagina's ... onder de loep met concrete adviezen als uitkomst. De belangrijkste verbeteringen werden meteen aangepakt, de rest volgt stapsgewijs. Carcassonne wordt ook niet op 1 dag gebouwd!
1 euro in, 4 euro uit = KPI
Zonder KPI of Key Perfomance Indicator kan je geen campagnes evalueren. Je kan kiezen om een maximum % van je omzet te herinvesteren in marketing, te focussen op een maximale kost per conversie of een bepaalde ROI of ROAS te behalen. Kortom, keuzes genoeg en niet altijd even makkelijk om voor jouw business de juiste te maken.
Samen met Sven, zaakvoerder van Het Spelhuis, kozen we voor een ROAS (Return-On-Ad-Spend) van 4 als KPI. Iedere gespendeerde euro in adverteren moet minstens 4 euro opbrengen.
Een spel(d) in een hooiberg
Vanuit deze doelstelling werd het productassortiment stevig onder de loep genomen. Want met een aanbod van meer dan 5.000 spellen was het noodzakelijk om de juiste selectie te maken om mee te adverteren.
Om een objectief beeld te vormen, brachten we enerzijds de geschatte zoekvolumes & kost-per-kliks in kaart en anderzijds de marges per product en de huidige beschikbare conversiedata.
Vanuit deze analyse konden we sneller knopen doorhakken en bleef er een beperkte set van producten over. Zo bleek o.a. dat puzzels onder €25 niet interessant waren om op te adverteren. Redenen? Te hoge concurrentie, te hoge kost-per-klik en te lage productmarge.
Door deze aanpak gebruiken we het beschikbare advertentiebudget efficiënter en lopen we geen verkopen mis.
Yappa maakt (het voor) ons zichtbaar. Ze zorgen dat wij online gevonden worden en leggen aan ons uit hoe ze dat doen met concrete adviezen.
Alle troeven op tafel
Doelstelling? Duidelijk. Productassortiment? Duidelijk. Tijd om van start te gaan met de marketingstrategie en alle troeven op tafel te gooien.
De focus van de marketingstrategie voor Het Spelhuis lag vooral op SEA, SEO & Social. SEA & SEO om de zoekende spelfan aan te trekken & social om zowel de ervaren als de niet-ervaren spelfan te verleiden om nieuwe spellen te ontdekken.
De webshop van Het Spelhuis werd gekoppeld met de feed management-tool Channable. Dankzij deze tool konden we los van de huidige webshop set-up experimenteren met onder andere de producttitels en categorieën voor Google Shopping.
Via social media gingen we spelfanaten pro-actief verleiden om nieuwe spellen te ontdekken. Gekoppeld aan bepaalde interesses zoals Star Wars, bepaalde themadagen zoals Black Friday of op basis van hun eerdere surf- en zoekgedrag.
Door gericht advies te verlenen, werden de interne inspanningen op sociale media ook meteen een stuk efficiënter en krachtiger!
Wij maken er geen spel van
KPI’s vastleggen en resultaten behalen zijn voor ons geen spelletje, maar een doel op zich. De eerste maand(en) na de uitrol van onze strategie stelden we verbetering vast maar nog niet volgens de vooropgestelde KPI's. Meten, bijsturen en optimaliseren was de opdracht. Rome is ook niet op één dag gebouwd.
De uitgevoerde optimalisaties sloegen aan, met als kers op de taart een geslaagde eindejaarsperiode. De periode bij uitstek voor cadeautjes natuurlijk. De goede lijn werd doorgetrokken en de laatste 6 maanden ligt de gemiddelde ROAS 73% hoger dan vooropgesteld. We tekenden een omzetgroei op van 185% in vergelijking met dezelfde periode het jaar voorheen.
Op zoek naar een partner die rendement wil behalen?
Wij investeren graag in een gratis intake gesprek, zodat we kunnen analyseren welke digitale oplossing past bij jouw bedrijf. Stel je vraag!